Had Jezus broers?

astroguy

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Oorspronkelijk gepost door astroguy
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door vlinder
In markus 3:31 staat: Zo kwamen dan Zijn broeders en Zijn moeder; en buiten staande, zonden zij tot Hem en riepen Hem. (...)
32: En de schare zat rondom Hem en riepen Hem en zeiden tot Hem: Zie uw moeder en uw broeders daat buiten zoeken U.

Mattheus 12:46: En als Hij nog tot e scharen sprak, ziet, Zijn moeder en broederen stonden buiten, zoekende Hem te spreken.

Lukas 8:21 Uw moeder en Uw broeders staan buiten en begeren U te zien.

en zo staan er nog wel tig. verzen in de Bijbel.

Nu komen ze waarschijnlijk met het argument, dat dit geestelijk bedoeld wordt.

Dan wijs ik naar Lukas 8:21 en 22,
Daar wordt eerst de Heere Jezus geroepen omdat Zijn moeder en Zijn broers er staan.
Dit zeggen de mensen.

Het antwoord van de Heere Jezus hierop is: Deze zijn Mijn moeder en Mijn broeders welke het Woord Gods horen en datzelve doen.

Hiermee toont mijn inziens de Heere Jezus het verschil aan tussen aardse en geestelijke broeders.
De mensen bedoelde het letterlijk anders had de Heere-Jezus het niet zo hoeven zeggen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Een fladder van Vlindertje
Genoeg aanwijzingen zou ik zeggen.
Tevens zullen Mari en Jozef waarschijnlijk (en zoals uit de Bijbel blijkt) meer kinderen gehad hebben.
Ergens staat ook nog in de Bijbel dat de broes van Jezus pas na zijn dood in Hem geloofden.
In de psalmen horen we daar ook over.
k' Zal eens zoeken waar het precies staat.
En Jakobus en Judas dan? Uit de brief van Judas blijkt dat hij een broer is van Jakobus en van Jakobus word altijd gezegd de broeder des Heren (Gal. 1:19; 2:9,12, daarmee bloedverwantschap veronderstellend. Zie ook Joh. 7:5; Matth. 13:55, Mark. 6:3; Hand. 1:14; 1Kor15:7.
Wordt hier niet het geestelijke Broederschap niet mee bedoelt?
Wij moeten niet allegoriseren als de bijbel daar geen aanleiding toe geeft en geen van deze teksten doen dat. De gedachte dat Jezus geen broers en zusters had en Maria steeds maagd is gebleven is een typisch Roomse gedachte. Om dit mogelijk te maken moesten zij hun vertalingen zo aanpassen dat er bijv. neven stond ipv broers. Maar nogmaals de bijbel spreekt niet zo.
Dat er een geestelijke broederschap is, is waar maar deze teksten kunnen daar niet voor aangehaald worden.
Atze
wpv

Bericht door wpv »

astroguy,

De uitdrukking van neven, komt niet uit een RK-bijbel, maar uit de kanttekeningen bij de statenvertaling. En zoals ik al eerder schreef, waren dit bepaald geen domme jongens.

Door heel de bijbel wordt gesproken over broeder, maar de kanttekening vertelt niet dat dit echte broers zijn geweest.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wpv, de kanttekeningen zijn mensenwerk. Natuurlijk waren het eminente godgeleerden, maar het bleven mensen. Mensen met een bepaalde visie. Je komt ze ook nu nog tegen die de stelling dat Hij broeders en zusters had afdoen als een dwaling. Misschien een overgebleven roomse variant?

Zo, ook met bijvoorbeeld Judas aan het Avondmaal. Als je Lukas leest dan is het duidelijk dat Judas aan het Avondmaal zat. Toch beweren ook vele predikanten dat Judas niet deelnam aan het Avondmaal. Een theologische bril op, misschien?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie