Luther, Luther, wat ben je toch weer Ankeriaans azijnig. Je laatste zin is echt onjuist, al klopt het dat ik de boodschapper en de boodschap moeilijk los van elkaar kan zien.Luther schreef:Dat ben ik niet met je eens. De wijze van schrijven van Dubbeldam, via vragen, is een middel om thema's aan de orde te stellen, zonder direct de verbinding kwijt te raken. Het doet er namelijk toe hoe je dingen verwoordt. Ds. Van Eckeveld heeft ook duidelijk gekozen voor verbinding. Hij nuanceert zijn eigen primaire reactie door er enkele dingen naast te plaatsen. Verder grijpt hij de vragen van Dubbeldam aan om nog een klip en klaar duidelijk te maken hoe het aanbod van genade en de nodiging tot het heil moet functioneren. In de wijze waarop hij de hele reactie heeft opgeschreven (o.a door enkele keren ds. A. Vergunst aan te halen) laat hij merken dat hij voor een deel de punten die Dubbeldam aandraagt, begrijpt en onderkent. Nergens in het artikel zie ik een ontkenning of weerlegging van de punten van Dubbeldam. Dat vind ik opmerkelijk en werkt zeker verbindend. Het is in ieder geval een heel andere toon dan de reacties hier op RF, die vooral de boodschapper aanpakten, om het maar niet over de boodschap te hoeven hebben.GZB schreef:Een mooie reactie van ds Eckeveld.DDD schreef:Dat is het. Maar het is toch vreemd dat ik het met beide reacties volkomen eens kan zijn. Het is dus de vraag of er in de tussentijd niet een onderdeel van de opmerkingen van Gert-Wim Dubbeldam wat onderbelicht is geraakt.
Ik denk dat ik het wel begrijp DDD. GWD stelt min of meer allerlei vragen in zijn opiniestuk op een "bewogen" wijze. Hij geeft daarbij niet zijn mening, maar hij stelt de vragen in de trant van "stel dat het zo is"...
Ds Eckeveld doet eigenlijk hetzelfde. Hij geeft geen antwoorden van "Ja zo is het" maar hij stelt eigenlijk dezelfde vragen terug op een "bewogen" wijze. En dan in de trant van " stel dat het zo is, dan is dat niet goed nee".
Zo heb je 2 opinies die allebei de compromis zoeken, maar waar uiteindelijk de discussie mee "doodvalt".
Was GWD concreter geweest en had hij met argumenten zijn opiniestuk onderbouwd, had ds van Eckeveld dat ook kunnen doen.
Nu heb je uiteindelijk met alle goede bedoelingen "vlees noch visch"
.
Het schrijfsel is positief, verbindend en dat waardeer ik. Uiteraard is het ook van het kaliber 'ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was'. Dat is tactisch al kan ik me voorstellen dat Gert-Wim er geen yes-gevoel van krijgt.