Algemene Politieke Beschouwingen

Geytenbeekje

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:Net als dat sommige kerken een SGP-collecte hebben...
Doe dan een collecte voor een stichting dat christelijke levenswijze propageert...
Serieus? Onze SGP afdeling heeft nooit een cent van welke kerk gehad. Waar gebeurt dit dan?
Bij de zogenoemde 'tijdredes voor de SGP'.
Dat is m.i. zeer begrijpelijk. Bij een dienst voor de zending is de collecte daar ook voor. Je weet het van te voren.
Ik vind het anders als het een gewone kerkdienst is. Dat hoort m.i. absoluut niet.
Dan spreekt een kerk een politieke voorkeur uit, een kerk(dienst) is daar niet voor bedoeld.
Prima als je een collecte houdt voor de GSB of de Mbuma-zending maar niet voor een politieke partij
Dat je als dominee vol lof bent over de SGP prima maar zeg dat dan in het prive en niet in een kerkdienst.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

BJD schreef: Je mag het wel waarheid als een koe noemen zonder onderbouwing en geen dom geklets.. dat vind ik dan wel opmerkelijk (al vind ik het prima uiteraard.. ) :slurp
De column was vrij helder. Je kunt het er wel of niet mee eens zijn, vanwege redenen. Een ds van dom geklets betichten zonder redenen, is behoorlijk zinloos.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Dan spreekt een kerk een politieke voorkeur uit, een kerk(dienst) is daar niet voor bedoeld.
Prima als je een collecte houdt voor de GSB of de Mbuma-zending maar niet voor een politieke partij
Dat je als dominee vol lof bent over de SGP prima maar zeg dat dan in het prive en niet in een kerkdienst.
Je gebruikt een kerk voor een SGP-tijdrede...
Net als wij als SGP bv wel eens het Hoornbeeck gebruikten voor een bijeenkomst.
Het is geen dienst als een kerkdienst.
Cirdan

Re: RE: Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Cirdan »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef: Serieus? Onze SGP afdeling heeft nooit een cent van welke kerk gehad. Waar gebeurt dit dan?
Bij de zogenoemde 'tijdredes voor de SGP'.
Dat is m.i. zeer begrijpelijk. Bij een dienst voor de zending is de collecte daar ook voor. Je weet het van te voren.
Ik vind het anders als het een gewone kerkdienst is. Dat hoort m.i. absoluut niet.
Als er een tijdrede is, is er géén officiële kerkdienst, maar een bijeenkomst georganiseerd door een lokale kiesvereniging met als spreker een predikant, vaak gehouden in een kerkzaal, waardoor het wel de schijn heeft van een dienst.

In de tijdredes die ik gehoord heb, werd er veel gebeden voor het politiek leven (en SGP in het bijzonder) maar was er vaak ook kritiek en vermaning te horen richting de broeders van de SGP.

Verstuurd vanaf mijn LG-D505 met Tapatalk
Zeeuw

Re: RE: Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Zeeuw »

Cirdan schreef: Als er een tijdrede is, is er géén officiële kerkdienst, maar een bijeenkomst georganiseerd door een lokale kiesvereniging met als spreker een predikant, vaak gehouden in een kerkzaal, waardoor het wel de schijn heeft van een dienst.

In de tijdredes die ik gehoord heb, werd er veel gebeden voor het politiek leven (en SGP in het bijzonder) maar was er vaak ook kritiek en vermaning te horen richting de broeders van de SGP.

Verstuurd vanaf mijn LG-D505 met Tapatalk
Eens dat het wel erg de schijn van een kerkdienst heeft. Ik bedoelde echt een bijeenkomst van onze lokale SGP, waarin dominees geen sprekers waren. Meer de raadsleden en wethouders. En ja, we waren best vol lof over ons zelf :D
BJD

Bericht door BJD »

Zeeuw schreef:
BJD schreef: Je mag het wel waarheid als een koe noemen zonder onderbouwing en geen dom geklets.. dat vind ik dan wel opmerkelijk (al vind ik het prima uiteraard.. ) :slurp
De column was vrij helder. Je kunt het er wel of niet mee eens zijn, vanwege redenen. Een ds van dom geklets betichten zonder redenen, is behoorlijk zinloos.
Het maakt verschil dat het een ds betreft?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dus het is niet goed als de dominee zondags bidt: "Gedenk nog aan hen die in 's lands vergaderzalen voor Uw Naam wensen uit te komen?"

Het moet niet gekker worden...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Dus het is niet goed als de dominee zondags bidt: "Gedenk nog aan hen die in 's lands vergaderzalen voor Uw Naam wensen uit te komen?"

Nee hoor. Ik zou liever hebben dat hij zou zeggen: 'Wilt U de christen-politici wijsheid geven'. Maar dat is slechts een formuleringsverschil. Ik denk echter dat je goede redenen kunt hebben om de voorkeur te geven aan een andere partij dan de SGP. Ik doe dat zelf overigens niet. Maar als je politiek wat linkser bent georienteerd, kom je wellicht bij CU uit.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik geloof niet dat er in het kerkverband waar ik lid ben veel dominees op de ChristenUnie stemmen. Dat zou mij op het hoogst verbazen, in ieder geval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ik geloof niet dat er in het kerkverband waar ik lid ben veel dominees op de ChristenUnie stemmen. Dat zou mij op het hoogst verbazen, in ieder geval.
We hebben stemgeheim in Nederland.
Maar gelukkig zijn er steeds minder dominees die een expliciet stemadvies in hun gebed meegeven. Ik ben dan ook absoluut voorstander voor formuleringen zoals die door jou en @Zita worden gegeven.
(~)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Dus het is niet goed als de dominee zondags bidt: "Gedenk nog aan hen die in 's lands vergaderzalen voor Uw Naam wensen uit te komen?"

Het zou wel goed zijn als de predikant die anno 2018 de dingen zo formuleert, een poging zou wagen om normaal Nederlands te spreken, en niet onnodig oubollig en verheven als je hier opschrijft. Dat zet een predikant ook op afstand van de meeboddende gemeente, die zo ook niet spreekt.
Je kunt ook zo formuleren: "We bidden U ook voor de politici en bestuurders van ons land, in het bijzonder voor hen die hun werk vanuit Uw Woord willen doen."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Van mij mag een predikant de SGP met name noemen. Niet zozeer omdat je er mee instemt, maar vooral omdat je je realiseert dat zij een persoonlijke verloochening voor moeten over hebben om in de brandpunt van de samenleving hun woordje te doen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je een SGP raadslid of wethouder onder je gehoor hebt, dan een christelijke SP'er, want die zijn op 1 hand te tellen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:

Het zou wel goed zijn als de predikant die anno 2018 de dingen zo formuleert, een poging zou wagen om normaal Nederlands te spreken, en niet onnodig oubollig en verheven als je hier opschrijft. Dat zet een predikant ook op afstand van de meeboddende gemeente, die zo ook niet spreekt.
Je kunt ook zo formuleren: "We bidden U ook voor de politici en bestuurders van ons land, in het bijzonder voor hen die hun werk vanuit Uw Woord willen doen."
Op deze 'aanval' ga ik niet in. Je weet namelijk heel goed dat het gros van de predikanten in de (O)GG(iN) deze uitdrukking bezigt, en ik merk er geen één 'oubollig' woord in op. Maar dat zegt wellicht meer over mij dan over jouw (of andersom).
Jouw hedendaagse taal is soms dusdanig geformuleerd dat je het voor tweeërlei uitleg kunt opvatten. Dus in die zin zegt 'hedendaagse bewoording' ook niet alles, maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Op deze 'aanval' ga ik niet in. Je weet namelijk heel goed dat het gros van de predikanten in de (O)GG(iN) deze uitdrukking bezigt, en ik merk er geen één 'oubollig' woord in op. Maar dat zegt wellicht meer over mij dan over jouw (of andersom).
Jouw hedendaagse taal is soms dusdanig geformuleerd dat je het voor tweeërlei uitleg kunt opvatten. Dus in die zin zegt 'hedendaagse bewoording' ook niet alles, maar dat geheel terzijde.
Dit is geen aanval. Ben je op het oorlogspad :-)

Dat is een normale constatering dat moeilijke geformuleerde zinnen ook gewoon in actueel Nederlands kunnen gezegd worden.

En het klopt dat dingen voor tweeërlei uitleg vatbaar kunnen zijn. Maar dat heb ik ook met bevindelijke termen en taäle kanaäns waarbij ik een halve zondag bezig ben uit te zoeken wat bedoelt is te zeggen. En dat vind ik echt onnodig.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Herman schreef:Van mij mag een predikant de SGP met name noemen. Niet zozeer omdat je er mee instemt, maar vooral omdat je je realiseert dat zij een persoonlijke verloochening voor moeten over hebben om in de brandpunt van de samenleving hun woordje te doen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je een SGP raadslid of wethouder onder je gehoor hebt, dan een christelijke SP'er, want die zijn op 1 hand te tellen.
Bid je dan alleen voor mensen die aanwezig zijn?
Plaats reactie