Standen in het genadeleven
Re: Standen in het genadeleven
Jongere, eilander, Herman: Dank voor jullie wijze woorden. Ik sluit me er volledig bij aan.
Ik zie in beide 'kampen' uitwassen waar ik vragen bij heb, evenals bij sommige leespreken. Maar wie ben ik. Gelukkig heeft onze gemeente nu een predikant die het Woord in alle eenvoud recht snijdt en daar ben ik dankbaar voor. Onheilig vuur is in ieder geval niet heilzaam. Daarom vind ik een discussie als deze reuze ongemakkelijk.
Ik zie in beide 'kampen' uitwassen waar ik vragen bij heb, evenals bij sommige leespreken. Maar wie ben ik. Gelukkig heeft onze gemeente nu een predikant die het Woord in alle eenvoud recht snijdt en daar ben ik dankbaar voor. Onheilig vuur is in ieder geval niet heilzaam. Daarom vind ik een discussie als deze reuze ongemakkelijk.
-
- Verbannen
Kan iemand dit dan nader verklaren? Ik begrijp het inderdaad niet.Brbndr schreef:Ik denk dat je hem niet begrijpt. Als ik het goed begrijp heb hij een punt.Jantje schreef:Wat bedoel je nu?GGotK schreef:Hoe verhoudt zich de aantijging dat door de vermeende standenleer mensen zich op verkeerde gronden een kind van God noemen tot het verwijt dat juist in die gemeenten (teveel) avondsmaalmijding is?
Hé? Volgens mij is er in die gemeenten juist geen avondmaalsmijding.
Ben jij dan lid in zo'n gemeente, omdat je het zo goed weet? Ik sluit mijn ogen heus niet voor bepaalde zaken, maar volens mij overdrijf je nu wel een klein beetje.AnJa schreef:Ik denk ook dat een overgroot deel forummers niet weten wat er zich in de uiterst rechtse flank vd gergem afspeelt.
Ik ben het overigens ook eens met bovenstaanden. Er wordt gestreden tegen een uitwas in onze gezindte (en dan met name in de Gereformeerde Gemeenten) die maar in een enkele preek voorkomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik heb wel het idee dat, als tegenreactie op ds. Kort en diverse websites wellicht, het hele standenverhaal opeens vaak terugkomt in preken. Naar mijn beleving was dat vroeger een stuk minder. Vergelijk bijv. preken van studenten. Ik heb daar zelf geen last van noch moeite mee, maar voor tegenstanders van de standenleer kan dat best frustrerend zijn. Vaak geeft de tekst ook geen enkele aanleiding om er in de preek op in te gaan.Jantje schreef: Ik ben het overigens ook eens met bovenstaanden. Er wordt gestreden tegen een uitwas in onze gezindte (en dan met name in de Gereformeerde Gemeenten) die maar in een enkele preek voorkomen.
En waarom heeft deze man volkomen gelijk? Waar baseer je dat op? Doe je hem zelf wel recht? Waar baseer je op dat hij door het slijk wordt gehaald? En waarom vrees je met grote vreze?Jantje schreef:'t Is een schande dat deze beste man, die volkomen gelijk heeft, zo door de modder wordt gehaald. Ik vrees met grote vreze voor de toekomst van onze gezindte...
Laat ik dit nu een waardeloze posting vinden.pierre27 schreef:Gister ontmoette ik een vrouw met een baby en die baby praatte als een volwassen persoon. Heel bizar
Ik niet. Ik ben benieuwd waar dit was. Dit wordt de attractie van de zomer, geloof mij!JCRyle schreef:Laat ik dit nu een waardeloze posting vinden.pierre27 schreef:Gister ontmoette ik een vrouw met een baby en die baby praatte als een volwassen persoon. Heel bizar
Je kunt hem waardevol maken door de gedachte te spiegelen aan Romeinen 8:15JCRyle schreef:Laat ik dit nu een waardeloze posting vinden.pierre27 schreef:Gister ontmoette ik een vrouw met een baby en die baby praatte als een volwassen persoon. Heel bizar
(Als iemand hier iets niet kwaad bedoeld, dan is het wel pierre27)
Hoe bedoel je deze combinatie met Rom. 8:15?Herman schreef:Je kunt hem waardevol maken door de gedachte te spiegelen aan Romeinen 8:15JCRyle schreef:Laat ik dit nu een waardeloze posting vinden.pierre27 schreef:Gister ontmoette ik een vrouw met een baby en die baby praatte als een volwassen persoon. Heel bizar
(Als iemand hier iets niet kwaad bedoeld, dan is het wel pierre27)
Ik kan niks met zulke zinnetjes. Evenmin ik niks kan met de vergelijking van een geestelijke geboorte met een natuurlijke geboorte. Dat zal wel een gebrek van mij zijn.
Overigens deze discussie meelezende/meevoerende vraag ik mij af of we hier wel goed aan doen. Het geeft voor mij in ieder geval meer verwarring dan helderheid.
-
- Verbannen
Lees de achterliggende ... aantal reacties terug en je weet het antwoord. Door sommigen in dit draadje wordt een karikatuur gemaakt van hetgeen wat bepaalde dominees zeggen en worden die betreffende predikanten naar mijn mening op een onheuse en onrechtmatige manier aangevallen.JCRyle schreef:En waarom heeft deze man volkomen gelijk? Waar baseer je dat op? Doe je hem zelf wel recht? Waar baseer je op dat hij door het slijk wordt gehaald? En waarom vrees je met grote vreze?Jantje schreef:'t Is een schande dat deze beste man, die volkomen gelijk heeft, zo door de modder wordt gehaald. Ik vrees met grote vreze voor de toekomst van onze gezindte...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Voor wat betreft je laatste zin. Laat je niet in verwarring brengen. Je standpunten zijn helder. Daar hoef je niet op toe te geven.JCRyle schreef:Hoe bedoel je deze combinatie met Rom. 8:15?
Ik kan niks met zulke zinnetjes. Evenmin ik niks kan met de vergelijking van een geestelijke geboorte met een natuurlijke geboorte. Dat zal wel een gebrek van mij zijn.
Overigens deze discussie meelezende/meevoerende vraag ik mij af of we hier wel goed aan doen. Het geeft voor mij in ieder geval meer verwarring dan helderheid.
Voor wat betreft Romeinen 8 en de standendiscussie. Het kennen van God als je Vader wordt (doorgaans - en hopelijk is dat geen karikatuur) losgemaakt van de kennis van Christus. Dat wordt dus benoemd als een aparte stand. En dat is bijzonder zichtbaar in discussies rondom de aanspraak van het gebed 'Onze Vader'.
Romeinen 8 daarentegen wijst erop dat als het kennen van God in Christus aanvangt je God leert benoemen als Vader zoals bij kleine kinderen hun eerste woordje in het natuurlijke leven 'pappa' is. Abba / papa is in dit verband over de taalgrens heen zelfs te herkennen. Dit sluit dus zeer naadloos aan bij de gedachte dat er zuigelingen, jongelieden en vaders in de genade zijn en dat er opwas in de kennis van Hem.
De opmerking van Pierre die ik zo versta, namelijk dat je rekening moet houden dat bij een geestelijk begin een christen vaak onvermogen voelt om zich uit te drukken, kan ik dus onderschrijven.
Ik deel je allergie van de embryo vergelijking als voorbeeld van het geestelijke begin. De schrift houdt het gewoon bij 'opnieuw geboren worden' in Johannes 3 en dat is al moeilijk genoeg om te verstaan.
Dit topic evenals een topic over de GBS zijn vermoeiing des geestes. Wetend dat er forummers zijn die hierin lijnrecht tegenover elkaar zijn. Dus bijvoorbaat al zinloze discussie
- Johann Gottfried Walther
Lees de preken van Th. van der Groe maar eens over Zondag 7 een heel ander geluid?!
Waarbij hij teruggaat op Ursinus, Luther en Calvijn of wel de leer van de Reformatie.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dat ben ik niet met je eens. Je kan ook eerlijk en respectvol naar elkaar luisteren en met elkaar een gesprek voeren. Niet om je eigen gelijk te halen, maar om elkaar proberen te vinden in de zoektocht naar wat Waarheid is.Piet Puk schreef:Dit topic evenals een topic over de GBS zijn vermoeiing des geestes. Wetend dat er forummers zijn die hierin lijnrecht tegenover elkaar zijn. Dus bijvoorbaat al zinloze discussie
Re: RE: Re: Standen in het genadeleven
Zolang dat ze lijnrecht tegenover elkaar blijven staan heb je gelijk. De manier van opinievorming hier heeft alleen langer tijd nodig om tegenstrijdige standpunten bij te schaven.Piet Puk schreef:Dit topic evenals een topic over de GBS zijn vermoeiing des geestes. Wetend dat er forummers zijn die hierin lijnrecht tegenover elkaar zijn. Dus bijvoorbaat al zinloze discussie
Ik constateer in ieder geval dat ds Moerkerken geen plagiaat heeft gepleegd. Ik vind het ook veel te zwart/wit gedacht om van een heel ander geluid te spreken.Johann Gottfried Walther schreef:Lees de preken van Th. van der Groe maar eens over Zondag 7 een heel ander geluid?!
Waarbij hij teruggaat op Ursinus, Luther en Calvijn of wel de leer van de Reformatie.