Prekenweb
Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)
On-topic aub. Voor discussie over de GBS kan je een ander topic openen.
Toestemming geven? Als je als dominee beroepen wordt in een gemeente waar de preken online staan, dan is dat het geval. Je kunt het beroep ook weigeren natuurlijk. Het zou toch al te gek zijn als een kerkenraad überhaupt maar zou overwegen om daarin verandering aan te brengen als er een andere dominee komt. Straks komt er een ouderling en die wil zijn preken niet online. Of juist wel online, maar niet achter een slotje. Dan is het eind zoek. Beleid is beleid.Erasmiaan schreef:Laat ik het zo zeggen: er staat wel een link op naar de afscheidsdienst van ds. IJsselstein maar verder niet. De citaten zijn citaten waarin vooral het aanbod en de verantwoordelijkheid van de mens naar voren komt (overigens prima hoor, mag je helemaal zelf weten, maar het zijn geen doorsnee Gereformeerde Gemeente/Saambinder citaten, dit hangt echt aan één kant van het bootje).pierre27 schreef:Kun je concreet maken wat je opmerkt over selectiviteit in het quoten? Voor mij is het veel meer de vraag waarom willen sommige predikanten bewust niet dat hun preken op Prekenweb komen. Maar eigenlijk moet ik dat deze predikanten zelf vragen.Erasmiaan schreef:Dat wil zeggen dat hij een predikant is die in de volle breedte staat van de Gereformeerde Gemeenten en het dus fijn zou zijn als daar veel preken van beschikbaar zouden zijn.Erskinees schreef:Trouwens... Wat heeft het aantal beroepen van ds. Mulder nou te maken met preken op PrekenWeb?
Ik heb het bericht zeker wel gelezen, maar vind het opmerkelijk dat één flank én het midden ondervertegenwoordigd zijn. Ik kan dit niet helemaal los zien van de ligging van de webmasters, gelet ook op de selectiviteit bij het quoten van nieuwsfeiten op facebook en twitter en de inhoud van de quotes op social media.
Als de ambitie is om alle predikanten erop te krijgen en men geen onderscheid wenst te maken, dan zou ik zeggen: pak de handschoen van DIA op en ontsluit de preken. Op de Gihonbron staan ook alle preken van ds. Lamain; deze preken integreren op Prekenweb moet een koud kunstje zijn.
Verder vraag ik mij af wat de inspanning is om predikanten én hun preken van de volle breedte van het predikantencorps erbij te krijgen. Is het één of twee keer uitgevraagd in 10 jaar? Of probeert men het elk jaar? Mensen kunnen namelijk van mening veranderen. Mij is bekend dat bepaalde predikanten (die niet vermeld staan op Prekenweb) aan plaatselijke gemeenten wel toestemming geven om preken te plaatsen.
Ik hoop dat de prekenwebbers in hun gemoed ten volle verzekerd zijn als ze zeggen dat het echt door de predikanten (en hun niet verleende toestemming) komt dat er zo selectief preken worden geplaatst en niet door hun eigen focus.
Verder heb ik uiteraard wel waardering voor hun ideële inzet. En ook bijzonder dat dit gebruikt wordt. Persoonlijk luister ik liever een preek op http://www.elimcapelle.nl.
Ik vind dat je een heel merkwaardige insteek hebt om in deze kwestie te roeren. Eerst al door te suggereren dat een bepaalde dominee 'breed gedragen' zou zijn en dan nu door verbanden te noemen die er niet zijn. De eerste kerkenraad die zijn predikant verplicht om zijn preken uit te geven via een boek of op Prekenweb, moet nog komen, vermoed ik zo.
- Wandelende
- Inactief
Die website plaatst tegenwoordig wel erg eenzijdig, veel van één en dezelfde predikant. Vooral ter rechterzijde.Erasmiaan schreef: Persoonlijk luister ik liever een preek op http://www.elimcapelle.nl.
(~)
Zouden zij ook een advertentieverbod hebben?Wandelende schreef: Die website plaatst tegenwoordig wel erg eenzijdig, veel van één en dezelfde predikant. Vooral ter rechterzijde.
-
- Verbannen
Er is eerder in dit draadje ook al over gediscussieerd. Zouden die berichten nog afgesplitst kunnen worden?Tiberius schreef:On-topic aub. Voor discussie over de GBS kan je een ander topic openen.
(vanaf https://www.refoforum.nl/forum/posting. ... 9&p=792393 en verder)
Laatst gewijzigd door Jantje op 25 jul 2018, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Wie bedoel je met "u"? Hendrikus of mij?-DIA- schreef:Er staan ook geen preken op uit de richting die u aanhangt. De plaatselijke predikanten zouden er ook niet op passen, daarom vind ik uw reactie toch iets te... hoe zeg ik dat. Dan beter niet reageren dan zo.Hendrikus schreef:Juist. Die rotonde is hier op het forum ook al talloze malen gereden. Maar er zijn altijd weer mensen die het nodig vinden om Prekenweb om genoemde reden in een negatief daglicht te stellen. Triest.John Galt schreef:Foei! Prekenweb is eenzijdig!
Wilt u dan uw preken beschikbaar stellen? Dat zou goed zijn voor het evenwicht.
Nee. Want Prekenweb is eenzijdig.
En zo draaien wij het wieletje nog eens om. Rombom.
Who is John Galt? 

-
- Verbannen
Bedoelde jij je reactie serieus?John Galt schreef:Wie bedoel je met "u"? Hendrikus of mij?-DIA- schreef:Er staan ook geen preken op uit de richting die u aanhangt. De plaatselijke predikanten zouden er ook niet op passen, daarom vind ik uw reactie toch iets te... hoe zeg ik dat. Dan beter niet reageren dan zo.Hendrikus schreef:Juist. Die rotonde is hier op het forum ook al talloze malen gereden. Maar er zijn altijd weer mensen die het nodig vinden om Prekenweb om genoemde reden in een negatief daglicht te stellen. Triest.John Galt schreef:Foei! Prekenweb is eenzijdig!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik bedoelde: Er wordt hier in een cirkel geredeneerd. Men verwijt Prekenweb eenzijdigheid, maar juist vanwege die eenzijdigheid is er alle begrip dat predikanten niet meewerken. Ik vind dat niet eerlijk.Jantje schreef: Bedoelde jij je reactie serieus?
Die manier van redeneren herken ik overigens op veel plaatsen. In het verleden was er in een gemeente discussie over een Bijbelkring. Die werd verboden, want er was geen ambtelijk toezicht. Er was wel gevraagd om deelname vanuit de kerkenraad, maar die was afgewezen met als argument dat de kerkenraadsledne geen tijd hadden.
Nu heb ik veel respect voor andere meningen. Van uiterst links tot uiterst rechts kunnen we van elkaar leren. Maar we moeten wel eerlijk blijven.
En ik geloof dat Hendrikus precies aanvoelt wat ik bedoelde.
Who is John Galt? 

Nee ik bedoel de PKN, die staat per definitie niet op Prekenweb. Hoewel er wat mij betreft wel plaats zou mogen zijn bevindelijke Hervormde predikanten als ds. Dorsman, ds. Catsburg, ds. Wijnmaalen enz. Deze staan qua prediking dichter bij de (oude) Gereformeerde Gemeenten dan sommige anderen.John Galt schreef:Wie bedoel je met "u"? Hendrikus of mij?-DIA- schreef:Er staan ook geen preken op uit de richting die u aanhangt. De plaatselijke predikanten zouden er ook niet op passen, daarom vind ik uw reactie toch iets te... hoe zeg ik dat. Dan beter niet reageren dan zo.Hendrikus schreef:Juist. Die rotonde is hier op het forum ook al talloze malen gereden. Maar er zijn altijd weer mensen die het nodig vinden om Prekenweb om genoemde reden in een negatief daglicht te stellen. Triest.John Galt schreef:Foei! Prekenweb is eenzijdig!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De copyrights van een preek liggen bij de predikant, niet bij de kerkenraad.DDD schreef:Toestemming geven? Als je als dominee beroepen wordt in een gemeente waar de preken online staan, dan is dat het geval. Je kunt het beroep ook weigeren natuurlijk. Het zou toch al te gek zijn als een kerkenraad überhaupt maar zou overwegen om daarin verandering aan te brengen als er een andere dominee komt. Straks komt er een ouderling en die wil zijn preken niet online. Of juist wel online, maar niet achter een slotje. Dan is het eind zoek. Beleid is beleid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Verbannen
Jawel, maar als je als dominee een beroep aanneemt naar een gemeente waar men deze gewoonte heeft, en dit waarschijnlijk ook in (de begeleidende brief bij) de beroepsbrief heeft gezet, is dat het beleid voor de predikant.Luther schreef:De copyrights van een preek liggen bij de predikant, niet bij de kerkenraad.DDD schreef:Toestemming geven? Als je als dominee beroepen wordt in een gemeente waar de preken online staan, dan is dat het geval. Je kunt het beroep ook weigeren natuurlijk. Het zou toch al te gek zijn als een kerkenraad überhaupt maar zou overwegen om daarin verandering aan te brengen als er een andere dominee komt. Straks komt er een ouderling en die wil zijn preken niet online. Of juist wel online, maar niet achter een slotje. Dan is het eind zoek. Beleid is beleid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Nee hoor.Jantje schreef:Jawel, maar als je als dominee een beroep aanneemt naar een gemeente waar men deze gewoonte heeft, en dit waarschijnlijk ook in (de begeleidende brief bij) de beroepsbrief heeft gezet, is dat het beleid voor de predikant.Luther schreef:De copyrights van een preek liggen bij de predikant, niet bij de kerkenraad.DDD schreef:Toestemming geven? Als je als dominee beroepen wordt in een gemeente waar de preken online staan, dan is dat het geval. Je kunt het beroep ook weigeren natuurlijk. Het zou toch al te gek zijn als een kerkenraad überhaupt maar zou overwegen om daarin verandering aan te brengen als er een andere dominee komt. Straks komt er een ouderling en die wil zijn preken niet online. Of juist wel online, maar niet achter een slotje. Dan is het eind zoek. Beleid is beleid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Verbannen
Want?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Wandelende
- Inactief
Omdat de rechten bij de maker (in dit geval predikant) blijven liggen, dus ook voor kopie en verspreiding of online plaatsing. Een predikant zal dus toestemming moeten geven voordat het openbaar wordt geplaatst. Vandaar dat in diverse gemeenten er met een slotje wordt gewerkt, want zo zouden alleen de gemeenteleden kunnen luisteren en die hebben al voor die preek betaald d.m.v. traktement.Jantje schreef:Want?
De meeste predikanten die in onze gemeente komen hebben toestemming gegeven voor plaatsing. De predikanten die dat niet hebben gedaan staan om die reden achter een slotje.
(~)
Je hebt niet door dat ik het over predikanten heb (meervoud). Blijkbaar had ik me duidelijker moeten uitdrukken. Het gaat dus over vacante gemeenten waar predikanten voorgingen en men aan de predikant toestemming vroeg om de preek online te zetten. Gaf de predikant geen toestemming dan kwamen ze niet online. Wat bleek was dat het merendeel van de predikanten toestemming gaf.DDD schreef:Toestemming geven? Als je als dominee beroepen wordt in een gemeente waar de preken online staan, dan is dat het geval. Je kunt het beroep ook weigeren natuurlijk. Het zou toch al te gek zijn als een kerkenraad überhaupt maar zou overwegen om daarin verandering aan te brengen als er een andere dominee komt. Straks komt er een ouderling en die wil zijn preken niet online. Of juist wel online, maar niet achter een slotje. Dan is het eind zoek. Beleid is beleid.Erasmiaan schreef:Laat ik het zo zeggen: er staat wel een link op naar de afscheidsdienst van ds. IJsselstein maar verder niet. De citaten zijn citaten waarin vooral het aanbod en de verantwoordelijkheid van de mens naar voren komt (overigens prima hoor, mag je helemaal zelf weten, maar het zijn geen doorsnee Gereformeerde Gemeente/Saambinder citaten, dit hangt echt aan één kant van het bootje).
Verder vraag ik mij af wat de inspanning is om predikanten én hun preken van de volle breedte van het predikantencorps erbij te krijgen. Is het één of twee keer uitgevraagd in 10 jaar? Of probeert men het elk jaar? Mensen kunnen namelijk van mening veranderen. Mij is bekend dat bepaalde predikanten (die niet vermeld staan op Prekenweb) aan plaatselijke gemeenten wel toestemming geven om preken te plaatsen.
Ik hoop dat de prekenwebbers in hun gemoed ten volle verzekerd zijn als ze zeggen dat het echt door de predikanten (en hun niet verleende toestemming) komt dat er zo selectief preken worden geplaatst en niet door hun eigen focus.
Verder heb ik uiteraard wel waardering voor hun ideële inzet. En ook bijzonder dat dit gebruikt wordt. Persoonlijk luister ik liever een preek op http://www.elimcapelle.nl.
Ik vind het wel meevallen.Ik vind dat je een heel merkwaardige insteek hebt om in deze kwestie te roeren.
Vond je dat zo'n rare suggestie? Mijn toelichting is niet weerlegd, dus ik ga er vanuit dat iedereen dat nu wel met me eens is.Eerst al door te suggereren dat een bepaalde dominee 'breed gedragen' zou zijn e
Dat is dus ook niet zo, gelet op hetgeen ik hierboven heb getypt.n dan nu door verbanden te noemen die er niet zijn.
Inderdaad; dat geldt dus ook voor Capelle.De eerste kerkenraad die zijn predikant verplicht om zijn preken uit te geven via een boek of op Prekenweb, moet nog komen, vermoed ik zo.
Vind je dit een constructieve bijdrage, die wat toevoegt aan de discussie? Of is dit een manier om je ongenoegen met mijn mening te uiten?Wandelende schreef:Die website plaatst tegenwoordig wel erg eenzijdig, veel van één en dezelfde predikant. Vooral ter rechterzijde.