Ziekenzalving

Lassie

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
lassie heb jij dat getuigenis van die non gelezen?
k heb het nog niet gelezen. waar kan ik het vinden?
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Dank je wel, Lassie!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De enige die in deze discussie een antwoord heeft gegeven op de betekenis en achterliggende reden om zieken te gaan zalven is wim314,

Hij zei:

"Dat het is als een symbool / teken / zegel van Gods wil mensen te genezen (ook, misschien wel juist, geestelijk)."

"maar God laat toch duidelijk zien door deze zalving een speciale plek of waardering te geven dat Hij onze ellende kent en ziet."

Welnu, ik weet niet of je ook secundaire bronnen hebt voor deze onderbouwing, want zo kan iedereen natuurlijk wel een verklaring geven. Hoewel ik het wel een plausibele verklaring vind, wil ik er toch niet in meegaan.

Verder is het ook frappant waarom de ziekenzalving niet constant door te apostelen en door de Heere Jezus is gebezigd wanneer ze zieken genazen, dit deden ze ook op andere manieren. Heeft het toch met de cultuur van die tijd te maken of toch met de gave der gezondmakingen?

Ook is het mijns inziens niet goed om te spreken dat God ieder mens wil genezen. Dat is ook niet zo. En ook in het geestelijke is dat niet het geval.

Dat het een teken zou zijn van Gods bewogenheid met zieken. Wel, waarom is het dan alleen aan de ouderlingen der Gemeente om zieken te zalven. Het lijkt mij dat ziekenzalving echt iets is voor binnen de christelijke gemeente en dus ook echt tot bevestiging van het Evangelie. Ofwel, de ziekenzalving staat niet op zichzelf (dus op Gods wil om mensen te genezen), nee de ziekenzalving staat in het kader van de bevestiging van het Evangelie.

Ik houd het dus nog maar bij de kanttekenaren:

"zij gebruikten deze als een buitengewoon teken, waaruit bekend was, dat door hun dienst zulk een wonder van God geschiedde tot bevestiging van hun leer; gelijk men ziet dat Christus en de apostelen, in het genezen van de ziekten nu speeksel, slijk, aanrakingen, oplegging der handen, dan hunne schaduwen, gordels en zweetdoeken daartoe gebruiken."
Plaats reactie