Gereformeerde Gemeenten

Wandelende
Inactief

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:O. Is hij journalist dan? Volgens mij is het meer een opiniestukje.
Volgens mij vergis ik mij nu, inderdaad. ;)
Precies. Verandert dat dan jouw standpunt enigszins?
Volgens mij hoef je dan alsnog niet langs de kerkenraad om een opiniestukje te schrijven. Het betreft namelijk niet direct de gemeente waar hij lid is of spreekt hij over de kerkenraad van zijn thuisgemeente. Hij stelt vragen bij de prediking van de hele GG.

Ik vraag mij uberhaupt af of een krant daarvoor het geschikte medium is. Omdat er niet gereageerd kan worden, tenzij het weer een paar dagen later in één stukje als reactie weerlegd mag worden. Zo iets geeft vaak alleen maar anti-reacties.

De vragen die naar voren komen, vind ik overigens verdacht veel lijken op de vragen die eerder in dit topic zijn gesteld.
(~)
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Roeline schreef:Inderdaad. Een heel laffe redeneertrant.
Van wie?
Ja, wie bedoel je nou? De heer Dubbeldam, @Erasmiaan, of mij?
Een laffe redeneertrant van Gert-Wim, om namens veel anonieme anderen te spreken. Les 1 in feedback geven: namens jezelf spreken.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Roeline schreef:Inderdaad. Een heel laffe redeneertrant.
Van wie?
Ja, wie bedoel je nou? De heer Dubbeldam, @Erasmiaan, of mij?
Zie antwoord Roelientje op pagina 131.
Waar heb ik dat "tje" aan te danken? Het klinkt wel lief, daar niet van...
GGotK

Bericht door GGotK »

Dhr Dubbeldam laat de de volgende vraag van bezwaarden doorklinken in zijn stuk:

Is er nog wel ruimte voor onbevangen vragen van de nieuwe generatie, die opgroeit in een wereld waarin blijvende toetsing aan Gods Woord noodzakelijker is dan instandhouding van eigen tradities?

Ik vrees dat men met eigen tradities bedoelt: vreemdeling zijn in praat, daad en gewaad.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Die discussie ging over opleidingsniveau. Dat het curatorium nu in strijd met de kerkorde bezig is, heb ik echt nog nooit gelezen.
Ze laten predikanten toe zonder het door de kerkorde voorgeschreven opleidingsniveau.
Welk opleidingsniveau wordt door de kerkorde voorgeschreven dan?
GGotK

Bericht door GGotK »

Roeline schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef: Ja, wie bedoel je nou? De heer Dubbeldam, @Erasmiaan, of mij?
Zie antwoord Roelientje op pagina 131.
Waar heb ik dat "tje" aan te danken? Het klinkt wel lief, daar niet van...
Dat moet echt een vergissing zijn want ik heb van nature erg veel moeite om lief over te komen. Sorry Roeline!
egoe

Bericht door egoe »

GGotK schreef:Dhr Dubbeldam laat de de volgende vraag van bezwaarden doorklinken in zijn stuk:

Is er nog wel ruimte voor onbevangen vragen van de nieuwe generatie, die opgroeit in een wereld waarin blijvende toetsing aan Gods Woord noodzakelijker is dan instandhouding van eigen tradities?

Ik vrees dat men met eigen tradities bedoelt: vreemdeling zijn in praat, daad en gewaad.

Wat bedoel je?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Dhr Dubbeldam laat de de volgende vraag van bezwaarden doorklinken in zijn stuk:

Ik vrees dat men met 'onbevangen vragen' bedoelt: waarom mogen we niet ritmisch zingen? Waarom van die moeilijke taal? Waarom geen HSV?, en zulk soort zaken meer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind de redenering van Roeline en Jantje onheus.

Als je gewoon je oor te luisteren legt bij de mensen die vertrekken (en dat zijn er in de regio Lisse heel wat) en de mensen die niet formeel vertrokken zijn maar wel heel vaak niet komen (dat zijn er nog veel meer, tot soms (ruim) een kwart van een gemeente in twee jaar tijd) dan zou je niet zo dom zijn om te zeggen dat de auteur maar voor zichzelf moet spreken.

Daar komt nog eens bij dat er ook hier op dit forum mensen zijn die precies hetzelfde beweren. Ik vind het dan andersom laf om anoniem (dat geldt natuurlijk maar voor een deel van de forumdeelnemers) een opiniestuk lafhartig te noemen. Daar is werkelijk geen reden voor.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:O. Is hij journalist dan? Volgens mij is het meer een opiniestukje.
Volgens mij vergis ik mij nu, inderdaad. ;)
Precies. Verandert dat dan jouw standpunt enigszins?
Volgens mij hoef je dan alsnog niet langs de kerkenraad om een opiniestukje te schrijven. Het betreft namelijk niet direct de gemeente waar hij lid is of spreekt hij over de kerkenraad van zijn thuisgemeente. Hij stelt vragen bij de prediking van de hele GG.

Ik vraag mij uberhaupt af of een krant daarvoor het geschikte medium is. Omdat er niet gereageerd kan worden, tenzij het weer een paar dagen later in één stukje als reactie weerlegd mag worden. Zo iets geeft vaak alleen maar anti-reacties.

De vragen die naar voren komen, vind ik overigens verdacht veel lijken op de vragen die eerder in dit topic zijn gesteld.
O. Maar ik vind dat als je zo'n stukje schrijft, je dat wel eerst aan je kerkenraad bekend moet maken. Nu loopt hij helemaal het risico commentaar te krijgen hierop, denk ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:Die discussie ging over opleidingsniveau. Dat het curatorium nu in strijd met de kerkorde bezig is, heb ik echt nog nooit gelezen.
Nou dat is verder geen geheim. De GG hebben dat onderdeel van de kerkorde vanwege de nood der tijden al ruim een eeuw niet toegepast.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Overigens, heeft iemand het artikel over de aanstaande maandag promoverende ds. De Heer gelezen? Opmerkelijk genoeg hoor ik daar niemand over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Nou dat is verder geen geheim. De GG hebben dat onderdeel van de kerkorde vanwege de nood der tijden al ruim een eeuw niet toegepast.
Wees er blij om. Anders hadden we nu nog minder predikanten dan de helft van de GGiN.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:

Ik vrees dat men met 'onbevangen vragen' bedoelt: waarom mogen we niet ritmisch zingen? Waarom van die moeilijke taal? Waarom geen HSV?, en zulk soort zaken meer.
Denk je dat heus?
Vragen als waarom mag je niet naar de kermis ofzo?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:
Jantje schreef:

Denk je dat heus?
Vragen als waarom mag je niet naar de kermis ofzo?
Nou nee, dat doet men in die gevallen dan gewoon.
Maar die vragen die ik nu noem, stellen niet alleen jongeren hoor. Ook ouderen vragen zich dat af. En dat is misschien nog wel veel meer verontrustend. De heer C.S.L. Janse schrijft dat vandaag ook op de betreffende pagina. Dat het soms ook gebeurt dat de ouders de kerk verlaten, terwijl hun kinderen dat juist niet doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie