kruisje slaan

Plaats reactie
Lambertus

kruisje slaan

Bericht door Lambertus »

Ja dit is en heftig onderwerp daar wij dit niet kennen maar ik wil het toch voorleggen. De RK ganger slaan altijd een kruisje en aan de ene kant vind ik di t best wel een mooi gebaar daar het het kleinste gebed is wat iemand kan doen.

Ik bedoel het volgende als ze zeggen in naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest dan benadrukken ze de drieeenheid plus het feit dat ze het doen als een "leeg" kruis dus zonder de corpus.

Moderatoren hopelijk wordt deze topic niet weggehaald want ik be echt niet bezig het rkk te verdedigen (in tegendel zelfs) maar ik vind het toch wel iets hebben
Adorote

Bericht door Adorote »

Het Kruisje slaan is als men dat doet een Belijdenis,Vader Zoon en Heilige Geest alleen, in die Naam doen wij alles,de Drieene God alleen de Eer,alleen aan Hem zijn wij toegewijd in Eeuwigheid.

Niet alleen gebeurt dat binnen de Romana maar ook in de Anglicana,Lutherana en Orthodoxie en de Oosterse kerken.

[Aangepast op 12/11/04 door Adorote]
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Rens
gewoon omdat het "erbij hoort".

Voor het overige doet jouw posting mij schuddebuiken van het lachen............maar dat zal wel aan mij liggen!!
Gij weet beter Amice. in nomine patre...

je weet wel

rens
Daphne

Bericht door Daphne »

Een goede vriend van mij is dus priester (voor de gene die 't nog niet weten!) en ben begin Juli in hartje Rome geweest met hem! Super dagen! (Ik zal nie uitwijden meer!!!) Ik heb hem dus veel gevraagd naar de katholieke gewoonten (vonk wel interessant!) Ook dus over kruisje slaan! Voor ik zijn uitleg hoorde... vond ik dit altijd beetje dikke onzin! 'In de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest' ofzoiets... Nou dat kan ik ook wel zonder kruisje dacht ik!

Hij zei letterlijk: 'Dan teken je elke keer weer onder aan het kruis op Golgotha' Al met al, je staat telkens stil dat Hij voor je gestorven is! Je kunt 't snelsnelsnel doen (wat je vaak ziet!) maar als je dit met 't hart doet vind ik dit een geweldige instelling! Ik zie dan geen bezwaar voor ons protestanten om dit ook te doen!
Ik denk niet dat dit een 'fout ding' is!

't Is een nadenkertje!

Wat ik wel 'vaag' vind van de katholieke kerk, dan wordt er een of andere zegen uitgestroken iets van: 'Vrede zij u' en dan moet de gemeente terug reageren met: en met uw geest.... dan denk ik... heeft die priester/pastor/geestelijke een streepje voor?!

Maargoed...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Egbert

Bericht door Egbert »

Het kruisje slaan mag dan goede papieren hebben, voor mij is het teveel verbonden met de RKkerk enhoevaak wordt het niet gebruikt als standaard symbool, hoevaak denken de mensen er bij na als ze een kruisje slaan.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie