Opvallende dingen in de Bijbel

kridje
Contacteer:

Opvallende dingen in de Bijbel

Bericht door kridje »

In de gelezen preek van zondagmorgen kwam iets naar voren wat mij opviel!

In de Bijbel staat 6 keer vermeld dat de mens zich niet tot God kan bekeren of tot God kan komen.
Daarnaast staat 140 keer vermeld dat de mens zich tot God moet bekeren.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

1) Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage

2) 63 De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

64 Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven.Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.

65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.

66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.

3)Joh. 5:44:Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt?

4) Joh. 8:43 Waarom kent gij Mijn spraak niet? Het is, omdat gij Mijn woord niet kunt horen.
47 Die uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gijlieden niet, omdat gij uit God niet zijt.

5) Joh. 15:5: want zonder Mij kunt gij niets doen.

6) 1 Kor. 2:14: Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

7) Joh. 3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

8) Ez. 36:26: En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.

9) Jer. 13:23: Zal ook een Moorman zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken? Zo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen.

10) Ef. 2:1:En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;

11) Joh. 12: 37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;

38 Opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd, en wien is de arm des Heeren geopenbaard?

39 Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft:

40 Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.

41 Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak.

42 Nochtans geloofden ook zelfs velen uit de oversten in Hem; maar om der Farizeën wil beleden zij het niet; opdat zij uit de synagoge niet zouden geworpen worden.

43 Want zij hadden de eer der mensen lief, meer dan de eer van God.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Tja, hoe het precies zit weet ik niet want ik ben geen theoloog.
Wat ik aangeef is in de preek echt aangehaald maar waarschijnlijk werd het gezegd over de woorden van Christus.
Misschien zijn er hier personen die de preek ook hebben gehoord en mij kunnen helpen?
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
1) Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage

2) 63 De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

64 Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven.Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.

65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.

66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.

3)Joh. 5:44:Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt?

4) Joh. 8:43 Waarom kent gij Mijn spraak niet? Het is, omdat gij Mijn woord niet kunt horen.
47 Die uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gijlieden niet, omdat gij uit God niet zijt.

5) Joh. 15:5: want zonder Mij kunt gij niets doen.

6) 1 Kor. 2:14: Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

7) Joh. 3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

8) Ez. 36:26: En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.

9) Jer. 13:23: Zal ook een Moorman zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken? Zo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen.

10) Ef. 2:1:En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;

11) Joh. 12: 37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;

38 Opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd, en wien is de arm des Heeren geopenbaard?

39 Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft:

40 Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.

41 Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak.

42 Nochtans geloofden ook zelfs velen uit de oversten in Hem; maar om der Farizeën wil beleden zij het niet; opdat zij uit de synagoge niet zouden geworpen worden.

43 Want zij hadden de eer der mensen lief, meer dan de eer van God.
Kridje heeft gelijk

De tekst die achter nr 3 4 6 8 en 9 staan zijn indirect en niet concreet.
Grace

Bericht door Grace »

Dan is het nog 25 om 140 Refojongere! Zeg je dat wat?
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
MS

Bericht door MS »

Ja, hoe belangrijk is dat wij ons bekeren, hoe groot die eis!

Dat moet ons toch op de knieen doen vallen!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MS
Ja, hoe belangrijk is dat wij ons bekeren, hoe groot die eis!

Dus bekeer je je.....
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Dus bekeer je je.....
ga je niet een beetje kort door de bocht Miscanthus?
timo

Bericht door timo »

Het is een volledige bijbelse opdracht om je te bekeren. JJe komt er dan van zelf achter dat je het niet kan. en dat je God voor alles nodig hebt. OOk oor je bekering
Grace

Bericht door Grace »

Bekering gebeurt altijd direct en terstond in de bijbel. In zie zin: kort door de bocht ja...
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Bekering gebeurt altijd direct en terstond in de bijbel. In zie zin: kort door de bocht ja...
dat klopt wel maar om nou de vaststelling "Dat moet ons toch op de knieen doen vallen!" voor bekering te houden lijkt me weer wat al te snel gaan
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Grace
dat klopt wel maar om nou de vaststelling "Dat moet ons toch op de knieen doen vallen!" voor bekering te houden lijkt me weer wat al te snel gaan
Zo bedoelde ik het in ieder geval niet.
Kislev

Bericht door Kislev »

Bekering heeft overigens in de bijbel volgens mij een andere betekenis dan zoals wie die gewend zijn te gebruiken. Bij ons is het de wedergeboorte/rechtvaardigmaking. In de bijbel wordt het gebruikt als terugkeer naar de geboden van God. Dus als Israel afgoden dien roept God op tot bekering, d.w.z. terugkeer naar de dienst van God.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Bekering heeft overigens in de bijbel volgens mij een andere betekenis dan zoals wie die gewend zijn te gebruiken. Bij ons is het de wedergeboorte/rechtvaardigmaking. In de bijbel wordt het gebruikt als terugkeer naar de geboden van God. Dus als Israel afgoden dien roept God op tot bekering, d.w.z. terugkeer naar de dienst van God.
'Bekering' doet 'wederom' geboren worden.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Kislev
'Bekering' doet 'wederom' geboren worden.
Wat is wedergeboorte precies:

DL 3/4 12! En dit is de wedergeboorte.....

Dl 3/4 13 zegt als conclusie hierop dat het niet volkomen te begrijpen is.
Plaats reactie