Gehoord:
De doorn van Paulus waren mensen die hem altijd achtervolgden. Mensen die hem altijd dwars zaten. Mensen waar Paulus veel ongemak van had.
Als je de Bijbel onderzoekt op het woordje door of doornen kom je erachter dat het woord vaak verwijst naar bepaalde personen. Met name wordt de verglijking gemaakt naar de onbekeerde heiden, de zot, of de mens die zich verhardt onder de prediking van het evangelie.
Ter verduidelijking een rijtje teksten:
Hos 9:6 Want ziet, zij gaan daarhenen vanwege de verstoring; Egypte zal ze verzamelen, Mof zal ze begraven; begeerte zal er zijn naar hun zilver, netelen zullen hen erfelijk bezitten, doornen zullen in hun tenten zijn.
Hos 10:8 En de hoogten van Aven, Israels zonde, zullen verdelgd worden; doornen en distelen zullen op hunlieder altaren opkomen; en zij zullen zeggen tot de bergen: Bedekt ons! en tot de heuvelen: Valt op ons!
Na 1:10 Dewijl zij in elkander gevlochten zijn als doornen, en dronken zijn, gelijk zij plegen dronken te zijn, zo worden zij volkomen verteerd, als een dorre stoppel.
Mt 7:16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
Mt 13:7 En een ander deel viel in de doornen; en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve.
Mt 13:22 En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
wat vinden jullie van deze variatie op de doorn van Paulus?
een doorn in het vlees...
In Doorn geweest Gian?? (grijns)Oorspronkelijk gepost door Gian
Gehoord:
De doorn van Paulus waren mensen die hem altijd achtervolgden. Mensen die hem altijd dwars zaten. Mensen waar Paulus veel ongemak van had.
Als je de Bijbel onderzoekt op het woordje door of doornen kom je erachter dat het woord vaak verwijst naar bepaalde personen. Met name wordt de verglijking gemaakt naar de onbekeerde heiden, de zot, of de mens die zich verhardt onder de prediking van het evangelie.
Ter verduidelijking een rijtje teksten:
Hos 9:6 Want ziet, zij gaan daarhenen vanwege de verstoring; Egypte zal ze verzamelen, Mof zal ze begraven; begeerte zal er zijn naar hun zilver, netelen zullen hen erfelijk bezitten, doornen zullen in hun tenten zijn.
Hos 10:8 En de hoogten van Aven, Israels zonde, zullen verdelgd worden; doornen en distelen zullen op hunlieder altaren opkomen; en zij zullen zeggen tot de bergen: Bedekt ons! en tot de heuvelen: Valt op ons!
Na 1:10 Dewijl zij in elkander gevlochten zijn als doornen, en dronken zijn, gelijk zij plegen dronken te zijn, zo worden zij volkomen verteerd, als een dorre stoppel.
Mt 7:16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
Mt 13:7 En een ander deel viel in de doornen; en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve.
Mt 13:22 En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
wat vinden jullie van deze variatie op de doorn van Paulus?
Als argument wordt gegeven:De doorn van Paulus waren mensen die hem altijd achtervolgden. Mensen die hem altijd dwars zaten. Mensen waar Paulus veel ongemak van had.
In 2 korinthe 12 vers 7 gaat het over die doorn in het vlees van Paulus.
In vers 9 staat als antwoord van de
waarom vraag: Mijn genade is u genoeg.
Dus zegt men: Paulus stuitte in zijn gemeentes op weerstand van vrije genade velen leefden onder de wet.
Die weerstand die steeds naar voren
komt in zijn brieven a/d gemeenten
zou daarom voor Paulus de doorn in het
vlees zijn.
Deze uitleg was volkomen nieuw voor mij
Het geeft in elk geval stof tot nadenken...
[Aangepast op 14/1/05 door love]
Juist met deze uitleg heb ik moeite. De tekst wordt wel verdraait op deze manier, als Paulus persoonlijk door God aangesproken wordt. Het was een persoonlijk woord tot Paulus.Als argument wordt gegeven:
In 2 korinthe 12 vers 7 gaat het over die doorn in het vlees van Paulus.
In vers 9 staat als antwoord van de
waarom vraag: Mijn genade is u genoeg.
Het had dan zo moeten klinken:
Mijn genade is de mensen genoeg.
Bovendien maak je mij niet wijs dat Paulus dat toen nog niet voldoende besefte.
Zijn andere argument vond ik in tegenstelling tot dit argument stukken beter.
Allicht, voorzover hij onder de joden was.Dus zegt men: Paulus stuitte in zijn gemeentes op weerstand van vrije genade velen leefden onder de wet.
Op z'n zendingsreizen zal hij echt geen last van Farizeërs gehad hebben