liz boer schreef:zucht nog maar een keer dan, gedenk de sabbath dat gij die heiligd zes daagen zult gij arbeiden, maar de zevende dag is de sabbath van de Heere uw God ...
Dan zijn we toch allemaal sabbathschenders?
je kunt het toch niet een op een overzetten?
het vetgedrukte:
Dit slaat helemaal nergens op, de rust om Gods Woord te onderzoeken is niet alleen voor de zondag... maar voor elke dag, de samenkomsten op de dag des Heeren.
Nu ben ik heel zuinig op onze zondag, het is idd een dag van rust, van contacten van samenkomst.
1. De zondag nu vieren i.p.v. de zaterdag, daar is al heel wat discussie over gevoerd. Er zijn wel goede bewijzen voor, maar ik houd het het liefst bij Calvijn, die zegt dat we in elk geval een vastgestelde dag moeten hebben om samen te komen. In ons geval is dat de zondag.
Dus nee, we zijn niet allemaal sabbatschenders.
2. Natuurlijk moet elke dag in het teken staan van de Heere dienen. Maar dat was in het Oude Testament ook zo, terwijl de Heere toch een dag per week bepaalde die in het bijzonder gewijd was aan Zijn dienst.
Het is toch ook heel simpel zo: we rusten van ons gewone werk, dus houden we tijd over. Die tijd kunnen we toch niet beter besteden dan om (naast de kerkdiensten) Gods Woord te onderzoeken, en daarover te lezen? Ik vind het letterlijk zonde van de tijd om die dag te besteden aan het lezen van boeken die geen letter besteden aan de dingen van Gods Koninkrijk. Of andere dingen te doen die dat in de weg staan.
Dus ik vind het eerlijk gezegd niet zo terzake doen dat we elke dag Gods Woord moeten lezen.
Ik houd mijn kinderen heus niet tegen als ze doordeweeks in de Christenreis gaan lezen, maar de praktijk is dat ik ze moet stimuleren om dit op zondag te doen.