Ik vind dat best zorgelijk, dat je die reactie niet begrijpt. Uiteraard reageer ik vanuit een ander Schriftgedeelte. Het ging mij om het punt dat je via het citaat van Comrie nadrukkelijk wilde aangeven dat iemand eerst knecht moet worden, de benen gebroken moeten worden, en pas daarna kind. Verder bordurend op het thema knecht versus kind heb ik gezegd: Zo ging het bij de verloren zoon niet.Erasmiaan schreef:Korte reactie nog:
- Je reageert op het verkeerde schriftgedeelte, dus de reactie klopt niet en ik begrijp het niet.
Ik denk inderdaad dat hier wel een punt ligt, maar niet zodanig dat het scheiding teweeg hoeft te brengen. Ds. Van Eckeveld citeerde ook A. Comrie, maar wel een citaat wat een andere kant belichtte. Verder heb ik gisterenavond een tijd zitten lezen in 'Kersten in kleur' (Bart Bolier), en ik constateer dat hij - hoewel hij ook de dingen noemt uit het citaat van Comrie - tegelijk een stuk genuanceerder sprak ook op dit punt, dan jij hier nu doet. Daar komt bij dat ds. Kersten enorm wars was van allerlei gemoedelijkheden in een preek; hij was scherp in het veroordelen van geestelijke toepassingen die niet uit de tekst opkwamen. Citaatje blz. 126: 'De docent [Kersten] weet als geen ander dat er in zijn kerkverband soms meer gefantaseerd dan geëxegetiseerd wordt.'Erasmiaan schreef:- Dat het niet altijd zo gaat bij kinderen Gods is volgens mij het hele hoofdthema van de bezwaarden en kerkverlaters en daar scheiden kennelijk de wegen. Dat het onterecht is om heel de reformatie, nadere reformatie en puriteinen voor je visie te claimen blijkt wel uit het citaat van dr. A. Comrie
En wat ik met Reformatie, NR en Puriteinen bedoelde: je komt die fijnmazige onderscheidingen en bevindingen voor 1800 vrijwel nergens tegen. Daarom is een heilzame correctie op dat punt denk ik niet verkeerd.
(Overigens t.a.v. mijn postings in dit topic moet ik me helaas aansluiten bij @huisman dat er in andere kerkverbanden, waaronder de CGK, ook preken klinken die niet meer binnen de bandbreedte van de gereformeerde belijdenis passen.)