Wat is het "geweten" ?
Wat is het "geweten" ?
Kan iemand me hier antwoord op geven ?
Ik kan je geen wetenschappelijk dogmatisch theologisch technisch antwoordt geven. Dus geef ik je mijn gedachte hierover.
Je geweten is gevormd in je opvoeding en wordt door omstandigheden nog steeds min of meer bijgestuurd. Het is het stemmetje wat je waarschuwd als je iets doet wat niet gewoon bent te doen. Ook is het geweten een stukje ingeschapen kennis van goed en kwaad. Bij de wedergeboorte maakt de Geest Gods bebruik van je geweten.
Al met al is je geweten niet te vertrouwen omdat het hoofdzakelijk gevormd is in je jeugd door allerlei factoren waaronder opvoeding 1 van de belangrijkste is.
Helemaal moeilijk wordt het als je voor of na een bepaalde daad last heb van je geweten. Is het God die tot je spreekt of is het indirect het stemmetje van de dominee of ouders die je anders geleerd hadden...?
Je geweten is gevormd in je opvoeding en wordt door omstandigheden nog steeds min of meer bijgestuurd. Het is het stemmetje wat je waarschuwd als je iets doet wat niet gewoon bent te doen. Ook is het geweten een stukje ingeschapen kennis van goed en kwaad. Bij de wedergeboorte maakt de Geest Gods bebruik van je geweten.
Al met al is je geweten niet te vertrouwen omdat het hoofdzakelijk gevormd is in je jeugd door allerlei factoren waaronder opvoeding 1 van de belangrijkste is.
Helemaal moeilijk wordt het als je voor of na een bepaalde daad last heb van je geweten. Is het God die tot je spreekt of is het indirect het stemmetje van de dominee of ouders die je anders geleerd hadden...?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Je geweten is een vierkantje in je hoofd. Als je iets verkeerd doet, gaat dat vierkantje draaien. Dat doet zeer, dat merk je heel goed. Maar helaas, het vierkantje slijt... Hoe vaker het draait, hoe meer de randen en hoeken afronden. En hoe minder zeer het doet...
Schijnt een oud indiaans verhaal te zijn. Vond ik wel aanspreken altijd.
Schijnt een oud indiaans verhaal te zijn. Vond ik wel aanspreken altijd.
Be yourself, there are plenty of others.
Zoek eens alle bijbelteksten met 'geweten'Oorspronkelijk gepost door mayflower
Kan iemand me hier antwoord op geven ?
In mijn concordantie staan meer dan 20 teksten.
En in de Redelijke Godsdienst van Brakel staan een paar bladzijden die ook wel wat ligt op de zaak werpen.
In deel 1 hoofdstuk 10:
Van de mens en bijzonder van de ziel.
In mijn boek is het p. 260-263.
Daarna staat er een stukje over 'de wil is vrij', mogelijk interessant voor een andere discussie.
[/quote]Zoek eens alle bijbelteksten met 'geweten'
En in de Redelijke Godsdienst van Brakel staan een paar bladzijden die ook wel wat ligt op de zaak werpen.
In deel 1 hoofdstuk 10:
Daarna staat er een stukje over 'de wil is vrij', mogelijk interessant voor een andere discussie. [/quote]
Dank je wel, ik zal het lezen!
In deel 1 hoofdstuk 10:
Daarna staat er een stukje over 'de wil is vrij', mogelijk interessant voor een andere discussie. [/quote]
Dank je wel, ik zal het lezen!