Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jan Vogel schreef:. Soms is er aan het hele draadje geen touw meer vast te knopen.
:D
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Mannes schreef:
Nasrani schreef:
Mannes schreef:
Ds Mallan: Een te ruim en algemeen Evangelie? Daar krijgt men volle tafels van.
En volle tafels zijn een probleem? Net als een ruim evangelie?
Ik twijfelde nog om er iets onder te zetten in de trant van: wie het vatte kan die vatte het.
O ja zo'n dooddoener erbij....
Een kenmerk van het ware is nog steeds niet dat het er zo weinig mogelijk zijn. En ook niet dat het evangelie maar aan enkele wordt aangeboden...... En dat zal het nooit worden ook.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:Misschien even tussendoor: Wat me ook opvalt is dat door dit topic het interview met ds. J.M.D. de Heer helemaal in de vergetelheid dreigt te komen. Terwijl daar toch veel zinnige zaken aan de orde komen.
Welk interview is dat?
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Jan Vogel schreef:Dit draadje is erg bewegelijk. De discussie gaat alle kanten op! Van ontwikkelingen binnen de GG, ter rechter of ter linkerzijde (eeh... o, nee die bestaan niet in de GG), tot bespreking van dominees ter rechter (... o nee, dat bestaat niet), het aannamebeleid van het curatorium, het bespreken van het artikel van dr. C.S.L. Janse, nu diepgaand over de juiste inhoud van de prediking. Soms is er aan het hele draadje geen touw meer vast te knopen.

Bijzonder is de openingszin van dit draadje (pagina 1 eerste posting): Zo te lezen kan de Gereformeerde Gemeente de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.

Ik wil met deze opmerking zeggen dat het soms handig is om discussies te splitsen in aparte draadjes, zodat het geheel leesbaarder blijft dan nu.
Zou het op dit moment niet andersom zijn? Ik had vanavond nog een gesprek met een GG-er en die gaf aan dat hij uit gespreken met verschillende mensen de conclusie moest trekken dat er achter de schermen zoveel gaande is...
Dat zijn geluiden die ik ook regelmatig hoor. Zij zien de toekomst juist niet met vertrouwen tegemoet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:Misschien even tussendoor: Wat me ook opvalt is dat door dit topic het interview met ds. J.M.D. de Heer helemaal in de vergetelheid dreigt te komen. Terwijl daar toch veel zinnige zaken aan de orde komen.
Welk interview is dat?
In RD-bijlage Kruispunt van gisteren. In de rubriek Kerkbreed.
Over de invloed van de Evangelische beweging in de traditionele kerken.
Of misschien wel, de reformatorische kerken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nasrani

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:
Welk interview is dat?
In RD-bijlage Kruispunt van gisteren. In de rubriek Kerkbreed.
Over de invloed van de Evangelische beweging in de traditionele kerken.
Of misschien wel, de reformatorische kerken.
Ok. Dan zal ik De Week van morgen afwachten of het daarin staat. Op de site staat het achter de betaalmuur...
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik heb er zelf een balletje over opgegooid, maar dat is wellicht in de emotie van de discussie niet gelezen. Ik heb er enkel zijdelings een opmerking (die overigens terecht positief was) over gehoord van @Ad Anker. Maar ik zou inderdaad een ieder het artikel willen aanbevelen. Het was erg interessant. Zijn er hier nog die het gelezen hebben, @Luther misschien of iemand anders? Ik denk namelijk dat dit artikel deels ook best wel overlapping heeft met de discussie van deze week en best wel eens een reden zou kunnen zijn van de kerkverlating onder met name de jongeren van de gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik wilde het ook aan de orde stellen en heb een apart topic aangemaakt.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Nasrani schreef: Zou het op dit moment niet andersom zijn? Ik had vanavond nog een gesprek met een GG-er en die gaf aan dat hij uit gespreken met verschillende mensen de conclusie moest trekken dat er achter de schermen zoveel gaande is...
Dat zijn geluiden die ik ook regelmatig hoor. Zij zien de toekomst juist niet met vertrouwen tegemoet.
Volgens mij ligt dat er ook maar net aan wie je treft en welke 'pet' de desbetreffende persoon op heeft.
Als het goed mag de kerk altijd met vertrouwen de toekomst ingaan. In de verwachting van de wederkomst en de vervulling van Gods Koninkrijk op meest volmaakte wijze.
Zou het in dat licht bezien een ramp zijn als de Ger. Gem. niet meer zou bestaan? Of een ander kerkverband? Volgens mij moeten we in dat licht maar niet teveel somberen.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 29 sep 2018, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wandelende schreef:
Nasrani schreef: Zou het op dit moment niet andersom zijn? Ik had vanavond nog een gesprek met een GG-er en die gaf aan dat hij uit gespreken met verschillende mensen de conclusie moest trekken dat er achter de schermen zoveel gaande is...
Volgens mij ligt dat er ook maar net aan wie je treft en welke 'pet' de desbetreffende persoon op weet.
Als het goed mag de kerk altijd met vertrouwen de toekomst ingaan. In de verwachting van de wederkomst en de vervulling van Gods Koninkrijk op meest volmaakte wijze.
Zou het in dat licht bezien een ramp zijn als de Ger. Gem. niet meer zou bestaan? Of een ander kerkverband? Volgens mij moeten we in dat licht maar niet teveel somberen.
Mooi en positief antwoord Wandelende. De roepstem van de Kerk is immers: Maran-atha! Wanneer we alleen maar (blijven) zien op mensen of het nu de kerkmensrn zijn of mensen uit de kerkleiding dan is het zeker een sombere zaak. Een onbegrijpelijke wonder dat God gebruik maakt, wil maken van dwaze en nietige mensen kan mij vaak klein en stil maken, ook dat Hij Zijn Genade laat schitteren in zondige mensenkinderen en lankmoedig bij die mensenkinderen is. En ja, die mensen maken er vaak een potje van, hetzij bedoeld of onbedoeld. De strijd tegen het Levende Kind is al vanaf voor dat de tijd werd geschapen en is er elke dag weer, ook in de kerk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
BJD

Bericht door BJD »

Mooie reactie van ds Eckeveld, vandaag in het rd.
https://www.rd.nl/opinie/van-eckeveld-w ... -1.1516187
Auto

Bericht door Auto »

BJD schreef:Mooie reactie van ds Eckeveld, vandaag in het rd.
Inderdaad
Christa

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Christa »

Auto schreef:
BJD schreef:Mooie reactie van ds Eckeveld, vandaag in het rd.
Inderdaad
Mee eens. Een bewogen reactie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
DDD

Bericht door DDD »

Dat is het. Maar het is toch vreemd dat ik het met beide reacties volkomen eens kan zijn. Het is dus de vraag of er in de tussentijd niet een onderdeel van de opmerkingen van Gert-Wim Dubbeldam wat onderbelicht is geraakt.
Auto

Bericht door Auto »

DDD schreef:Dat is het. Maar het is toch vreemd dat ik het met beide reacties volkomen eens kan zijn. Het is dus de vraag of er in de tussentijd niet een onderdeel van de opmerkingen van Gert-Wim Dubbeldam wat onderbelicht is geraakt.
Dat jij het met beiden eens bent komt omdat Van Eckeveld het ziet wat Dubbeldam bedoeld en de bewogenheid voelt en zijn bedoeling ook onderschrijft.
Plaats reactie