ellende eerst

Mart01

Bericht door Mart01 »

ik vind de bijdrage van Parsifal in dezen erg treffend. deze laat mij zien dat de zonden die ik als zo erg zie nog lang niet zo erg zijn vergeleken met die ene zonde.

Onbevattelijk wonderlijk!
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Christina

Bericht door Christina »

Ik vond het de moeite waard om te vertalen, Parsifal.
quote:
Een paar jaar geleden, nadat ik op een conferentie gesproken had, kwam een prachtige jonge dame naar mij toe op het podium. Het was duidelijk dat zij mij wilde spreken en op het ogenblik dat ik mij naar haar toe keerde, liepen haar ogen vol tranen. Wij gingen naar een kamertje waar wij elkaar onder vier ogen konden spreken. Ik zag duidelijk dat zij gevoelig was en in grote nood. Zij snikte het uit terwijl zij mij het volgende verhaal vertelde.
Jaren geleden, waren zij en haar verloofde (met wie zij nu getrouwd was) jeugd werkers geweest bij een grote behoudende gemeente. Zij waren een welbekend stel en hadden een buitengewoon overwicht bij de jongeren. Iedereen keek naar hen op en ze werden heel erg bewonderd. Een paar maanden voordat ze trouwden begonnen ze aan een seksuele relatie. Ze voelden zich wel behoorlijk schuldig en hypocriet. Maar toen ontdekte ze dat ze zwanger was. “U kunt zich niet voorstellen wat het voor gevolgen zou gehad hebben als wij dit in onze gemeente zouden beleden hebben,â€
Majorca

Bericht door Majorca »

mooi stukje parsifal, ook al staat er een dwaling in ("Jezus is voor ons gestorven" wordt er in het algemeen gesteld).

ik neem aan dat je daarmee onderstreept wat Luther zegt: eerst de ellende, eerst onder de hamerslagen van de wet?
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Majorcawat zwak om een simpele vraag zo te ontwijken!
Nee, zeg jij nou maar eens eerlijk of je het met Luther eens bent! (soortgelijke passages kan ik je trouwens uit het werk van alle reformatoren voorschotelen)

Draai niet zo om de hete brij heen.
Je wilt me op een spoor van denken zetten, wat ik niet wil.
Met al dat geredeneer wordt het hoogst gevaarlijk hier. Ik vind het een twistvraag. Je weet best dat iedereen "ja" zegt. En als iemand nee zegt krijgt hij de volle laag. Dank je de koekoek...

Waar staat dat Levi eerst diep zijn ellende doorleefd heeft?
Waar staat dat Johannes eerst diep zijn ellende doorleefd heeft?
Waar staat dat Lydia eerst diep haar ellende doorleefd heeft?
Waar staat dat de Samaritaanse vrouw eerst diep haar ellende doorleefd heeft?
Waar staat dat de hoofdman bij het kruis eerst diep zijn ellende doorleefd heeft?

Ik wil hiermee zeggen dat we geen algemene conclusies moeten trekken en die op ieder van toepassing verklaren, en Gods Geest zo de manier voorschrijven waarop Hij werken moet.
Ellendekennis wordt door ieder Christen beleefd en voortdurend geleerd maar zoals jij het zegt: eerst en diep"wil ik niet voor mijn rekening nemen.
Het woordje "eerst" wijst op een geschiktmakende voorwaarde om tot Christus te gaan en daar wil ik niets van weten.

Jij, die zo belezen bent en ook Brakel wel kent! Ik snap niet dat je dan nu nog met die woorden "eerst" en "diep" aan komt zetten. Jezus is de weg, de waarheid en het leven.
Jammer Rhode.
Je posting geeft een tegenstrijdigheid aan. Enerzijds zeg je dat iedereen "ja" kan zeggen op mijn openingsposting. Dat zou heel mooi zijn, want de bedoeling was om consensus te bereiken!
Maar vervolgens begin je met de botte bijl te hakken?
Ik kan niet anders concluderen dan dat je mij allerlei negatieve intenties toeschrijft waar je geen enkele grond voor hebt. Dat vind ik toch wel jammer.
Majorca

Bericht door Majorca »

Het woordje "eerst" wijst overigens NIET op een geschikt makende voorwaarde, maar op de WEG waarlangs God zelf de genade uitwerkt in een ziel!
Majorca

Bericht door Majorca »

Jammer Rhode, dat je dus eigenlijk de reformatoren, die dit zo benadrukt hebben, beschuldigt van "geredeneer" en getwist.
Eigenlijk komt dit niet overeen met de voorwaarden van dit forum. Lees ze nog eens na.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door wim
Consensus bereik je niet door een hoop afwijkende meningen bij elkaar te gooien en daar een soort grootst gemene deler uit te halen. Deze discussie verloopt waarschijnlijk niet veel anders dan de andere discussies over dit onderwerp wanneer iedereen blijft zoeken naar de beste weergave van het eigen gelijk.
Harmonie berijk je alleen door éérst te zoeken naar de overeenkomsten, en dan de overgebleven onenigheden zo goed mogelijk te verwoorden, en dán pas discussie over die verschillen. Helaas ben ik bang dat deze manier van discussieren té idealistisch is, om haalbaar te zijn.

Maar zoals in eerdere post al gezegd, denk ik dat er in deze in wezen een grote overeenkomst is (nl. men is het allen erover eens dat ellendekennis vooraf gaat (iig in orde) aan de 'verlossing'). Het onderscheid zit m in de aanleiding tot, en het verloop van de ellendekennis.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Graag een reactie, Orc.

Waar staat dat de hoofdman bij het kruis eerst diep zijn ellende doorleefd heeft?
Toch hebben ze zich knap ellendig gevoelt vanwege de grootheid van hun kwaad tegen God. En daarom hadden ze behoefte aan Jezus de Zaligmaker.

Diepten?
De één wordt dieper en langer in de ellende (zondekennis) gebracht dan als de ander, voordat hen Jezus wordt geopenbaard.
Maar ook blijf het waar..zondenkennis en de last van je zonde blijf je houden tot je laatste snik!

Groeten,
Matthijs.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
de WEG
Christus zegt: IK BEN DE WEG
Klopt!

Maar zul je Hem in diepten der ellenden ook als dé weg zien? Ja? Waarom ben je dan nog ellendig?
memento

Bericht door memento »

Graag een reactie, Orc.

OK, ik ben het niet met het woordje diep eens van Orc, maar ik zal proberen antwoord te geven

Levi - staat niets over zijn bekering, alleen dat Jezus hem roep, en hij gehoorzaamde. Staat niets bij over hoe hij dat ondervond, en of zijn komen tot Jezus een gevolg was van zich schuldig voelen aan de wet, die hij als Jood zeker kende

Johannes - is van kinds af geleidt. Reeds in zijns moeders buik sprong hij op van vreugde bij het bezoek van Maria met in haar buik baby Jezus.

Lydia - Zelfde als bij Johannes, staat niets over haar bevindingen opgetekend, alleen dat zij hoorde en geloofde.

Samaritaanse vrouw - Van haar staat geschreven dat zij Jezus vroeg geef mij dat water, opdat mij niet dorste. Blijkbaar was er een behoefte in haar hart naar dat water.

Hoofdman bij het kruis - kan een wondergeloof zijn. Er staat expliciet dat hij de tekenen zag, en als gevolg daarvan uitriep: Waarlijk, deze was Gods Zoon. Daarbij staat er dat hij zeer bevreesd was geworden, iets wat kan duiden op óf geestelijke onrust, óf een bang zijn voor de Man die al deze bijzondere tekenen deed.

Kortom, in de geschiedenissen staat weinig over de bevindingen die optreden bij bekeringen (of je moet vergeestelijken gaan, waar sommige geschiedenissen wel aanleiding toe geven). Echter, Paulus heeft in de Romeinenbrief wél geschreven over hoe een mens bekeerd word. Bevindelijk zou je kunnen zeggen. Laten we dus meer daarnaar kijken, dan naar geschiedenissen die helemaal niet gaan over dit onderwerp

[Aangepast op 17/8/2004 door memento]
Plaats reactie