Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Laag schreef:
Wandelende schreef:
Laag schreef:Stel je eens voor dat dit topic de kerkeraadskamer is, ergens in den lande.....in een GG kerk......een gesprek tussen kerkenraad en bezwaarden.......
En verder? :)
Dan was ik bij bladzijde 139 naar huis gegaan......naar moeders de vrouw..... :)
Oh, en nu het openbaar is heb je stiekem maar doorgelezen t/m blz. 145? :slurp
(~)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Als we elkaar híér nu in mogen vinden praten we verder inderdaad nog slechts over accentverschillen.
Nee, daar vinden we elkaar dus niet helemaal. Ik wil niets toe- of afdoen aan het citaat, maar ik lees dit soort dingen wel graag in context. Wat Comrie zegt over knecht en kind kan namelijk ook makkelijk misverstaan worden.
Ik lees in de gelijkenis van de verloren zoon dat de zoon zich voorneemt om een knecht te worden, maar hij krijgt niet eens de kans om dat voornemen uit te spreken. De vader kust het weg, en geeft hem verzoening van zijn schuld, opname in het gezin en het kindschap in één keer. De bewijzen daarvan (kleed, ring, schoenen) maken direct duidelijk: dit is geen knecht, maar mijn zoon!
De oudste jongen die al die tijd kind is gebleven, gedraagt zich echter als een knecht. Hij uit scherpe verwijten, maar de vader gaat er niet op in, maar zegt: Kind...! Je bent altijd bij me, alles wat van mij is, is van jou.
Kortom: Hoewel ik Comrie waardeer, neem ik niet al zijn gedachten over. De theologoog, de filosoof en de pastor die Comrie allemaal was, zijn nogal eens in gevecht met elkaar. Het liefst is mij de Comrie die als pastor zich in het hart laat kijken en dan ook Christus hoog opheft.
Jammer, maar begrijpelijk gelet op het geheel van jouw standpunten en gedachtengoed. Overigens: hier laat Comrie zich nu juist in zijn hart kijken.

Ten slotte: de verwijzing van Comrie is niet naar de gelijkenis van de verloren zoon, maar naar Galaten.
Jantje
Verbannen
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ik ben het hier zeer zeker absoluut mee eens. Met sommigen in dit draadje is er geen enkele toenadering mogelijk.
Wat een nare opmerking.
Ik bedoel jou niet in ieder geval; maar dat neemt niet weg dat ik toch wel bij mijn bovenstaand standpunt blijf dat er met sommigen echt niet valt te praten.

Voor de rest laat ik het topic maar eventjes gaan. Inmiddels is namelijk het tegendeel van mijn onderschrift waar geworden... :fi

En @Luther, probeer dan in eenvoudig Nederlands toch nog eens een poging te doen (als je wilt) en neem daarbij ook de vraag mee hoe het komt dat er aan de andere (lees: rechter) kant (lees DIA's reacties er maar op na!) ook mensen zijn die zich zorgen maken over de prediking. Daar heb ik nog helemaal niemand over gehoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ik ben het hier zeer zeker absoluut mee eens. Met sommigen in dit draadje is er geen enkele toenadering mogelijk.
Wat een nare opmerking.
Ik bedoel jou niet in ieder geval; maar dat neemt niet weg dat ik toch wel bij mijn bovenstaand standpunt blijf dat er met sommigen echt niet valt te praten.
Ik weet dat je mij persoonlijk niet bedoeld.
Voor de rest laat ik het topic maar eventjes gaan. Inmiddels is namelijk het tegendeel van mijn onderschrift waar geworden... :fi
Dat geldt inderdaad niet alleen voor jou. ;)
En @Luther, probeer dan in eenvoudig Nederlands toch nog eens een poging te doen (als je wilt) en neem daarbij ook de vraag mee hoe het komt dat er aan de andere (lees: rechter) kant (lees DIA's reacties er maar op na!) ook mensen zijn die zich zorgen maken over de prediking. Daar heb ik nog helemaal niemand over gehoord.
Ik begrijp wel dat mensen zoals @DIA zich zorgen maken. Die horen soms opeens zaken die zij misschien altijd heel anders hebben gehoord en gedacht.
(~)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Laag »

Wandelende schreef:
Laag schreef:
Wandelende schreef:
Laag schreef:Stel je eens voor dat dit topic de kerkeraadskamer is, ergens in den lande.....in een GG kerk......een gesprek tussen kerkenraad en bezwaarden.......
En verder? :)
Dan was ik bij bladzijde 139 naar huis gegaan......naar moeders de vrouw..... :)
Oh, en nu het openbaar is heb je stiekem maar doorgelezen t/m blz. 145? :slurp
Jazeker, nagezonden stukken.
Maar, ik bedoel het ook serieus.
Verstaan we elkaar nog wel? Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat er veel gesproken wordt, maar op totaal verschillende golflengtes. Ik heb soms het idee dat we met z'n allen in een stikdonkere kamer zitten te praten, en bezig zijn om bij elkaar te komen, maar zodra iemand naast een ander gaat zitten, waarvan hij meent dat dat z'n broeder is, of zuster, en ze spreken met elkaar, dan is het weer mis, het bleek de verkeerde te zijn, we dolen in de duistere kamer, we horen veel geluid, maar we vinden elkaar niet.......als we nu eens allemaal gingen zitten, naast elkaar, en samen in die stikdonkere kamer gingen zingen.....Psalm 119:3.....dan zou er verwachting zijn......want Hij kwam bij Zijn discipelen, toen de deuren gesloten waren, toen het voor hen stikdonker was.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Als we elkaar híér nu in mogen vinden praten we verder inderdaad nog slechts over accentverschillen.
Nee, daar vinden we elkaar dus niet helemaal. Ik wil niets toe- of afdoen aan het citaat, maar ik lees dit soort dingen wel graag in context. Wat Comrie zegt over knecht en kind kan namelijk ook makkelijk misverstaan worden.
Ik lees in de gelijkenis van de verloren zoon dat de zoon zich voorneemt om een knecht te worden, maar hij krijgt niet eens de kans om dat voornemen uit te spreken. De vader kust het weg, en geeft hem verzoening van zijn schuld, opname in het gezin en het kindschap in één keer. De bewijzen daarvan (kleed, ring, schoenen) maken direct duidelijk: dit is geen knecht, maar mijn zoon!
De oudste jongen die al die tijd kind is gebleven, gedraagt zich echter als een knecht. Hij uit scherpe verwijten, maar de vader gaat er niet op in, maar zegt: Kind...! Je bent altijd bij me, alles wat van mij is, is van jou.
Kortom: Hoewel ik Comrie waardeer, neem ik niet al zijn gedachten over. De theologoog, de filosoof en de pastor die Comrie allemaal was, zijn nogal eens in gevecht met elkaar. Het liefst is mij de Comrie die als pastor zich in het hart laat kijken en dan ook Christus hoog opheft.
Jammer, maar begrijpelijk gelet op het geheel van jouw standpunten en gedachtengoed. Overigens: hier laat Comrie zich nu juist in zijn hart kijken.

Ten slotte: de verwijzing van Comrie is niet naar de gelijkenis van de verloren zoon, maar naar Galaten.
Dat kan, maar snap je mijn nuancering wel? Gezien je reactie twijfel ik daaraan.
Ik weet niet of ik een gedachtegoed heb. Ik probleem de Schriften te verstaan in de lijn met Reformatie, Nadere Reformatie, Puriteinen en de 3FvE. En daarin kom ik niet de gedachte tegen dat iemand eerst goed moet weten dat hij knecht is, en vervolgens zijn benen moet breken, etc. Ik denk dat ik begrijp wat Comrie bedoelt, en het is zeker ook de ervaring van menig kind van God; toch is het de vraag of het altijd zo gaat en moet gaan?
En in het kader van dit topic is de klemmende vraag: Waarom zou ik met "mijn gedachtegoed" (ik vind het een beetje een diskwalificerende opmerking, maar akkoord) niet binnen de bandbreedte van de GG passen? Of (ietsje fundamenteler): Waarom zou ik niet binnen de bandbreedte van de Schrift en de belijdenis passen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:En @Luther, probeer dan in eenvoudig Nederlands toch nog eens een poging te doen (als je wilt) en neem daarbij ook de vraag mee hoe het komt dat er aan de andere (lees: rechter) kant (lees DIA's reacties er maar op na!) ook mensen zijn die zich zorgen maken over de prediking. Daar heb ik nog helemaal niemand over gehoord.
Typ ik moeilijk Nederlands? Waar moet ik eenvoudig nog een reactie op geven?

Ja, ik begrijp wel hoe die zorgen ter rechterzijde ontstaan. Er is een deel van de gereformeerde gezindte dat graag preken hoort, zoals ze altijd waren, met de bekende termen en uitdrukkingen. Ik waardeer in die diensten altijd de grote mate van eerbied en het besef van heiligheid van een eredienst. Dat mis ik elders in den brede nogal eens. Maar we moeten ook eerlijk zijn, dat sommige mensen alleen afgaan op woorden en bekende uitdrukkingen, en het maken van studie van een preek d.m.v. grondige en eerlijke exegese afdoen als verstandswerk. En dat terwijl onze geachte Reformatoren, Nadere Reformatoren en Puriteinen alleemaal wetenschappelijk geschoold waren en in hun kennis van de grondtekst vaak nog meer wisten dan de theologen van nu. Maar het onbekende wordt vaak verdacht gehouden.
Als iemand in gewoon Nederlands precies dezelfde bevindelijke elementen bespreekt, wordt gezegd: Oh, dat is veel oppervlakkiger.
het is lastig om daar tegenop te redeneren, want het heeft meer met cultuur en gevoelens te maken, dan met theologie.
Voor een deel kan ik je vraag trouwens niet beantwoorden, en dat heeft te maken met het begrip 'angst', of 'vrees', zo je wilt.
Waarom is men bang dat het Evangelie te ruim wordt gepreekt? Waarom zouden we bang zijn om in de prediking niet te spreken over hen, zij, Gods volk, maar over u, jij en wij? Juist dan gaat het separerende element veel meer pijn doen, want dan kan ik er niet meer onderuit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannes »

Luther schreef:
Jantje schreef:En @Luther, probeer dan in eenvoudig Nederlands toch nog eens een poging te doen (als je wilt) en neem daarbij ook de vraag mee hoe het komt dat er aan de andere (lees: rechter) kant (lees DIA's reacties er maar op na!) ook mensen zijn die zich zorgen maken over de prediking. Daar heb ik nog helemaal niemand over gehoord.
Typ ik moeilijk Nederlands? Waar moet ik eenvoudig nog een reactie op geven?

Ja, ik begrijp wel hoe die zorgen ter rechterzijde ontstaan. Er is een deel van de gereformeerde gezindte dat graag preken hoort, zoals ze altijd waren, met de bekende termen en uitdrukkingen. Ik waardeer in die diensten altijd de grote mate van eerbied en het besef van heiligheid van een eredienst. Dat mis ik elders in den brede nogal eens. Maar we moeten ook eerlijk zijn, dat sommige mensen alleen afgaan op woorden en bekende uitdrukkingen, en het maken van studie van een preek d.m.v. grondige en eerlijke exegese afdoen als verstandswerk. En dat terwijl onze geachte Reformatoren, Nadere Reformatoren en Puriteinen alleemaal wetenschappelijk geschoold waren en in hun kennis van de grondtekst vaak nog meer wisten dan de theologen van nu. Maar het onbekende wordt vaak verdacht gehouden.
Als iemand in gewoon Nederlands precies dezelfde bevindelijke elementen bespreekt, wordt gezegd: Oh, dat is veel oppervlakkiger.
het is lastig om daar tegenop te redeneren, want het heeft meer met cultuur en gevoelens te maken, dan met theologie.
Voor een deel kan ik je vraag trouwens niet beantwoorden, en dat heeft te maken met het begrip 'angst', of 'vrees', zo je wilt.
Waarom is men bang dat het Evangelie te ruim wordt gepreekt? Waarom zouden we bang zijn om in de prediking niet te spreken over hen, zij, Gods volk, maar over u, jij en wij? Juist dan gaat het separerende element veel meer pijn doen, want dan kan ik er niet meer onderuit.
Ds Mallan: Een te ruim en algemeen Evangelie? Daar krijgt men volle tafels van.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Mannes schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:En @Luther, probeer dan in eenvoudig Nederlands toch nog eens een poging te doen (als je wilt) en neem daarbij ook de vraag mee hoe het komt dat er aan de andere (lees: rechter) kant (lees DIA's reacties er maar op na!) ook mensen zijn die zich zorgen maken over de prediking. Daar heb ik nog helemaal niemand over gehoord.
Typ ik moeilijk Nederlands? Waar moet ik eenvoudig nog een reactie op geven?

Ja, ik begrijp wel hoe die zorgen ter rechterzijde ontstaan. Er is een deel van de gereformeerde gezindte dat graag preken hoort, zoals ze altijd waren, met de bekende termen en uitdrukkingen. Ik waardeer in die diensten altijd de grote mate van eerbied en het besef van heiligheid van een eredienst. Dat mis ik elders in den brede nogal eens. Maar we moeten ook eerlijk zijn, dat sommige mensen alleen afgaan op woorden en bekende uitdrukkingen, en het maken van studie van een preek d.m.v. grondige en eerlijke exegese afdoen als verstandswerk. En dat terwijl onze geachte Reformatoren, Nadere Reformatoren en Puriteinen alleemaal wetenschappelijk geschoold waren en in hun kennis van de grondtekst vaak nog meer wisten dan de theologen van nu. Maar het onbekende wordt vaak verdacht gehouden.
Als iemand in gewoon Nederlands precies dezelfde bevindelijke elementen bespreekt, wordt gezegd: Oh, dat is veel oppervlakkiger.
het is lastig om daar tegenop te redeneren, want het heeft meer met cultuur en gevoelens te maken, dan met theologie.
Voor een deel kan ik je vraag trouwens niet beantwoorden, en dat heeft te maken met het begrip 'angst', of 'vrees', zo je wilt.
Waarom is men bang dat het Evangelie te ruim wordt gepreekt? Waarom zouden we bang zijn om in de prediking niet te spreken over hen, zij, Gods volk, maar over u, jij en wij? Juist dan gaat het separerende element veel meer pijn doen, want dan kan ik er niet meer onderuit.
Ds Mallan: Een te ruim en algemeen Evangelie? Daar krijgt men volle tafels van.
En volle tafels zijn een probleem? Net als een ruim evangelie?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannes »

Nasrani schreef:
Mannes schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:En @Luther, probeer dan in eenvoudig Nederlands toch nog eens een poging te doen (als je wilt) en neem daarbij ook de vraag mee hoe het komt dat er aan de andere (lees: rechter) kant (lees DIA's reacties er maar op na!) ook mensen zijn die zich zorgen maken over de prediking. Daar heb ik nog helemaal niemand over gehoord.
Typ ik moeilijk Nederlands? Waar moet ik eenvoudig nog een reactie op geven?

Ja, ik begrijp wel hoe die zorgen ter rechterzijde ontstaan. Er is een deel van de gereformeerde gezindte dat graag preken hoort, zoals ze altijd waren, met de bekende termen en uitdrukkingen. Ik waardeer in die diensten altijd de grote mate van eerbied en het besef van heiligheid van een eredienst. Dat mis ik elders in den brede nogal eens. Maar we moeten ook eerlijk zijn, dat sommige mensen alleen afgaan op woorden en bekende uitdrukkingen, en het maken van studie van een preek d.m.v. grondige en eerlijke exegese afdoen als verstandswerk. En dat terwijl onze geachte Reformatoren, Nadere Reformatoren en Puriteinen alleemaal wetenschappelijk geschoold waren en in hun kennis van de grondtekst vaak nog meer wisten dan de theologen van nu. Maar het onbekende wordt vaak verdacht gehouden.
Als iemand in gewoon Nederlands precies dezelfde bevindelijke elementen bespreekt, wordt gezegd: Oh, dat is veel oppervlakkiger.
het is lastig om daar tegenop te redeneren, want het heeft meer met cultuur en gevoelens te maken, dan met theologie.
Voor een deel kan ik je vraag trouwens niet beantwoorden, en dat heeft te maken met het begrip 'angst', of 'vrees', zo je wilt.
Waarom is men bang dat het Evangelie te ruim wordt gepreekt? Waarom zouden we bang zijn om in de prediking niet te spreken over hen, zij, Gods volk, maar over u, jij en wij? Juist dan gaat het separerende element veel meer pijn doen, want dan kan ik er niet meer onderuit.
Ds Mallan: Een te ruim en algemeen Evangelie? Daar krijgt men volle tafels van.
En volle tafels zijn een probleem? Net als een ruim evangelie?
Ik twijfelde nog om er iets onder te zetten in de trant van: wie het vatte kan die vatte het.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:En @Luther, probeer dan in eenvoudig Nederlands toch nog eens een poging te doen (als je wilt) en neem daarbij ook de vraag mee hoe het komt dat er aan de andere (lees: rechter) kant (lees DIA's reacties er maar op na!) ook mensen zijn die zich zorgen maken over de prediking. Daar heb ik nog helemaal niemand over gehoord.
Typ ik moeilijk Nederlands? Waar moet ik eenvoudig nog een reactie op geven?

Ja, ik begrijp wel hoe die zorgen ter rechterzijde ontstaan. Er is een deel van de gereformeerde gezindte dat graag preken hoort, zoals ze altijd waren, met de bekende termen en uitdrukkingen. Ik waardeer in die diensten altijd de grote mate van eerbied en het besef van heiligheid van een eredienst. Dat mis ik elders in den brede nogal eens. Maar we moeten ook eerlijk zijn, dat sommige mensen alleen afgaan op woorden en bekende uitdrukkingen, en het maken van studie van een preek d.m.v. grondige en eerlijke exegese afdoen als verstandswerk. En dat terwijl onze geachte Reformatoren, Nadere Reformatoren en Puriteinen alleemaal wetenschappelijk geschoold waren en in hun kennis van de grondtekst vaak nog meer wisten dan de theologen van nu. Maar het onbekende wordt vaak verdacht gehouden.
Als iemand in gewoon Nederlands precies dezelfde bevindelijke elementen bespreekt, wordt gezegd: Oh, dat is veel oppervlakkiger.
het is lastig om daar tegenop te redeneren, want het heeft meer met cultuur en gevoelens te maken, dan met theologie.
Voor een deel kan ik je vraag trouwens niet beantwoorden, en dat heeft te maken met het begrip 'angst', of 'vrees', zo je wilt.
Waarom is men bang dat het Evangelie te ruim wordt gepreekt? Waarom zouden we bang zijn om in de prediking niet te spreken over hen, zij, Gods volk, maar over u, jij en wij? Juist dan gaat het separerende element veel meer pijn doen, want dan kan ik er niet meer onderuit.
Ds Mallan: Een te ruim en algemeen Evangelie? Daar krijgt men volle tafels van.
1 Als de volle tafels er zijn met kinderen van God is dat zeer verblijdend
2 Een ruim evangelie zou dat idd door Gods Geest kunnen bewerkstelligen
3 Een algemeen evangelie ( dat iedereen erbij hoort) is nooit goed, maar heeft niets met een ruim evangelie te maken. dat zijn twee verschillende zaken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 33826
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Misschien even tussendoor: Wat me ook opvalt is dat door dit topic het interview met ds. J.M.D. de Heer helemaal in de vergetelheid dreigt te komen. Terwijl daar toch veel zinnige zaken aan de orde komen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:Dat kan, maar snap je mijn nuancering wel? Gezien je reactie twijfel ik daaraan.
Ik weet niet of ik een gedachtegoed heb. Ik probleem de Schriften te verstaan in de lijn met Reformatie, Nadere Reformatie, Puriteinen en de 3FvE. En daarin kom ik niet de gedachte tegen dat iemand eerst goed moet weten dat hij knecht is, en vervolgens zijn benen moet breken, etc. Ik denk dat ik begrijp wat Comrie bedoelt, en het is zeker ook de ervaring van menig kind van God; toch is het de vraag of het altijd zo gaat en moet gaan?
En in het kader van dit topic is de klemmende vraag: Waarom zou ik met "mijn gedachtegoed" (ik vind het een beetje een diskwalificerende opmerking, maar akkoord) niet binnen de bandbreedte van de GG passen? Of (ietsje fundamenteler): Waarom zou ik niet binnen de bandbreedte van de Schrift en de belijdenis passen?
Je hebt een heel stuk getypt op basis van een ander Bijbelgedeelte dan dat waar Comrie naar verwijst. Dus nee, ik begrijp niet wat je zegt want het heeft er niet mee te maken.

Dat jij vindt dat het niet altijd zo moet gaan is mij genoegzaam bekend.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jan Vogel »

Dit draadje is erg bewegelijk. De discussie gaat alle kanten op! Van ontwikkelingen binnen de GG, ter rechter of ter linkerzijde (eeh... o, nee die bestaan niet in de GG), tot bespreking van dominees ter rechter (... o nee, dat bestaat niet), het aannamebeleid van het curatorium, het bespreken van het artikel van dr. C.S.L. Janse, nu diepgaand over de juiste inhoud van de prediking. Soms is er aan het hele draadje geen touw meer vast te knopen.

Bijzonder is de openingszin van dit draadje (pagina 1 eerste posting): Zo te lezen kan de Gereformeerde Gemeente de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.

Ik wil met deze opmerking zeggen dat het soms handig is om discussies te splitsen in aparte draadjes, zodat het geheel leesbaarder blijft dan nu.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Dat kan, maar snap je mijn nuancering wel? Gezien je reactie twijfel ik daaraan.
Ik weet niet of ik een gedachtegoed heb. Ik probleem de Schriften te verstaan in de lijn met Reformatie, Nadere Reformatie, Puriteinen en de 3FvE. En daarin kom ik niet de gedachte tegen dat iemand eerst goed moet weten dat hij knecht is, en vervolgens zijn benen moet breken, etc. Ik denk dat ik begrijp wat Comrie bedoelt, en het is zeker ook de ervaring van menig kind van God; toch is het de vraag of het altijd zo gaat en moet gaan?
En in het kader van dit topic is de klemmende vraag: Waarom zou ik met "mijn gedachtegoed" (ik vind het een beetje een diskwalificerende opmerking, maar akkoord) niet binnen de bandbreedte van de GG passen? Of (ietsje fundamenteler): Waarom zou ik niet binnen de bandbreedte van de Schrift en de belijdenis passen?
Je hebt een heel stuk getypt op basis van een ander Bijbelgedeelte dan dat waar Comrie naar verwijst. Dus nee, ik begrijp niet wat je zegt want het heeft er niet mee te maken.

Dat jij vindt dat het niet altijd zo moet gaan is mij genoegzaam bekend.
Dit is nog niet het begin van een antwoord. Je mag ook gewoon zeggen dat je er niet op in wilt gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie