Prekenweb

liz boer

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
liz boer schreef:Ik heb eens gekeken op pw, ik begrijp niet dat er een rede kan zijn om geen toesteming te geven om er een preek op te zetten. Ik merk ook dat er predikanten zijn die pertinent niet bij jongerenavonden willen spreken, ook in hetverleden bij de SRB niet.
Wat is dit toch?
Vroeger ging wijlen ds P Beekhuis een paar keer per jaar naar Hilversum, in de studio van de EO sprak hij een meditatie uit voor het programma: ' Laat ons de rustdag wijden', daar kwamen predikanten voor uit de hele breedte vsn de toen gevestigde kerken. Ds Beekhuis zei eenvoudig zaait aan alle wateren.
Dat vond ik altijd heel sterk van hem.
Volgens mij zijn dit 2 verschillende zaken: Prekenweb en jongerenavonden. (bovendien zijn er die niet op PW staan en wel spraken op jongerenavonden, maar dat terzijde)
Het is slechts een voorbeeld, het ging mij om het evangelie zaaien aan alle wateren, ook geen slotjes erop. Ik bedoel op kekdienstgemist ed.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
ejvl

Bericht door ejvl »

Bezorgd schreef:Ik ben ook wel benieuwd wat er bedoeld wordt met de eenzijdigheid op sociale media.
Kan GGotK misschien wat voorbeelden geven?
Ik zie nl alleen wat citaten uit preken, wat citaten van oudvaders en een enkele link naar een artikel.
Maar misschien mis ik wat?
Ik heb even op hun Facebook gekeken, ik zie links en citaten naar preken van ds Vreugdenhil, ds L Huisman, ds Tuinier, ds Meeuwse, citaten van Comrie, ds Harinck, AT Vergunst, P Mulder, enzovoorts.
Ik begrijp hem dus ook niet helemaal.
DDD

Bericht door DDD »

Zo heel verschillend zijn de kwesties toch niet?

Bij Prekenweb kunnen de inkomsten van de predikant een rol spelen, maar die kans lijkt mij niet heel groot. Ik heb geen idee wat een prekenboek opbrengt, maar daar zul je vast niet rijk van worden.
Bona Fide

Re: RE: Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Bona Fide »

DDD schreef:Zo heel verschillend zijn de kwesties toch niet?

Bij Prekenweb kunnen de inkomsten van de predikant een rol spelen, maar die kans lijkt mij niet heel groot. Ik heb geen idee wat een prekenboek opbrengt, maar daar zul je vast niet rijk van worden.
Dit argument geldt alleen voor leespreken. En toch niet voor audio.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
John Galt

Bericht door John Galt »

Foei! Prekenweb is eenzijdig!
Wilt u dan uw preken beschikbaar stellen? Dat zou goed zijn voor het evenwicht.
Nee. Want Prekenweb is eenzijdig.

En zo draaien wij het wieletje nog eens om. Rombom.
Who is John Galt? :quoi
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Vrijwel iedere organisatie, vereniging, stichting of lectuurverspreider die binnen de GG bekend is, is eenzijdig. Hetzij ter rechterzijde, hetzij ter linkerzijde.
Als ik daar de reactie van PW naast leg en de website bekijk, dan is PW nog breed gedragen binnen de GG. Een positieve uitzondering zou ik zeggen.
(~)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:Vrijwel iedere organisatie, vereniging, stichting of lectuurverspreider die binnen de GG bekend is, is eenzijdig. Hetzij ter rechterzijde, hetzij ter linkerzijde.
Als ik daar de reactie van PW naast leg en de website bekijk, dan is PW nog breed gedragen binnen de GG. Een positieve uitzondering zou ik zeggen.
Ik ben wel benieuwd waar je dit op baseert en of je ook specifieke voorbeelden hebt. Volgens mij is er namelijk niks van waar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

John Galt schreef:Foei! Prekenweb is eenzijdig!

Juist. Die rotonde is hier op het forum ook al talloze malen gereden. Maar er zijn altijd weer mensen die het nodig vinden om Prekenweb om genoemde reden in een negatief daglicht te stellen. Triest.
~~Soli Deo Gloria~~
Wandelende
Inactief

Jantje schreef:
Wandelende schreef:Vrijwel iedere organisatie, vereniging, stichting of lectuurverspreider die binnen de GG bekend is, is eenzijdig. Hetzij ter rechterzijde, hetzij ter linkerzijde.
Ik ben wel benieuwd waar je dit op baseert en of je ook specifieke voorbeelden hebt. Volgens mij is er namelijk niks van waar.
Wat wil je gespecificeerd hebben?
(~)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:

Juist. Die rotonde is hier op het forum ook al talloze malen gereden. Maar er zijn altijd weer mensen die het nodig vinden om Prekenweb om genoemde reden in een negatief daglicht te stellen. Triest.
Volgens mij is zijn reactie sarcastisch bedoeld, als ik het goed heb opgemerkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
De eerste 2 zinnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:

Knip
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wandelende
Inactief

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:
De eerste 2 zinnen.
Sommigen waarbij eenzijdigheid blijkt zijn al eerder genoemd. De GBS is behoorlijk eenzijdig, inclusief de comités die diensten beleggen. De Saambinder is grotendeels eenzijdig, op de verplichting na dat iedere predikant minimaal een keer per jaar iets schrijft.
De Jeugdbond wordt door de uiterst rechtse flank niet gedragen en nodigt ook selectief uit. Het kerkblad van onze regio stuk of 10 gemeenten plaatsen alleen stukken van rechts tot rechts daarvan. Maar ook de vertegenwoordiging in de GS en PS is uit balans. Etc.

Het is alleen de vraag of dat altijd erg is. Sommigen vinden blijkbaar van wel. Ik stoor mij er niet aan dat er diversiteit is, wel heb ik er een persoonlijke mening en voorkeur over. Maar diversiteit is m.i. niet verstorend, het is juist goed als er verschil is anders ligt wetticisme en voorwaardelijk denken meer en meer op de loer.
(~)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

pierre27 schreef:
Erasmiaan schreef:
Erskinees schreef:
Erasmiaan schreef: Ik zou zeggen: Prekenweb pak deze handschoen op en probeer een site te zijn voor het geheel van de Gereformeerde Gemeenten. Want laten we eerlijk zijn: de vier aandachtsplaatjes op de voorpagina betreft een serie van ds. G.J. Baan, van ds. Vreugdenhil, ds. Kattenberg en nogmaals ds. Vreugdenhil. Dat is natuurlijk wel een bepaalde eenzijdigheid. Of is dat toeval?

Van een predikant als ds. G.W.S. Mulder die enorm veel beroepen wordt, zeer weinig preken. En wat te denken van ds. Van Aalst? Slechts twee preken.
Oneerlijke en flauwe reactie. Je hebt de reactie van PrekenWeb wel gequote, maar blijkbaar niet gelezen.
Andere predikanten willen geen serie op PrekenWeb. Dan houd je dit dus over.
Ds. Mulder en Van Aalst willen lang niet alle preken online, zo simpel is het.

Dat leidinggevende predikanten als Mulder, van Eckeveld, Karens, Joosse (leespreken), C. van Ruitenburg enzovoorts meedoen aan PrekenWeb, zij het niet met toestemming voor onbeperkt aantal preken, is voor mij toch een duidelijk bewijs dat PrekenWeb een site is voor het geheel van de Gereformeerde Gemeenten.

Trouwens... Wat heeft het aantal beroepen van ds. Mulder nou te maken met preken op PrekenWeb?
Dat wil zeggen dat hij een predikant is die in de volle breedte staat van de Gereformeerde Gemeenten en het dus fijn zou zijn als daar veel preken van beschikbaar zouden zijn.

Ik heb het bericht zeker wel gelezen, maar vind het opmerkelijk dat één flank én het midden ondervertegenwoordigd zijn. Ik kan dit niet helemaal los zien van de ligging van de webmasters, gelet ook op de selectiviteit bij het quoten van nieuwsfeiten op facebook en twitter en de inhoud van de quotes op social media.

Als de ambitie is om alle predikanten erop te krijgen en men geen onderscheid wenst te maken, dan zou ik zeggen: pak de handschoen van DIA op en ontsluit de preken. Op de Gihonbron staan ook alle preken van ds. Lamain; deze preken integreren op Prekenweb moet een koud kunstje zijn.
Kun je concreet maken wat je opmerkt over selectiviteit in het quoten? Voor mij is het veel meer de vraag waarom willen sommige predikanten bewust niet dat hun preken op Prekenweb komen. Maar eigenlijk moet ik dat deze predikanten zelf vragen.
Laat ik het zo zeggen: er staat wel een link op naar de afscheidsdienst van ds. IJsselstein maar verder niet. De citaten zijn citaten waarin vooral het aanbod en de verantwoordelijkheid van de mens naar voren komt (overigens prima hoor, mag je helemaal zelf weten, maar het zijn geen doorsnee Gereformeerde Gemeente/Saambinder citaten, dit hangt echt aan één kant van het bootje).

Verder vraag ik mij af wat de inspanning is om predikanten én hun preken van de volle breedte van het predikantencorps erbij te krijgen. Is het één of twee keer uitgevraagd in 10 jaar? Of probeert men het elk jaar? Mensen kunnen namelijk van mening veranderen. Mij is bekend dat bepaalde predikanten (die niet vermeld staan op Prekenweb) aan plaatselijke gemeenten wel toestemming geven om preken te plaatsen.

Ik hoop dat de prekenwebbers in hun gemoed ten volle verzekerd zijn als ze zeggen dat het echt door de predikanten (en hun niet verleende toestemming) komt dat er zo selectief preken worden geplaatst en niet door hun eigen focus.

Verder heb ik uiteraard wel waardering voor hun ideële inzet. En ook bijzonder dat dit gebruikt wordt. Persoonlijk luister ik liever een preek op http://www.elimcapelle.nl :hum .
Erskinees

Bericht door Erskinees »

:offtopic Het gaat hier over PrekenWeb
Plaats reactie