eens of niet

Plaats reactie
Lambertus

eens of niet

Bericht door Lambertus »

"Leven alsof God niet bestaat, betekent buiten de coördinaten van goed en kwaad leven."
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ik wil er best wat over zeggen, maar dan moet jij het eerst eens wat eenvoudiger formuleren
vertaal het eens in huisvrouwentaal
misschien bedoelt Lambertus dat je zonder God niet kan weten wat goed of kwaad is. Zo kan goed en kwaad in elkaar veranderen naar de rede van de mens. En er zijn veel mensen dus het kan goed zijn dat goed en kwaad door alle mensen anders worden geinterpreteerd.

Misschien is dit niet wat lambertus bedoelt maar ik ben met bovenstaande het in iedergeval eens. ;)

[Aangepast op 28/2/05 door jacob]
Gian

Bericht door Gian »

Volgens mij is ons natuurlijk onderscheidt tussen goed en kwaad een ingeschapen wet.
De ingeschapen wet is direct samenhangend met Godskennis die overgebleven is na de val.
De beesten hebben het niet meer.
Zonder God zou er dus geen goed-kwaad definiëring zijn.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Volgens mij is ons natuurlijk onderscheidt tussen goed en kwaad een ingeschapen wet.
De ingeschapen wet is direct samenhangend met Godskennis die overgebleven is na de val.
De beesten hebben het niet meer.
Zonder God zou er dus geen goed-kwaad definiëring zijn.
Hier kan ik me in vinden.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Andre

Bericht door Andre »

Als de Heere iemand stilzet, krijgt hij te gevoelen dat hij het al verzondigd heeft.

Dus de Heere laat een mens zien wat zonde is, naast de ingeschapen Godskennis.

Gian heeft mijnsinziens gelijk dat:Zonder God zou er dus geen goed-kwaad definiëring zijn.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ben het oneens met de stelling. Ook niet gelovigen kunnen onderscheid maken tussen goed en kwaad.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Ben het oneens met de stelling. Ook niet gelovigen kunnen onderscheid maken tussen goed en kwaad.
ieder mens heeft toch een ingeschapen Godskennis?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
"Leven alsof God niet bestaat, betekent buiten de coördinaten van goed en kwaad leven."
definieer "goed" en "kwaad" eens, dan weten we of we over hetzelfde spreken
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

De dordtse leerregels, hfst 3/4 - 4:

Wel is waar dat na den val in den mens enig licht der natuur nog overgebleven is, waardoor hij behoudt enige kennis van God, van de natuurlijke dingen, van het onderscheid tussen hetgeen betamelijk en onbetamelijk is, en ook betoont enige betrachting tot de deugd en tot uiterlijke tucht. Maar zo ver is het vandaar, dat de mens door dit licht der natuur zou kunnen komen tot de zaligmakende kennis Gods, en zich tot Hem bekeren, dat hij ook in natuurlijke en burgerlijke zaken dit licht niet recht gebruikt; ja veel meer het, hoedanig het ook zij, op onderscheiden wijze geheel bezoedelt en in ongerechtigheid ten onder houdt; en dewijl hij dit doet, zo wordt hem alle verontschuldiging voor God benomen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Romeinen 14: 23
"En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde."
Be yourself, there are plenty of others.
Christina

Bericht door Christina »

Hebben wij de kennis van goed en kwaad niet gekregen toen Adam en Eva aten van de boom "van kennis van goed en kwaad"?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Christina
Hebben wij de kennis van goed en kwaad niet gekregen toen Adam en Eva aten van de boom "van kennis van goed en kwaad"?
Nee, volgens mij kunnen we die kennis alleen krijgen door te eten van de boom des Levens, Jezus.
De natuurlijke mens weet niet de dingen die des geestes Gods zijn.
Plaats reactie