Gereformeerde Gemeenten

Luther
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Als we elkaar híér nu in mogen vinden praten we verder inderdaad nog slechts over accentverschillen.
Nee, daar vinden we elkaar dus niet helemaal. Ik wil niets toe- of afdoen aan het citaat, maar ik lees dit soort dingen wel graag in context. Wat Comrie zegt over knecht en kind kan namelijk ook makkelijk misverstaan worden.
Ik lees in de gelijkenis van de verloren zoon dat de zoon zich voorneemt om een knecht te worden, maar hij krijgt niet eens de kans om dat voornemen uit te spreken. De vader kust het weg, en geeft hem verzoening van zijn schuld, opname in het gezin en het kindschap in één keer. De bewijzen daarvan (kleed, ring, schoenen) maken direct duidelijk: dit is geen knecht, maar mijn zoon!
De oudste jongen die al die tijd kind is gebleven, gedraagt zich echter als een knecht. Hij uit scherpe verwijten, maar de vader gaat er niet op in, maar zegt: Kind...! Je bent altijd bij me, alles wat van mij is, is van jou.
Kortom: Hoewel ik Comrie waardeer, neem ik niet al zijn gedachten over. De theologoog, de filosoof en de pastor die Comrie allemaal was, zijn nogal eens in gevecht met elkaar. Het liefst is mij de Comrie die als pastor zich in het hart laat kijken en dan ook Christus hoog opheft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

De Heere Jezus heeft de gelijkenis niet uitgesproken om de bekering van de jongste zoon uit te tekenen, maar om de schriftgeleerden te leren: wees nu eens blij als iemand zich bekeert! Wij spiegelen ons graag aan de jongste zoon, maar ons aller beeld is getekend in de oudste zoon.
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:De Heere Jezus heeft de gelijkenis niet uitgesproken om de bekering van de jongste zoon uit te tekenen, maar om de schriftgeleerden te leren: wees nu eens blij als iemand zich bekeert! Wij spiegelen ons graag aan de jongste zoon, maar ons aller beeld is getekend in de oudste zoon.
Nee, ons beeld is getekend in heel de gelijkenis: dus ook van het verloren schaap, dus ook van de verloren penning en ook van de jongste en oudste zoon. Het is één gelijkenis met diverse facetten. En als jij dan alleen het beeld van de oudste zoon neemt, ben je eenzijdig bezig.
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Laat ik dat nu ook eens zijn. Ik ben in de toetssteen van ds. Van der Groe aan het lezen en ik moet eerlijk zijn dat die prediking nog maar weinig gevonden wordt. Zijn separatie kom je bijna niet meer tegen.

Aan de andere kant ook preken van ds. Smytegelt en ds. Comrie die zeer aanbevelenswaardig zijn en waar je onderwijs krijgt over de standen in het genadeleven, zoals je deze ook terugvindt bij Ralph Venning, een puritein.
Inderdaad. Lees de beide hertaalde preken van Comrie: 'Troost voor een missend hart' en 'Herstel voor een biddend hart'. Misschien is het dat wel, dat zulke diepe, bijbelse bevinding, opkomend uit de tekst vaak is verworden tot een standaard-verwoording, waarbij vanaf zin 1 het daarop volgende halfuur al feilloos kan worden voorspeld. Ik vind de tonen die Comrie aanslaat in de genoemde boeken binnen de GG vooral terug in de preken die wél op PrekenWeb staan, en dan uiteraard verwoord in een taalveld van 2018.
Ik heb van Comrie zondag 7 en de Eigenschappen gelezen. Zondag 7 was eten en drinken voor me en van de "Eigenschappen" (overigens gewoon in een oude uitgave) staat me vooral de tweede preek bij, over de rechtvaardigmaking. Waar Comrie de partijen in het gericht gaat beschrijven en wat er plaats vindt als "God naar recht hen niet wil schuldig keuren".

Toen ik zojuist eens wat aan het zoeken was naar de preken van Comrie, kwam ik op Theologienet een aantal brieven van hem tegen aan een zekere ds. Verster. Toen ik de eerste brief las kreeg ik lust om hier wat te citeren. Dát zijn de gezonde geestelijke woorden:
dr. A. Comrie schreef:Het verkwikte mij zeer uit uw brief enig bericht te ontvangen omtrent de weg die God sinds onze laatste onvergetelijke ontmoeting met u heeft gehouden. Hoewel ik slechts weinig licht in geestelijke zaken heb, kon ik toen ik u voor het eerst sprak, wel vaststellen dat God genadig Zijn hand aan u gelegd had. Hij wilde u, om heilige redenen nog wat laten tobben en werken in eigen kracht en uw eigen begrippen te laten koesteren omtrent de weg, waarlangs gij dacht tot verruiming te moeten komen. En uw kennissenkring deelde uw standpunt. Doordat dit alles samenspande met uw wettisch hart, kwamen u deze denkbeelden niet anders voor dan heilzaam, Godeverheerlijkend en onmisbaar tot zaligheid. Ja u achtte deze denkbeelden noodzakelijk om u daarvoor geschikt te maken voor vrije genade en u te versieren als een bruid voor Christus. Uit innige liefde tot u dacht ik toen: ‘Het bedroeft me en gaat me ter harte dat zo’n jong lief kind niet kan zuigen aan de borsten van zuivere evangelische troost’. Ik dacht echter: ‘Hij zal zich moeten doodwerken. Hij zal, in de hoop tenslotte wat te bereiken, voor niets moeten arbeiden en zijn geld tevergeefs moeten uitgeven. En hij zal niet aflaten te werken en te arbeiden, voordat God zijn werkende armen en lopende benen in stukken breekt en hem als een waarlijk arme zondaar doet sterven, en zo laten ervaren dat de gerechtigheid niet wordt toegerekend aan hen die werken maar die geloven. Dat wil zeggen: De gerechtigheid wordt toegerekend aan hen die deze gave met lijdzaamheid ontvangen en deze ontvangen hebbende er metterdaad op berusten'.

Mijn hartelijk geliefde medebroeder, wij komen tot de vrijheid Gods niet op stel en sprong. Wanneer de erfgenaam nog een kind is, kan hij lange tijd in een toestand verkeren waarin hij zich in weinig onderscheidt van een dienstknecht. In dit opzicht is Gods weg voor ons aanbiddelijk en heilzaam. Ik wil zeggen: In deze weg worden wij onderscheiden van hen, die met een beredeneerd geloof uit hun natuurlijke kracht opklimmen tot de genade en zich troosten met een ingebeelde Christus. God laat ons door de werken in de dood storten en zo de noodzaak van Zijn vrijmachtig afdalen tot ons op zulke wijze ervaren, dat wij erkennen dat God ons zonder ons toedoen zalig maakt.
Als we elkaar híér nu in mogen vinden praten we verder inderdaad nog slechts over accentverschillen.
Kijk, dit soort reacties/citaten maken dit forum weer een stuk rijker!!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik kom net thuis. Dit is niet bevorderlijk en past een waar christen niet, Er wordt gevochten, maar ik mis het de enige zaak waar we mogen vechten. Alleen als de Waarheid in het geding is. Ik denk echt dat we hier niet over kunnen discussiëren, en vooral niet als er twee tegengestelde partijen tegenover elkaar staan. Dit is echt een aanfluiting. Het zou toch moeten zijn: Ziet, hoe lief ze elkaar hebben. Dit stoot af.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:De Heere Jezus heeft de gelijkenis niet uitgesproken om de bekering van de jongste zoon uit te tekenen, maar om de schriftgeleerden te leren: wees nu eens blij als iemand zich bekeert! Wij spiegelen ons graag aan de jongste zoon, maar ons aller beeld is getekend in de oudste zoon.
Zeker, dat accent weleens teveel vergeten. Het is ook beter om te spreken over de gelijkenis van de twee verloren zonen.
Maar juist als het gaat over kind versus knecht is het goed om naar beide zonen te kijken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Ik kom net thuis. Dit is niet bevorderlijk en past een waar christen niet, Er wordt gevochten, maar ik mis het de enige zaak waar we mogen vechten. Alleen als de Waarheid in het geding is. Ik denk echt dat we hier niet over kunnen discussiëren, en vooral niet als er twee tegengestelde partijen tegenover elkaar staan. Dit is echt een aanfluiting. Het zou toch moeten zijn: Ziet, hoe lief ze elkaar hebben. Dit stoot af.
Ik ben het hier zeer zeker absoluut mee eens. Met sommigen in dit draadje is er geen enkele toenadering mogelijk. Het is wel heel opvallend als je kijkt naar de dominees met de meeste beroepen (dus geen tweetallen!) op dit moment, dat bewijst mijns inziens heel erg dat bijvoorbeeld @Luther absoluut heel erg ongelijk heeft. De predikanten, waarvan hij beweert dat ze een gestolde bevindelijkheid verkondigen en een evangelie wat onder een raster ligt, krijgen juist de meeste beroepen, en zijn juist de dominees die heel onvoorspelbaar preken. Als ik de dominees, waar @Luther allergisch voor is, beluister, hoor ik meer het evangelie klinken, als in de preken op Prekenweb, die soms te veel een oneerbiedige en hedendaagse taal hebben en waarin de zonde en ellende niet altijd voor opkomen. Trouwens, @Luther, waarom heb je nog niet gereageerd op deze reactie???
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Ik kom net thuis. Dit is niet bevorderlijk en past een waar christen niet, Er wordt gevochten, maar ik mis het de enige zaak waar we mogen vechten. Alleen als de Waarheid in het geding is. Ik denk echt dat we hier niet over kunnen discussiëren, en vooral niet als er twee tegengestelde partijen tegenover elkaar staan. Dit is echt een aanfluiting. Het zou toch moeten zijn: Ziet, hoe lief ze elkaar hebben. Dit stoot af.
Ik ben het hier zeer zeker absoluut mee eens. Met sommigen in dit draadje is er geen enkele toenadering mogelijk. Het is wel heel opvallend als je kijkt naar de dominees met de meeste beroepen (dus geen tweetallen!) op dit moment, dat bewijst mijns inziens heel erg dat bijvoorbeeld @Luther absoluut heel erg ongelijk heeft. De predikanten, waarvan hij beweert dat ze een gestolde bevindelijkheid verkondigen en een evangelie wat onder een raster ligt, krijgen juist de meeste beroepen, en zijn juist de dominees die heel onvoorspelbaar preken. Als ik de dominees, waar @Luther allergisch voor is, beluister, hoor ik meer het evangelie klinken, als in de preken op Prekenweb, die soms te veel een oneerbiedige en hedendaagse taal hebben en waarin de zonde en ellende niet altijd voor opkomen. Trouwens, @Luther, waarom heb je nog niet gereageerd op deze reactie???
Volgens mij heb ik geen enkele naam genoemd, heb ik ook geen allergieën behalve hooikoorts, en reageer je dus vooral op je eigen beeldvorming.
Wat je over beroepen schrijft, is zoveel wonderlijks bij elkaar, dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen om uit te leggen dat het anders zit.

Verder begrijp ik niet waar je explosie van emotie nu opeens vandaan komt. Volgens mij heb ik er geen aanleiding toe gegeven. Wel merk ik dat je op geen enkele manier wil onderzoeken waarom de heer Dubbeldam schrijft, wat hij heeft geschreven. Over gemis aan toenadering gesproken...

Tot slot reageer ik niet op elke reactie, al was het maar omdat sommige postings niet getuigen van historisch besef en/of onderzoek. (Lees bijvoorbeeld de boeken van dr. M. Golverdingen.)
In dit concrete geval was ik het helemaal eens met de reactie van @DDD op jouw drie punten, dus vond ik het niet nodig om dat nog een keer te zeggen.
Laatst gewijzigd door Luther op 28 sep 2018, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ik ben het hier zeer zeker absoluut mee eens. Met sommigen in dit draadje is er geen enkele toenadering mogelijk.
Wat een nare opmerking.
(~)
Wandelende
Inactief

Van harte eens, DIA, dat het een aanfluiting is. En ook van harte eens met je laatste twee zinnen.
Goed om die zelfreflectie voor ons allen toe te passen.
(~)
BJD

Bericht door BJD »

Jantje schreef:
Als je zo post weet je zeker dat er geen toenadering zal zijn..
Laag

Bericht door Laag »

Stel je eens voor dat dit topic de kerkeraadskamer is, ergens in den lande.....in een GG kerk......een gesprek tussen kerkenraad en bezwaarden.......
Auto

Bericht door Auto »

Laag schreef:Stel je eens voor dat dit topic de kerkeraadskamer is, ergens in den lande.....in een GG kerk......een gesprek tussen kerkenraad en bezwaarden.......
Verschil is dat er geen anonieme personen dan zijn en face to face is al anders. ;)
Wandelende
Inactief

Laag schreef:Stel je eens voor dat dit topic de kerkeraadskamer is, ergens in den lande.....in een GG kerk......een gesprek tussen kerkenraad en bezwaarden.......
En verder? :)
(~)
Laag

Bericht door Laag »

Wandelende schreef:
En verder? :)
Dan was ik bij bladzijde 139 naar huis gegaan......naar moeders de vrouw..... :)
Plaats reactie