De grote opdracht

Plaats reactie
Toeschouwer

De grote opdracht

Bericht door Toeschouwer »

In het topic over 'het ambt' wordt beweerd dat de opdracht voor ons zou zijn wat we lezen in Matth. 28:18-20.
Hier wil ik een aparte topic over openen en ik stel de vraag: is dat de opdracht voor ons?
Het zijn de laatste woorden van de Heere Jezus en men leert dat wij deze instructies behoren op te volgen. Ik denk dat dit niet juist is.
Dit is niet de enige bediening die Hij had. De Opgestane en opgevaren Heiland heeft vanuit de hemel de apostel Paulus een ander Evangelie toevertrouwd: "Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetweld door mij verkondigd is, niet is naar de mens. Want ik heb het ook niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus." (Gal. 1:11,12)
In het licht van de latere openbaring aan de apostel Paulus is de uitvoering van de zgn. "grote opdracht" onmogelijk. De bediening in Matth. gegeven was in eerste instantie voor het volk Israël (Matth. 15:24).
De opdracht van Christus aan Paulus was de verkondiging van het Evanglie (Rom. 15:16). Deze twee opdrachten moeten wij niet gaan vermengen.
David J

Bericht door David J »

Ik zet de teksten er even bij, want ik begrijp je niet.

Matth 28: En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende:
Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Gaat dan heen, onderwijst al de volken, hen dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb. En ziet, Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.

Matth 15: Maar Hij, antwoordende, zeide:
Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Rom 15: Opdat ik een dienaar van Jezus Christus zij onder de heidenen, het Evangelie van God bedienende, opdat de offerande der heidenen aangenaam worde, geheiligd door de Heilige Geest.

Wat de tekst uit Galaten betreft begrijp ik sowieso niet wat die van doen heeft met de opdracht tot zending/evangelisatie. Waarom zou 'de latere openbaring aan de apostel Paulus' de uitvoering van de grote opdracht onmogelijk maken? Wat bedoel je trouwens met die 'latere openbaring'? Welk verschil zie je tussen 'verkondiging van het evangelie' en Jezus' woorden in Matth 28?

Wat Matth 15 betreft: de strekking van de pericoop is m.i. juist dat het heil zich ook uitstrekt tot buiten Israel. Jezus' zending is a.h.w. uitgebreid.

Ik hoop dat je toe kunt lichten wat je bedoelt.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Ik zal proberen in het kort duidelijk te maken wat ik bedoel.
De opdracht in Matth. 28 is om de volken te onderwijzen, wat hun Meeser hen in die drie jaar geleerd had, en vervolgens hen te dopen. Wij hebben de volgorde al om gedraaid wij dopen eerst en daarna het onderwijs. Discipelschap is van belang bij de grote opdracht. "Alzo dat een ieder van u, niet verlaat alles wat hij heeft, die kan mijn discipel niet zijn. Wij kunnen deze opdracht dus niet uitvoeren als wij alles niet gemeenschappelijk willen hebben. Dan moeten we de regels van deze opdracht uitvoeren. Nog meer naar het werk van Gods Geest. "Zo gij iemands zonden vergeeft, die worden ze vergeven, zo gij iemands zonden houdt, die zijn zij gehouden. Dit alles maakt deel uit van de opdracht uit Matth. 28. Maar aan de uitvoering van deze opdracht durft geen enkele predikant op zich te nemen. Paulus echter heeft door een openbaring deze boodschap ontvangen om het Evangelie te verkondigen, niet om te dopen, opdat het kruis van Christus niet verijdeld wordt (1 Kor. 1:17)
Resumerend: Israël kreeg de opdracht uit Matth. 28, die ze nog niet vervuld heeft, dat zal gebeuren in het Duizendjarig Rijk. Aan Paulus is in een nadere openbaring de opdracht gegeven om alleen het Evangelie te verkondigen aan de volken, en dat mogen ook wij doen.

[Aangepast op 2/2/05 door Toeschouwer]
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door ToeschouwerPaulus echter heeft door een openbaring deze boodschap ontvangen om het Evangelie te verkondigen, niet om te dopen, opdat het kruis van Christus niet verijdeld wordt (1 Kor. 1:17)
Beste toeschouwer, misschien off-topic, (je laat het tè duidelijk doorschemeren om als minder belangrijk te beschouwen), maar je citeert 1 Kor1:17 maar half waardoor je abusievelijk concludeert dat Paulus niet doopte opdat het kruis van Christus niet verijdeld wordt. Je laat een stuk uit deze tekst weg. De hele tekst luidt namelijk: 1Co 1:17 ¶ Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.

Het gevolg wat Paulus noemt en wil voorkomen, heeft betrekking op het 'verkondigen met wijsheid van woorden". en niet zozeer op het dopen. Dat kan ook niet want de doop is niet strijdig met het kruis van Christus, maar wijst er juist naar, door een beeld te zijn van de bloedstorting van Christus, waardoor onze zonden afgewassen worden, waar we allen deel aan moeten hebben door het geloof.

Dit even ter correctie. Ik wil het verdere verloop van de discussie niet in de weg staan en moet zeggen dat ik het tegenover elkaar zetten van Matt 28 en Rom 15 niet goed begrijp.
Plaats reactie