God schiep de mens maar waarom ??

memento

Bericht door memento »

Geeft de gedachte, dat de verst verwijderde ster zijn licht al 20 miljard jaar geleden moet hebben uitgestraald niet te denken? Welke plaats heeft de aarde in die lange tijd?
Een andere vraag is natuurlijk:
1. Hoe betrouwbaar zijn die metingen?
2. Die tijdsrekening is gebaseerd op onrealistische aannames (nl. dat de verwijderingssnelheid van sterren altijd zo geweest is
3. etc etc

Nee, ik hou het bij het simpele idee dat God de sterretjes 1 voor 1 heeft opgehangen in het heelal. Misschien heeft Hij sommige sterretjes een zetje gegeven, waardoor ze zich van de aarde verwijderen. Met welk doel? God weet het...

Waarschijnlijk zullen velen dit te kort door de bocht vinden. Vroeger heb ik ook mooie theorieën over verzonnen over hoe dat toch allemaal mogelijk was. Totdat ik eens sprak met iemand die theoretische natuurkunde studeerde, en hoewel hijzelf overtuigd atheïst was, mij toch wees op de onbetrouwbaarheid van de meetgegevens. Als je ziet dat er A4-tjes vol aannames zijn die je eerst moet accepteren voordat 1 meetwaarde inhoud krijgt (waarvan de helft van de aannames helemaal niet zo vanzelf sprekend zijn) is de waarde die ik hecht aan de metingen die zogenaamd bewijzen dat de aarde zo enorm oud moet zijn nihil.

1. Maargoed, denk maar eens even mee met een atheïst. Wat voor theorie hij ook verzint, één ding kan hij nooit verklaren. Stel dat je zegt dat alles is ontstaan uit energie (de oerknal theorie). Hoe is die hoop energie dan ontstaan? Mja, goeie vraag...
2. En dan nog één van de belangrijkste natuurwetten: alles gaat van orde naar chaos. Bv. geluid word steeds minder hard, ipv dat het sterker word. Maar bij een oerknal zou juist het omgedraaide gebeuren: alles gaat van chaos naar orde.
3. Bij wetenschappelijke theoriën geld de regel: de methode die de minste aannames nodig heeft en toch een kloppende stelling tot gevolg heeft, is juist. Als christen heb ik maar 3 aannames nodig, nl: (1)God bestaat en (2)is almachtig en (3)heeft de aarde geschapen. Als je dit uitwerkt heb je een kloppende stelling. Vraag maar eens of een natuurkundige je uit wilt leggen welke aannames er nodig zijn om de oerknal te verklaren, en ga dan eens aan een bioloog vragen hoeveel aannames je voor evolutie nodig hebt..

etc etc.

De beste manier van apologie is misschien wel een heel arrogante, maar toch bijbelse methode, nl: geloof dat alle natuurkundige theorieën die niet stroken met de simpele bijbelse waarheid, enorme stommiteiten, en eigelijk heel onwaarschijnlijk zijn. En je zult zien dat die stelling ook altijd opgaat. Bij elke theorie heb je zo enorm veel aannames dat het een kleine moeite is om er één te vinden die onwaarschijnlijk is.

Een voorbeeld wat het altijd goed doet is de berekening van de mogelijkheid dat er in een oersoep een levend organisme ontstaat, en vergelijk dat maar eens met de kans dat als er een orkaan langs een loods met oud ijzer vliegt, dat er een Boeing 747 uit voortkomt. 2 (atheïstische) wetenschappers hebben dit ooit gedaan, en de kans van de werkende Boeing 747 was ongeveer 10.000 keer groter...

Een ander (wat bekender voorbeeld) is dat van Newton (onze grote natuurkundige). Op zijn verjaardag kwam er een mede-wetenschapper, een atheïst in hart en nieren, op bezoek. Op Newtons bureau stond een gloednieuwe, prachtige globe. Zo, zegt zn collega, da's een mooie globe. Ja, zegt Newton trots, die is zomaar ontstaan. Gisteravond toen ik ging slapen was er geen globe, en toen ik wakker werd stond ie er. Wat? zegt zn collega, da' kan niet. Ach, zegt Newton nuchter, gewoon een oerknalletje in het klein. Boos roept zn collega: met jou valt niet te praten, jij met je onzin argumenten, en kwaad stapt hij de deur uit...

En zo zijn er vele voorbeelden om duidelijk te maken hoe absurd de huidige wetenschappelijke theorieën zijn...
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door memento

Ik zou dus willen stellen:
1. De uitverkorenen worden zalig omdat God hen uitverkoren heeft
2. De verdoemden gaan verloren omdat zij geen gehoor hebben gegeven aan het evangelie. God haat hen niet omdat zij verdoemd zijn, maar omdat zij geen gehoor geven aan het evangelie.
Mag het ook zo? => Zondaars worden zalig door het geloof. i.p.v. de 'uitverkoreren' worden zalig omdat ze 'uitverkoren' zijn. De lucht is blauw, omdat hij blauw is.....

Voor de rest een mooi stuk. Calvijn sprak toch ook over een meervoudige verkiezing?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door memento

Ik zou dus willen stellen:
1. De uitverkorenen worden zalig omdat God hen uitverkoren heeft
2. De verdoemden gaan verloren omdat zij geen gehoor hebben gegeven aan het evangelie. God haat hen niet omdat zij verdoemd zijn, maar omdat zij geen gehoor geven aan het evangelie.
Mag het ook zo? => Zondaars worden zalig door het geloof. i.p.v. de 'uitverkoreren' worden zalig omdat ze 'uitverkoren' zijn. De lucht is blauw, omdat hij blauw is....
Zoals jij stelt is natuurlijk ook waar. Iemand gaat tenslotte ook geloven omdat hij uitverkoren is (ook al ziet hij dat zelf op dat moment waarschijnlijk helemaal niet).
Voor de rest een mooi stuk. Calvijn sprak toch ook over een meervoudige verkiezing?
Calvijn leerde idd een dubbele verkiezing, net als de DL. Echter, wél op zo'n wijze dat er ruimte over bleef voor een welgemeende oproep tot geloof en bekering. Calvijn heeft nooit de schuld van het verloren gaan van zondaren gelegd bij God, maar altijd bij de mens die het evangelie niet achtte.
jakobmarin

Geeft de gedachte, dat de verst verwijderde ster zijn licht al 20 miljard jaar geleden moet hebben uitgestraald niet te denken? Welke plaats heeft de aarde in die lange tijd?
Laten we het simpel houden. De bomen die God schiep in de zes dagen, die hadden (gaan we gemakshalve van uit) natuurlijk boomringen. Maar ze waren nog maar enkele dagen oud, terwijl ze ringen hadden van bijv. 7 jaar.

Adam en Eva waren één dag oud, maar al helemaal volwassen. Met de dieren eveneens. Olie was er al, hoewel het proces van rotte bladeren tot olie honderen jaren duurt.

Waarom zou dit met sterren én hun lichtstralen van miljarden lichtjaren niet óók zo kunnen zijn?

God schiep de aarde 'alsof' die al ouder was. Voor mij een afdoende verklaring, totnutoe.
memento

Bericht door memento »

God schiep de aarde 'alsof' die al ouder was. Voor mij een afdoende verklaring, totnutoe.
Daarbij natuurlijk wijzend op het feit dat dat geen willekeur is van God, maar juist heel wijs. Adam en Eva moesten eten, dus moesten bomen al volwassen zijn. Als God de zon of de sterren dichter bij de aarde had geschapen, was het veels te warm geweest. Etc etc.
jakobmarin

Zoals jij stelt is natuurlijk ook waar. Iemand gaat tenslotte ook geloven omdat hij uitverkoren is (ook al ziet hij dat zelf op dat moment waarschijnlijk helemaal niet).
Dit zit me nog niet lekker, eigenlijk :-)

Iemand gaat toch geloven door de werking van de Geest? Dat de verkiezing of het voornemen van God daarvan de basis is, OK.

Maar, waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde hoor.

Maar ik vind de verkiezing direct al vooraan plaatsen nooit zo goed. Dat doet de bijbel zelf ook niet. Het is iets achterafs.
Of, zoals een van onze predikanten eens zei:
"'Komt ALLEN tot Mij' staat op de vóórkant van de enge poort en op de áchterkant staat: Uitverkoren".
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Dit zit me nog niet lekker, eigenlijk :-)

Iemand gaat toch geloven door de werking van de Geest? Dat de verkiezing of het voornemen van God daarvan de basis is, OK.

Maar, waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde hoor.

Maar ik vind de verkiezing direct al vooraan plaatsen nooit zo goed. Dat doet de bijbel zelf ook niet. Het is iets achterafs.
Of, zoals een van onze predikanten eens zei:
"'Komt ALLEN tot Mij' staat op de vóórkant van de enge poort en op de áchterkant staat: Uitverkoren".
De uitverkiezing heeft geen andere plaats in de prediking, dan het erop wijzen dat er van God uit altijd een mogelijkheid is.

Hier is een hele mooie orde aanwezig:
1. God (de Vader) verkiest
2. Om redding van zondaren mogelijk te maken kwam Christus op deze aarde
3. Om het te voltooien komt de Heilige Geest, en werkt zo dat de uitverkorenen gaan geloven
Plaats reactie