Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Mannes
Verbannen

Re: RE: Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Mannes »

eilander schreef:
Mannes schreef:Zelfs ons gebed is van nature niet in staat tot enig goed, ondanks de eis.
Je hebt gelijk, hoor. Ook voor ons gebed is verzoening nodig.
En toch...
"En velen bestraften hem, opdat hij zwijgen zou; maar hij riep zoveel temeer: Gij Zone Davids! ontferm U mijner."
Zie vers 52: "uw geloof heeft u behouden"

Dit was iemand met oprecht geloof: Hij laat geen ware bidder staan.

Zonder dat oprecht geloof zijn we niet in staat tot enig goed.
Jantje
Verbannen

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:
GGotK schreef:Zijn jullie criteria betreffende kinderboeken voor een zondag anders dan op de andere dagen?
Er is zeker verschil tussen een boek van piet prins of sjanie van duinen bijvoorbeeld.
Mag je het ene boek wel lezen op zondag en het andere niet?
Overigens denk ik niet dat er heden ten dage nog veel boeken van laatst genoemde schrijver gelezen worden, maar dat terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
liz boer schreef:
@Mannes
Beetje open deur hè...
Dat we alle dagen de Schrift moeten onderzoeken zal iedereen wel beseffen.

Het gaat hier om de vraag of je op zondag met huiswerk bezig mag zijn. Ik probeer aan de hand van deze tekst uit te leggen dat het zeker op zondag legitiem is om bovengenoemd soort huiswerk te doen.
De cathecisatie vragen mochten mijn kinderen wel op zondag leren, ik zou niet weten waarom niet.
Dat zeg ik toch :bobo
Prima,

sorry ik had zoveel reacties langs zien komen...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
liz boer schreef:
GGotK schreef:Zijn jullie criteria betreffende kinderboeken voor een zondag anders dan op de andere dagen?
Er is zeker verschil tussen een boek van piet prins of sjanie van duinen bijvoorbeeld.
Mag je het ene boek wel lezen op zondag en het andere niet?
Overigens denk ik niet dat er heden ten dage nog veel boeken van laatst genoemde schrijver gelezen worden, maar dat terzijde.
Het was ter illustratie.
Maar oke wat ze doorde week niet mochten lezen mag op zondag evenmin.
liz boer

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
eilander schreef:
Mannes schreef:Zelfs ons gebed is van nature niet in staat tot enig goed, ondanks de eis.
Je hebt gelijk, hoor. Ook voor ons gebed is verzoening nodig.
En toch...
"En velen bestraften hem, opdat hij zwijgen zou; maar hij riep zoveel temeer: Gij Zone Davids! ontferm U mijner."
Zie vers 52: "uw geloof heeft u behouden"

Dit was iemand met oprecht geloof: Hij laat geen ware bidder staan.

Zonder dat oprecht geloof zijn we niet in staat tot enig goed.
Iemand met genade heeft evenzo verzoening nodig.. en zijn we ook niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Jaja, zo kan ik het ook.
Ik zie de zondag als een dag van rust.

De zondag is de sabbatdag en die moet geheiligd worden.
Ik zie de zondag niet als sabbat en zie daarvoor ook geen Bijbelse opdracht. Dat betekent niet dat het geen bijzondere dag is, het is namelijk de dag waarop we als gemeente van God samenkomen.

Voor mij persoonlijk betekent dat niet dat je geen spelletjes mag doen, of binnen grenzen andere dingen ter ontspanning. Het doel van een rustdag is namelijk om lichamelijk en geestelijk tot rust te komen.
De zondag niet als sabbat zien, is onbijbels. @Eilander heeft helemaal gelijk als hij schrijft:
eilander schreef:Vroeger zeiden ze wel: de zondag is een dag die naar Gods Naam genoemd is en aan Zijn dienst gewijd.
Dat eerste mag je al niet meer zeggen zonder allerlei sabbathsdiscussies uit te lokken. En dat tweede wordt grotendeels beperkt tot de kerkgang, ben ik bang.
Het lijkt me nu juist bij uitstek de dag om nu eens een boek te lezen wat gaat over zaken die eeuwigheidswaarde hebben.
En om de zondag dan alleen als dag van samenkomst te zien is erg arm. Het is immers ook de opstandingsdag van de Heere Jezus. En daarom is het ook de eerste dag van de week dat we de zondag hebben.
Nasrani schreef: Heb je een gezin? Of altijd lekker rustig?
Ik schreef de bovenstaande reactie, omdat @Ambtenaar schreef dat hij de zondag geen sabbatdag vindt omdat hij daar geen Bijbelse aanwijzingen voor kan vinden.

De reden dat men de Statenvertaling niet meer begrijpt (zie draadje GBS) en veroordeelt is mede het gevolg van het feit dat men door de jacht van deze tijd niet meer de rust kan opbrengen om Gods Woord te onderzoeken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:

Ik zie de zondag niet als sabbat en zie daarvoor ook geen Bijbelse opdracht. Dat betekent niet dat het geen bijzondere dag is, het is namelijk de dag waarop we als gemeente van God samenkomen.

Voor mij persoonlijk betekent dat niet dat je geen spelletjes mag doen, of binnen grenzen andere dingen ter ontspanning. Het doel van een rustdag is namelijk om lichamelijk en geestelijk tot rust te komen.
De zondag niet als sabbat zien, is onbijbels. @Eilander heeft helemaal gelijk als hij schrijft:
eilander schreef:Vroeger zeiden ze wel: de zondag is een dag die naar Gods Naam genoemd is en aan Zijn dienst gewijd.
Dat eerste mag je al niet meer zeggen zonder allerlei sabbathsdiscussies uit te lokken. En dat tweede wordt grotendeels beperkt tot de kerkgang, ben ik bang.
Het lijkt me nu juist bij uitstek de dag om nu eens een boek te lezen wat gaat over zaken die eeuwigheidswaarde hebben.
En om de zondag dan alleen als dag van samenkomst te zien is erg arm. Het is immers ook de opstandingsdag van de Heere Jezus. En daarom is het ook de eerste dag van de week dat we de zondag hebben.
Ik schreef de bovenstaande reactie, omdat @Ambtenaar schreef dat hij de zondag geen sabbatdag vindt omdat hij daar geen Bijbelse aanwijzingen voor kan vinden.

De reden dat men de Statenvertaling niet meer begrijpt (zie draadje GBS) en veroordeelt is mede het gevolg van het feit dat men door de jacht van deze tijd niet meer de rust kan opbrengen om Gods Woord te onderzoeken.
Ik ben het voor 100% met u eens!
liz boer

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:

Ik ben het voor 100% met u eens!
zucht nog maar een keer dan, gedenk de sabbath dat gij die heiligd zes daagen zult gij arbeiden, maar de zevende dag is de sabbath van de Heere uw God ...
Dan zijn we toch allemaal sabbathschenders?
je kunt het toch niet een op een overzetten?
het vetgedrukte:
Dit slaat helemaal nergens op, de rust om Gods Woord te onderzoeken is niet alleen voor de zondag... maar voor elke dag, de samenkomsten op de dag des Heeren.

Nu ben ik heel zuinig op onze zondag, het is idd een dag van rust, van contacten van samenkomst.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

liz boer schreef:zucht nog maar een keer dan, gedenk de sabbath dat gij die heiligd zes daagen zult gij arbeiden, maar de zevende dag is de sabbath van de Heere uw God ...
het vetgedrukte:
Dit slaat helemaal nergens op, de rust om Gods Woord te onderzoeken is niet alleen voor de zondag... maar voor elke dag, de samenkomsten op de dag des Heeren.

Nu ben ik heel zuinig op onze zondag, het is idd een dag van rust, van contacten van samenkomst.
1. De zondag nu vieren i.p.v. de zaterdag, daar is al heel wat discussie over gevoerd. Er zijn wel goede bewijzen voor, maar ik houd het het liefst bij Calvijn, die zegt dat we in elk geval een vastgestelde dag moeten hebben om samen te komen. In ons geval is dat de zondag.
Dus nee, we zijn niet allemaal sabbatschenders.
2. Natuurlijk moet elke dag in het teken staan van de Heere dienen. Maar dat was in het Oude Testament ook zo, terwijl de Heere toch een dag per week bepaalde die in het bijzonder gewijd was aan Zijn dienst.
Het is toch ook heel simpel zo: we rusten van ons gewone werk, dus houden we tijd over. Die tijd kunnen we toch niet beter besteden dan om (naast de kerkdiensten) Gods Woord te onderzoeken, en daarover te lezen? Ik vind het letterlijk zonde van de tijd om die dag te besteden aan het lezen van boeken die geen letter besteden aan de dingen van Gods Koninkrijk. Of andere dingen te doen die dat in de weg staan.
Dus ik vind het eerlijk gezegd niet zo terzake doen dat we elke dag Gods Woord moeten lezen.
Ik houd mijn kinderen heus niet tegen als ze doordeweeks in de Christenreis gaan lezen, maar de praktijk is dat ik ze moet stimuleren om dit op zondag te doen.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
Delftenaar schreef:Iets anders: op zondag vind ik het fijn om ergens te gaan wandelen en dan rustig mijn gedachten te laten gaan. Zowel over de preek als over andere dingen die spelen.
Dan kom je vaak mentaal helemaal tot rust. Ook dat is de zondag.

Maar als ik het zo lees blijven jullie vooral thuis (geen verwijt of vooroordeel o.i.d.), of zijn er meer die het fijn vinden om op zondag een wandeling te maken?
Pas zei ik dat tegen degene die naast me in de kerk zat en ik voelde van de andere kant een verbaasde blik op me af komen.....
Ik vind de zondag heel geschikt voor een wandeling of fietstocht.
ik vindt... ik denk... ik denk anders... ik denk zo... mijn mening... mijns inziens... Tja waar blijven we zo? Onze wil is geen wet, en ons denken is verkeerd.
Geen sprake van. Jouw denken is wel eens verkeerd, maar dat is geen reden om onze mening te niet meer te mogen geven.
DDD

Bericht door DDD »

liz boer schreef:
Mannes schreef:
liz boer schreef:
@Mannes
Beetje open deur hè...
Dat we alle dagen de Schrift moeten onderzoeken zal iedereen wel beseffen.

Het gaat hier om de vraag of je op zondag met huiswerk bezig mag zijn. Ik probeer aan de hand van deze tekst uit te leggen dat het zeker op zondag legitiem is om bovengenoemd soort huiswerk te doen.
De cathecisatie vragen mochten mijn kinderen wel op zondag leren, ik zou niet weten waarom niet.
Dat zeg ik toch :bobo
Prima,

sorry ik had zoveel reacties langs zien komen...
Ik daarentegen vind dat echt niet zo'n zondagse bezigheid. Het is gewoon huiswerk.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Een fietstocht mag wel, omdat het ontspanning is, maar catechatie-vragen mogen niet, omdat het zogenaamd huiswerk is?
Dit is natuurlijk erg tegenstrijdig, dat snap je zelf ook.

@Dia heeft in bovenstaande reactie helemaal gelijk. Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat Gods Woord ervan zegt

Overigens: is jouw denken nooit verkeerd dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Een fietstocht mag wel, omdat het ontspanning is, maar catechatie-vragen mogen niet, omdat het zogenaamd huiswerk is?
Dit is natuurlijk erg tegenstrijdig, dat snap jezelf ook.

@Dia heeft in bovenstaande reactie helemaal gelijk. Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat Gods Woord ervan zegt.
Toch moeten we dan eerlijk erkennen dat er dan middelmatige zaken zijn, waar de Bijbel nu eenmaal niet direct een antwoord op geeft. Of durf je te zeggen dat er in de Bijbel staat dat een wandeling op zondag niet mag?
Met de toevoeging 'denk ik' en 'mijns inziens', waar DIA elke keer de vinger bij legt, wordt juist een stukje bescheidenheid weergegeven, zoiets als: dat is mijn mening, op grond van Gods Woord. Maar als een ander de Bijbel beter uitlegt, hoor ik dat graag.
Dat kan natuurlijk niet bij zaken die rechtstreeks in Gods Woord staan, zoals de Godheid van de Heere Jezus.
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:zucht nog maar een keer dan, gedenk de sabbath dat gij die heiligd zes daagen zult gij arbeiden, maar de zevende dag is de sabbath van de Heere uw God ...
het vetgedrukte:

1. De zondag nu vieren i.p.v. de zaterdag, daar is al heel wat discussie over gevoerd. Er zijn wel goede bewijzen voor, maar ik houd het het liefst bij Calvijn, die zegt dat we in elk geval een vastgestelde dag moeten hebben om samen te komen. In ons geval is dat de zondag.
Dus nee, we zijn niet allemaal sabbatschenders.
2. Natuurlijk moet elke dag in het teken staan van de Heere dienen. Maar dat was in het Oude Testament ook zo, terwijl de Heere toch een dag per week bepaalde die in het bijzonder gewijd was aan Zijn dienst.
Het is toch ook heel simpel zo: we rusten van ons gewone werk, dus houden we tijd over. Die tijd kunnen we toch niet beter besteden dan om (naast de kerkdiensten) Gods Woord te onderzoeken, en daarover te lezen? Ik vind het letterlijk zonde van de tijd om die dag te besteden aan het lezen van boeken die geen letter besteden aan de dingen van Gods Koninkrijk. Of andere dingen te doen die dat in de weg staan.
Dus ik vind het eerlijk gezegd niet zo terzake doen dat we elke dag Gods Woord moeten lezen.
Ik houd mijn kinderen heus niet tegen als ze doordeweeks in de Christenreis gaan lezen, maar de praktijk is dat ik ze moet stimuleren om dit op zondag te doen.
Ik zeg in feite het zelfde, ik reageerde op deze bewering:

en deze
De zondag niet als sabbat zien, is onbijbels.
en probeer het te nuancieren, ik ga niet uit van Calvijn, maar van de Bijbel en daar zie je duidelijk dat mensen op de dag des Heeren samenkomen, iets wegleggen voor de naasten enz. dus de eerste dag heeft oude papieren.
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

DDD schreef:
Ik daarentegen vind dat echt niet zo'n zondagse bezigheid. Het is gewoon huiswerk.
Je kan je kinderen beter catechesatie vragen laten leren dan dat ze ter ontspanning de straat op te sturen. U gaat vooraf samen met uw kind in gebed en smeekt of de inhoud van de vragen nog eens echt ingeleeft mag worden, of Hij het u eens mag leren. Dat is een betere besteding dan een fietstochtje.
Plaats reactie