Gereformeerde Gemeenten

Luther
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:We blijven maar staren op namen. Dat is niet mijn bedoeling, maar op het inhoudelijke. Als voorbeeld kun je wel eens ter verduidelijking een naam noemen. Ik ga natuurlijk niet de personen achter die preken veroordelen. Wel attent maken op de verschillen, en wat tot verontrusting leidt.
Ik denk dat het misschien wel omgekeerd is, DIA. Ik beluister in de preken waar jij je over verontrust een diepere afsnijding van de mens en een dieper aanwijzen van Zijn doodstaat dan in de preken waarin de bevindelijke gangen worden getekend.
Dit om maar even aan te geven dat we in dit topic volledig langs elkaar heenpraten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Vergelijk, voor de helderheid, eens een preek van xxx met een nieuwe generatie, als bv. yyy of ds. zzz. Dan zijn het echt geen accentverschillen, maar inhoudelijke verschillen. Bij de eerstgenoemde predikanten valt op dat ze ernstig oproepen tot bekering, uitgaan van de ernst van de gevallen mens in zijn doodstaat, terwijl dat in de andere kant meer oppervlakkig aan de orde komt.
Eerlijke Evangelieverkondiging en het aanbieden van Christus' kruisverdienste voor gevallen zondaren afdoen als "oppervlakkig" en het duiden op "inhoudelijke verschillen", vind ik bijzonder pijnlijk om te lezen en te merken. Je doet daarmee niet de predikers tekort, maar wel Gods Woord dat zij namens hun Zender mogen uitdragen.
Inderdaad!
DIA, lees het laatste boekje van ds. C. Harinck: Gods beloften in het persoonlijke leven. Eén van de meest diepgaande werkjes die ik de afgelopen jaren uit de kring van de GG heb gelezen. Niet alleen een ernstige oproep tot bekering, niet alleen de diepe ernst van de mens in zijn doodstaat, maar ook de heerlijke rijkdom van Gods beloften in Christus, zonder welke niemand zalig kan worden.
Laatst gewijzigd door Luther op 28 sep 2018, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wandelende schreef:Wat zou toch de reden zijn dat hier een aantal formeren zo op zoek zijn naar alleen maar de tegenstellingen te creëren?
Ik vind dit topic langzamerhand uitlopen op een beschamende overwinning voor duivelse twist en tweedracht.
Ik voel dat wat minder, maar dat ligt wellicht aan mij.
Wil je man en paard noemen? Ben ik er op zoek naar alleen maar tegenstellingen te creëren? Wat bedoel je?

En over het levende verlangen "Kom Heere Jezus": Als dat er echt is, verstommen deze discussies inderdaad.
CvdW

Bericht door CvdW »

En juist uit een beredeneerd geloof is het wonder weg. Dat is zo menselijk geworden. Ik las vanmorgen nog in Matthew Henry over de vruchten des Geestes, en uit Galaten, en meer. Dan moeten we toch opmerken dat wat Matthew Henry daar zegt weinig zo helder gehoord wordt.

Wanneer we bovenstaande lezen wordt dan ook begrepen waarom er mensen zijn die oudvaders willen lezen.
Betreffende geschriften zijn zo helder en leerzaam.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
-DIA- schreef:We blijven maar staren op namen. Dat is niet mijn bedoeling, maar op het inhoudelijke. Als voorbeeld kun je wel eens ter verduidelijking een naam noemen. Ik ga natuurlijk niet de personen achter die preken veroordelen. Wel attent maken op de verschillen, en wat tot verontrusting leidt.
Ik denk dat het misschien wel omgekeerd is, DIA. Ik beluister in de preken waar jij je over verontrust een diepere afsnijding van de mens en een dieper aanwijzen van Zijn doodstaat dan in de preken waarin de bevindelijke gangen worden getekend.
Dit om maar even aan te geven dat we in dit topic volledig langs elkaar heenpraten.
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Je hoort dat ter rechterzijde óók. Ik zie daarin geen verschil tussen ds. Verschuure en ds. Baan (ik gebruik de namen nu positief).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

CvdW schreef:En juist uit een beredeneerd geloof is het wonder weg. Dat is zo menselijk geworden. Ik las vanmorgen nog in Matthew Henry over de vruchten des Geestes, en uit Galaten, en meer. Dan moeten we toch opmerken dat wat Matthew Henry daar zegt weinig zo helder gehoord wordt.

Wanneer we bovenstaande lezen wordt dan ook begrepen waarom er mensen zijn die oudvaders willen lezen.
Precies, daarom geeft het ook te denken dat sommigen (van de kerkverlaters) zelfs het woord 'oudvader' al verfoeien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:DIA, aangezien jij de posting met de namen erin hebt geplaatst ben jij de uitgelezen persoon deze namen uit je posting te verwijderen. Het dient nergens toe ze te laten staam. Ook al snap ik prima wat je probeert duidelijk te maken.
Ik heb de namen weggehaald. Uit de quotes kan ik ze natuurlijk niet weghalen.
Fijn DIA.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Ad Anker schreef:
Wandelende schreef:Wat zou toch de reden zijn dat hier een aantal formeren zo op zoek zijn naar alleen maar de tegenstellingen te creëren?
Ik vind dit topic langzamerhand uitlopen op een beschamende overwinning voor duivelse twist en tweedracht.
Ik voel dat wat minder, maar dat ligt wellicht aan mij.
Wil je man en paard noemen? Ben ik er op zoek naar alleen maar tegenstellingen te creëren? Wat bedoel je?

En over het levende verlangen "Kom Heere Jezus": Als dat er echt is, verstommen deze discussies inderdaad.
Juist, dat laatste is het hoofdpunt.

En voor de rest, lees het topic nu eens rustig opnieuw door. Het doet mij pijn dat sommigen van zgn. links en rechts elkaar bestoken, uitsluiten, als oppervlakkig betitelen, etc. etc. Het lijkt wel over prediking en dominees te gaan, maar het treft net zo goed het persoonlijke vlak van mensen. Het merendeel van de reacties gaat niet over inhoud, maar is direct op een bijzaak of de persoon gericht. Grotendeels afleiding. En wanneer er een kernpunt wordt genoemd, dan is een tegenargument niet zelden direct veroordelend of persoonsgericht.
Ik ga geen man en paard noemen, dan zou ik namelijk hetzelfde doen. Laat ik ook maar kritisch op mijzelf blijven. Zoals de discussie hier verloopt kan ik het merendeel niet rijmen met het hoofdgebod om God lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf. Terwijl het hier veelal een naaste betreft die qua kerk/religie/geloof zeer nauw verbonden zou moeten zijn. De kerkelijke verdeeldheid komt echter pijnlijk naar voren. Dat is geen vrucht van geloof, maar zoals ik eerder al aangaf een overwinning voor de zaaier van duivelse twist en tweedracht. Dat geeft te denken.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 28 sep 2018, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

CvdW schreef:En juist uit een beredeneerd geloof is het wonder weg. Dat is zo menselijk geworden. Ik las vanmorgen nog in Matthew Henry over de vruchten des Geestes, en uit Galaten, en meer. Dan moeten we toch opmerken dat wat Matthew Henry daar zegt weinig zo helder gehoord wordt.

Helemaal eens! Daarom is het vaak zo lastig dat je juist in de problemen komt als je de oudvaders en puriteinen eerlijk gaat lezen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tom schreef:Nou Dia.. Je gooit wel veel olie op het vuur. Ik heb deze predikanten (ds. H en VDN) niet vaak gehoord. Toch geloof ik niet dat je kan stellen dat deze prediking oppervlakkig is. Dat vind ik een beetje lasterlijk. Het is ook lastig te wederleggen. Maar ik ken de prediking niet goed genoeg om er verder op in te gaan.
Erasmiaan schreef: Als het echt waar is dat Christus niet gepreekt wordt, enz., dan zou ik die preken niet verspreiden cq. niet willen horen.
Dit staat niet in het opiniestuk. Ik lees alleen: "Staat in de prediking de aanbieding van Christus en Zijn beloften nog wel centraal? Is prediking nog wel echt proclamatie van het heil?"
Als iets niet centraal staat is het er nog wel. Ik lees dus niet dat Christus niet gepreekt wordt. Dat kan je de schrijver niet aanrekenen. Ik meen dat jij onlangs ds. Verhoef aanraadde. Volkomen mee eens. Dat is de oude bevindelijke prediking waar Christus centraal staat. Dan denk ik ook aan ds. De Leeuw. Ik hoor ze graag, helaas zijn ze er niet vaak.
Toch bestaat er ook heel veel zakelijke bevinding. De weg wordt dan soms uitvoerig zakelijk beschreven. Christus echt wel gepreekt. Maar Christus staat niet centraal. De proclamatie van het heil staat niet voorop. Herken je dat?
dag Tom, fijne toon sla je aan. Je maakt een nuance en die is terecht, maar mijn vraag (en die van Afgewezen) blijft staan. Wat betreft je andere vragen: het ligt natuurlijk maar net aan de te behandelen stof, wat er centraal staat. Bij een preek over het zesde gebod staat het zesde gebod centraal. Christus wordt dan wel gepreekt als de Vervuller van de Wet en als de Persoon waar alleen schuiling is te vinden voor wetsovertreders. Als de bekering en kenmerken van de bekering worden bepreekt staat dat op dat moment in de prediking centraal en mondt het uiteindelijk wel uit in Christus. Dus ja, ik herken het gelet op bovenstaande. Maar ik kan dat absoluut niet negatief duiden. Het betekent dat de tekst goed bepreekt wordt en niet “verschillende teksten maar dezelfde preek”.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:

Helemaal eens! Daarom is het vaak zo lastig dat je juist in de problemen komt als je de oudvaders en puriteinen eerlijk gaat lezen.
Laat ik dat nu ook eens zijn. Ik ben in de toetssteen van ds. Van der Groe aan het lezen en ik moet eerlijk zijn dat die prediking nog maar weinig gevonden wordt. Zijn separatie kom je bijna niet meer tegen.

Aan de andere kant ook preken van ds. Smytegelt en ds. Comrie die zeer aanbevelenswaardig zijn en waar je onderwijs krijgt over de standen in het genadeleven, zoals je deze ook terugvindt bij Ralph Venning, een puritein.
olfie

Bericht door olfie »

liz boer schreef:
olfie schreef:Heel persoonlijk vraag ik mij vaak af of die opinie stukjes in de kranten nu zo veel goed doen, ongeacht van wiens hand.

Zend Heer', Uw licht en waarheid neder,
En breng mij, door dien glans geleid,
Tot Uw gewijde tente weder
Dan klimt mijn bange ziel gereder
Ten berge van Uw heiligheid,
Daar mij Uw gunst verbeidt.

en dan maar stoppen met posten en de handen vouwen ?
Toch is het goed om eens kritisch te kijken, na een opinie stukje (of collumn oid), of je het eens bent of niet, word je wel aan het denken gezet, soms irritatie, soms iets van mmm... Dat is echt niet verkeerd, zoiets gebeurd in het klein als je pubers in huis hebt, of als je tussen mensen werkt die aan de rand van de samenleving zitten.
Echt niet verkeerd...
Ik snap je reactie. Teruglezend.. kan mijn reactie het gevoel geven van 'deur dicht'.
Maar ik bedoelde ook niet de deur van zelfreflectie dicht te gooien. Ik bedoelde misschien meer de vrucht gevolgen zoals hier zichtbaar wordt. Meer een uiting van verdriet, om het zo eens te proberen te typeren.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:

Laat ik dat nu ook eens zijn. Ik ben in de toetssteen van ds. Van der Groe aan het lezen en ik moet eerlijk zijn dat die prediking nog maar weinig gevonden wordt. Zijn separatie kom je bijna niet meer tegen.

Aan de andere kant ook preken van ds. Smytegelt en ds. Comrie die zeer aanbevelenswaardig zijn en waar je onderwijs krijgt over de standen in het genadeleven, zoals je deze ook terugvindt bij Ralph Venning, een puritein.
Inderdaad. Lees de beide hertaalde preken van Comrie: 'Troost voor een missend hart' en 'Herstel voor een biddend hart'. Misschien is het dat wel, dat zulke diepe, bijbelse bevinding, opkomend uit de tekst vaak is verworden tot een standaard-verwoording, waarbij vanaf zin 1 het daarop volgende halfuur al feilloos kan worden voorspeld. Ik vind de tonen die Comrie aanslaat in de genoemde boeken binnen de GG vooral terug in de preken die wél op PrekenWeb staan, en dan uiteraard verwoord in een taalveld van 2018.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Laat ik dat nu ook eens zijn. Ik ben in de toetssteen van ds. Van der Groe aan het lezen en ik moet eerlijk zijn dat die prediking nog maar weinig gevonden wordt. Zijn separatie kom je bijna niet meer tegen.

Inderdaad. Lees de beide hertaalde preken van Comrie: 'Troost voor een missend hart' en 'Herstel voor een biddend hart'. Misschien is het dat wel, dat zulke diepe, bijbelse bevinding, opkomend uit de tekst vaak is verworden tot een standaard-verwoording, waarbij vanaf zin 1 het daarop volgende halfuur al feilloos kan worden voorspeld. Ik vind de tonen die Comrie aanslaat in de genoemde boeken binnen de GG vooral terug in de preken die wél op PrekenWeb staan, en dan uiteraard verwoord in een taalveld van 2018.
Ik heb van Comrie zondag 7 en de Eigenschappen gelezen. Zondag 7 was eten en drinken voor me en van de "Eigenschappen" (overigens gewoon in een oude uitgave) staat me vooral de tweede preek bij, over de rechtvaardigmaking. Waar Comrie de partijen in het gericht gaat beschrijven en wat er plaats vindt als "God naar recht hen niet wil schuldig keuren".

Toen ik zojuist eens wat aan het zoeken was naar de preken van Comrie, kwam ik op Theologienet een aantal brieven van hem tegen aan een zekere ds. Verster. Toen ik de eerste brief las kreeg ik lust om hier wat te citeren. Dát zijn de gezonde geestelijke woorden:
dr. A. Comrie schreef:Het verkwikte mij zeer uit uw brief enig bericht te ontvangen omtrent de weg die God sinds onze laatste onvergetelijke ontmoeting met u heeft gehouden. Hoewel ik slechts weinig licht in geestelijke zaken heb, kon ik toen ik u voor het eerst sprak, wel vaststellen dat God genadig Zijn hand aan u gelegd had. Hij wilde u, om heilige redenen nog wat laten tobben en werken in eigen kracht en uw eigen begrippen te laten koesteren omtrent de weg, waarlangs gij dacht tot verruiming te moeten komen. En uw kennissenkring deelde uw standpunt. Doordat dit alles samenspande met uw wettisch hart, kwamen u deze denkbeelden niet anders voor dan heilzaam, Godeverheerlijkend en onmisbaar tot zaligheid. Ja u achtte deze denkbeelden noodzakelijk om u daarvoor geschikt te maken voor vrije genade en u te versieren als een bruid voor Christus. Uit innige liefde tot u dacht ik toen: ‘Het bedroeft me en gaat me ter harte dat zo’n jong lief kind niet kan zuigen aan de borsten van zuivere evangelische troost’. Ik dacht echter: ‘Hij zal zich moeten doodwerken. Hij zal, in de hoop tenslotte wat te bereiken, voor niets moeten arbeiden en zijn geld tevergeefs moeten uitgeven. En hij zal niet aflaten te werken en te arbeiden, voordat God zijn werkende armen en lopende benen in stukken breekt en hem als een waarlijk arme zondaar doet sterven, en zo laten ervaren dat de gerechtigheid niet wordt toegerekend aan hen die werken maar die geloven. Dat wil zeggen: De gerechtigheid wordt toegerekend aan hen die deze gave met lijdzaamheid ontvangen en deze ontvangen hebbende er metterdaad op berusten'.

Mijn hartelijk geliefde medebroeder, wij komen tot de vrijheid Gods niet op stel en sprong. Wanneer de erfgenaam nog een kind is, kan hij lange tijd in een toestand verkeren waarin hij zich in weinig onderscheidt van een dienstknecht. In dit opzicht is Gods weg voor ons aanbiddelijk en heilzaam. Ik wil zeggen: In deze weg worden wij onderscheiden van hen, die met een beredeneerd geloof uit hun natuurlijke kracht opklimmen tot de genade en zich troosten met een ingebeelde Christus. God laat ons door de werken in de dood storten en zo de noodzaak van Zijn vrijmachtig afdalen tot ons op zulke wijze ervaren, dat wij erkennen dat God ons zonder ons toedoen zalig maakt.
Als we elkaar híér nu in mogen vinden praten we verder inderdaad nog slechts over accentverschillen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Laat ik dat nu ook eens zijn. Ik ben in de toetssteen van ds. Van der Groe aan het lezen en ik moet eerlijk zijn dat die prediking nog maar weinig gevonden wordt. Zijn separatie kom je bijna niet meer tegen.

Ik heb van Comrie zondag 7 en de Eigenschappen gelezen. Zondag 7 was eten en drinken voor me en van de "Eigenschappen" (overigens gewoon in een oude uitgave) staat me vooral de tweede preek bij, over de rechtvaardigmaking. Waar Comrie de partijen in het gericht gaat beschrijven en wat er plaats vindt als "God naar recht hen niet wil schuldig keuren".

Toen ik zojuist eens wat aan het zoeken was naar de preken van Comrie, kwam ik op Theologienet een aantal brieven van hem tegen aan een zekere ds. Verster. Toen ik de eerste brief las kreeg ik lust om hier wat te citeren. Dát zijn de gezonde geestelijke woorden:
dr. A. Comrie schreef:Het verkwikte mij zeer uit uw brief enig bericht te ontvangen omtrent de weg die God sinds onze laatste onvergetelijke ontmoeting met u heeft gehouden. Hoewel ik slechts weinig licht in geestelijke zaken heb, kon ik toen ik u voor het eerst sprak, wel vaststellen dat God genadig Zijn hand aan u gelegd had. Hij wilde u, om heilige redenen nog wat laten tobben en werken in eigen kracht en uw eigen begrippen te laten koesteren omtrent de weg, waarlangs gij dacht tot verruiming te moeten komen. En uw kennissenkring deelde uw standpunt. Doordat dit alles samenspande met uw wettisch hart, kwamen u deze denkbeelden niet anders voor dan heilzaam, Godeverheerlijkend en onmisbaar tot zaligheid. Ja u achtte deze denkbeelden noodzakelijk om u daarvoor geschikt te maken voor vrije genade en u te versieren als een bruid voor Christus. Uit innige liefde tot u dacht ik toen: ‘Het bedroeft me en gaat me ter harte dat zo’n jong lief kind niet kan zuigen aan de borsten van zuivere evangelische troost’. Ik dacht echter: ‘Hij zal zich moeten doodwerken. Hij zal, in de hoop tenslotte wat te bereiken, voor niets moeten arbeiden en zijn geld tevergeefs moeten uitgeven. En hij zal niet aflaten te werken en te arbeiden, voordat God zijn werkende armen en lopende benen in stukken breekt en hem als een waarlijk arme zondaar doet sterven, en zo laten ervaren dat de gerechtigheid niet wordt toegerekend aan hen die werken maar die geloven. Dat wil zeggen: De gerechtigheid wordt toegerekend aan hen die deze gave met lijdzaamheid ontvangen en deze ontvangen hebbende er metterdaad op berusten'.

Mijn hartelijk geliefde medebroeder, wij komen tot de vrijheid Gods niet op stel en sprong. Wanneer de erfgenaam nog een kind is, kan hij lange tijd in een toestand verkeren waarin hij zich in weinig onderscheidt van een dienstknecht. In dit opzicht is Gods weg voor ons aanbiddelijk en heilzaam. Ik wil zeggen: In deze weg worden wij onderscheiden van hen, die met een beredeneerd geloof uit hun natuurlijke kracht opklimmen tot de genade en zich troosten met een ingebeelde Christus. God laat ons door de werken in de dood storten en zo de noodzaak van Zijn vrijmachtig afdalen tot ons op zulke wijze ervaren, dat wij erkennen dat God ons zonder ons toedoen zalig maakt.
Als we elkaar híér nu in mogen vinden praten we verder inderdaad nog slechts over accentverschillen.
Niets aan toe (te) voegen.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 28 sep 2018, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie