Helemaal mee eens.Brbndr schreef:een leerzaam stuk van Ds. P. de Vries:
Met Owen zeg ik heel graag dat ik niet graag iemands genadestaat wil afmeten aan de helderheid van zijn dogmatische inzichten. Daar kan veel aan ontbreken terwijl iemand toch wedergeboren is tot een levende hoop. Het omgekeerde is ook het geval. Een ware christen zal zich altijd kenmerken door smart over de zonde, liefde tot Christus, de drang om anderen voor Christus te winnen en de begeerte om heilig voor God te leven. Een ware christen kan het ook gemakkelijker voor een medechristen bekijken dan voor zichzelf. Het is altijd heel kwalijk als men bij de waarschuwing voor zelfbedrog wel aan anderen maar niet aan zichzelf denkt.
Gereformeerde Gemeenten
- J.C. Philpot
Re: Gereformeerde Gemeenten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dank voor de gastvrije ontvangst binnen de GG.Jantje schreef:Nog veel opmerkelijker is dat @Pietje Puk ook niet van de GG is. Dus @Pietje, wat zoek je hier?![]()
![]()

Piet Puk schreef:Dank voor de gastvrije ontvangst binnen de GG.Jantje schreef:Nog veel opmerkelijker is dat @Pietje Puk ook niet van de GG is. Dus @Pietje, wat zoek je hier?![]()
![]()

Koekje van eigen deeg.JCRyle schreef:Piet Puk schreef:Dank voor de gastvrije ontvangst binnen de GG.Jantje schreef:Nog veel opmerkelijker is dat @Pietje Puk ook niet van de GG is. Dus @Pietje, wat zoek je hier?![]()
![]()
... Juist Piet, volledig gelijk!
- Niet meer zo actief -
Wie de bal kaatst kan hem terug verwachtenMannetje schreef:Koekje van eigen deeg.JCRyle schreef:... Juist Piet, volledig gelijk!

Ik vind dat ds. Van der Tang zijn welkom richting ds. Sonnevelt gastvrijer over kwamPiet Puk schreef:Dank voor de gastvrije ontvangst binnen de GG.Jantje schreef:Nog veel opmerkelijker is dat @Pietje Puk ook niet van de GG is. Dus @Pietje, wat zoek je hier?![]()
![]()

-
- Verbannen
Sorry @Pietje, ik wist niet dat je lid van de GG was geworden; mijn nederige excuses. 

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
De HHK zou je ook van harte welkom heten hoorPiet Puk schreef:Ik vind dat ds. Van der Tang zijn welkom richting ds. Sonnevelt gastvrijer over kwamPiet Puk schreef:Dank voor de gastvrije ontvangst binnen de GG.Jantje schreef:Nog veel opmerkelijker is dat @Pietje Puk ook niet van de GG is. Dus @Pietje, wat zoek je hier?![]()
![]()

Soms lezen mensen dingen die ik niet gezegd heb. Jantje is er daar ééntje vanJantje schreef:Sorry @Pietje, ik wist niet dat je lid van de GG was geworden; mijn nederige excuses.

-
- Verbannen
O nee?:Piet Puk schreef:Dank voor de gastvrije ontvangst binnen de GG.
Piet Puk schreef:Soms lezen mensen dingen die ik niet gezegd heb. Jantje is er daar ééntje van
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Wandelende
- Inactief
@Jantje, dit topic wordt bedoeld met "binnen de GG", omdat jij vroeg wat Pietje hier deed in dit topic.Jantje schreef:O nee?:Piet Puk schreef:Dank voor de gastvrije ontvangst binnen de GG.Piet Puk schreef:Soms lezen mensen dingen die ik niet gezegd heb. Jantje is er daar ééntje van

(~)
Je weet wat een retorische vraag is neem ik aan. Ik bedoelde te zeggen dat als je met het stellen van deze vraag gelijk het antwoord wilt geven, namelijk bevestigend, dan ben ik het daarin denk ik met je eens. Dus zou je dan nader willen uitwerken - als je dat zo ziet - dat we eerst met God als Rechter van doen krijgen en na de wedergeboorte met God als Redder?Jantje schreef:Hoe bedoel je 'als deze vraag retorisch van aard is'? Ik begrijp je vraag niet goed.JCRyle schreef:Als deze vraag retorisch van aard is, dan ben ik het daarin denk ik met je eens. Zou je dit wat nader willen uitwerken?Jantje schreef:Krijgen we niet eerst te maken met God als Rechter en pas na wedergeboorte met God als Redder?
Ik blijf het een lastig onderwerp vinden en kan me bij zowel jouw als bij de visie van bijvoorbeeld ds. Moerkerken niet vinden. Ik weet niet goed hoe ik hierover moet denken.
Daarnaast vraag ik me ook af, hoe je het moet zien als de wedergeboorte plaats vindt bij de kennis van Christus, waar dan de ellendekennis is? Er zijn drie stukken nodig (Zondag 1), maar als de ellendekennis voor de wedergeboorte (bekering) plaatsvindt, dat klopt dan toch niet? Dan zou in wezen iedereen ellendekennis kunnen krijgen, maar dan ben je alleen bekeert als je ook gelooft in de verlossing door Jezus Christus? Dat is toch een stuk wat nodig is voor de wedergeboorte? Hoe moet ik dat zien?
En wil je van mij ook een antwoord krijgen op de rest van je vraag of was dat voor Luther bestemt?
Soms willen mensen niet begrijpen wat ik schrijf. Aangezien dit bij Jantje niet de eerste keer is dat dit gebeurt, twijfel ik eraan of Jantje dit niet begrijptJantje schreef:O nee?:Piet Puk schreef:Dank voor de gastvrije ontvangst binnen de GG.Piet Puk schreef:Soms lezen mensen dingen die ik niet gezegd heb. Jantje is er daar ééntje van

Er wordt wel eens wat gezegd over de koers van de Gereformeerde Gemeenten.
Het zou een heel onderzoek waard zijn natuurlijk of deze echt wijzigd.
Maar sommige dingen vallen je wel opeens op.
Ik zit nu de scriptie van J.M.D. De Heer wat door te scrollen. En het is opvallend hoeveel ds. Harinck in de jaren 80 - 90 geschreven heeft in de Saambinder, en een gevraagd spreker was binnen het kerkverband.
Ik zit nu de scriptie van J.M.D. De Heer wat door te scrollen. En het is opvallend hoeveel ds. Harinck in de jaren 80 - 90 geschreven heeft in de Saambinder, en een gevraagd spreker was binnen het kerkverband.
-
- Verbannen
Staat die scriptie ergens online?Bezorgd schreef:Er wordt wel eens wat gezegd over de koers van de Gereformeerde Gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje