INQUISITIE

Lambertus

Bericht door Lambertus »

Grace

Ik heb echt moeite genomen om jouw bijbelaanhalingen te lezen en ik heb hetzelfs 2 x gedaan
Maar (mischin dat ik te simpel ben) ik kan de link antichrist en paus niet leggen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
En de bejegening van je mede Christenen van de Romana is nou niet direct christelijk te noemen en liefdevol.
Dit lees/hoor ik wel vaker; toch lees ik nergens in de post van Grace dat hij/zij(?) mede-christenen niet liefdevol behandeld. Heel veel mensen roepen tegenwoordig dit soort dingen en soms hebben ze zeker gelijk en moeten ze het roepen - maak alleen een onderscheid tussen de leer en de mensen zelf. Je kan de mensen volledig in hun waarde laten wat Grace zeker doet maar de leer kan daarom nog altijd een duivelse (!) leer zijn (ik heb het hier niet specifiek over de roomse leer maar meer algemeen).
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Oorspronkelijk gepost door Adorote
En de bejegening van je mede Christenen van de Romana is nou niet direct christelijk te noemen en liefdevol.
Dit lees/hoor ik wel vaker; toch lees ik nergens in de post van Grace dat hij/zij(?) mede-christenen niet liefdevol behandeld. Heel veel mensen roepen tegenwoordig dit soort dingen en soms hebben ze zeker gelijk en moeten ze het roepen - maak alleen een onderscheid tussen de leer en de mensen zelf. Je kan de mensen volledig in hun waarde laten wat Grace zeker doet maar de leer kan daarom nog altijd een duivelse (!) leer zijn (ik heb het hier niet specifiek over de roomse leer maar meer algemeen).

Vele woorden maar weinigen die echt weten.
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Grace

Ik heb echt moeite genomen om jouw bijbelaanhalingen te lezen en ik heb hetzelfs 2 x gedaan
Maar (mischin dat ik te simpel ben) ik kan de link antichrist en paus niet leggen.
De link die ik gelegd heb, wordt onderstreept door donselaar met de volgende zin: '...óf het is iemand die zich in de plaats van Christus stelt.' En dat doet de Paus, blijkens mijn uitleg die jij niet snapte!

mvgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
wim314

Bericht door wim314 »

de pausen lijn begint met de eerste paus: Petrus...de apostel....denk je echt dat de RK kerk denkt dat hij Christus vertegenwoordigd?

Uitsluitende opmerkingen zijn makkelijk punten scoren...paus als antichrist gaat me echt te ver...kom op zeg...
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

enkele citaten:

Niet lang na Benedictus IX die al op 11 jarige leeftijd paus werd en 13 jaar later zelf aftrad onder luid gejubel, kwam Gregorius VII aan de macht. Een paus die zich ver boven alle anderen verhefte dit bewijze zijn 27 stellingen waarvan ik u er enkele opsom.

De Paus kan door niemand worden geoordeeld
De Roomse kerk heeft nooit gedwaald, noch kan zij ooit dwalen tot het eind der tijden De paus kan keizers en koningen onttronen en bisschoppen ontslaan
Alle vorsten zijn verplicht zijn voeten te kussen
Iedere verkozen paus is een heilige op grond van de verdienste van Petrus enz…

Vele documenten werden geretoucheerd en vervalst om in het kraam te passen en zijn leerstellingen te bewijzen. Overal zaaide hij politieke onrust onder de burgerij en kwam het tot opstanden en burgeroorlogen. Het priestercelibaat werd opnieuw bekrachtigd en gehuwde priesters geschorst, hun duizenden echtgenotes moesten maar gaan prostitueren om in leven te blijven, velen kozen voor zelfmoord. Dit alles in naam van Petrus die zelf gehuwd was.
In naam van Jezus Christus die alle vorstelijke titels afwees riep hij zich niet alleen uit tot “bisschop der bisschoppenâ€
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
wim314

Bericht door wim314 »

schokkend...al is het uitoefenen van macht en het toekennen van de ware kerk etc de g gez. ook niet voorbij gegaan.....

ben benieuwd of dit in Nederland althans nog zo beleefd wordt..maar feit is dat het dus zwart op wit staat....heel apart en verdrietig..
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door wim314
schokkend...al is het uitoefenen van macht en het toekennen van de ware kerk etc de g gez. ook niet voorbij gegaan.....

ben benieuwd of dit in Nederland althans nog zo beleefd wordt..maar feit is dat het dus zwart op wit staat....heel apart en verdrietig..
Laat de ger.gezindte maar de hand in eigen boezem steken,zijn aardige staaltjes van te vertellen over die machtsuitoefening.

Maar het is heel goed koop de kroon van iemands hoofd te stoten,zo bij nu weer de mede christenen van de Romana,maar er hem er op laten staan.Maar dat is een kwestie van innerlijke beschaving en beschaving in het algemeen.
wim314

Bericht door wim314 »

kroonstoten is makkelijk punten scoren...zoals ik zei...maar om maar vooral niets meer te onderzoeken en daar meningen uit te trekken als het toevallig van mede broeders en zusters is...gaat me wat ver
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ja, helaas ook de ger. gezindte ontkomt niet aan het verval.

Helaas vinden we ook daar 'machtsdenken', al moet ik er wel bij zeggen dat dit het meeste voorkomt bij de 'afgescheiden kerken [1834]'

Ook het vernoemen van kerkelijke leiders is iets wat ik liever niet zie.

Toch blijft de kerk aan te spreken op het Woord en dat is de kerk van Rome niet! Dat laatste maakt het voor mij heel moeilijk om deze kerk als een gestalte te zien van de 'algemene christelijke kerk'.

Hiermee spreek ik géén oordeel uit over de leden, maar over de kerk zelf.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Grace

Bericht door Grace »

[quote]Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
enkele citaten:

Niet lang na Benedictus IX die al op 11 jarige leeftijd paus werd en 13 jaar later zelf aftrad onder luid gejubel, kwam Gregorius VII aan de macht. Een paus die zich ver boven alle anderen verhefte dit bewijze zijn 27 stellingen waarvan ik u er enkele opsom.

De Paus kan door niemand worden geoordeeld
De Roomse kerk heeft nooit gedwaald, noch kan zij ooit dwalen tot het eind der tijden De paus kan keizers en koningen onttronen en bisschoppen ontslaan
Alle vorsten zijn verplicht zijn voeten te kussen
Iedere verkozen paus is een heilige op grond van de verdienste van Petrus enz…

Vele documenten werden geretoucheerd en vervalst om in het kraam te passen en zijn leerstellingen te bewijzen. Overal zaaide hij politieke onrust onder de burgerij en kwam het tot opstanden en burgeroorlogen. Het priestercelibaat werd opnieuw bekrachtigd en gehuwde priesters geschorst, hun duizenden echtgenotes moesten maar gaan prostitueren om in leven te blijven, velen kozen voor zelfmoord. Dit alles in naam van Petrus die zelf gehuwd was.
In naam van Jezus Christus die alle vorstelijke titels afwees riep hij zich niet alleen uit tot “bisschop der bisschoppenâ€
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
MB

Bericht door MB »

In het begin van het topic zie je die grijze vlakken met mijn naam er onder.

Echter dat heb ik niet geschreven.
Iemand anders heeft dat geschreven.
Dat komt omdat iemand anders het verkeerd gekopieerd heeft.

Ik vraag Adorote die meerdere stukken alsnog te corrigeren. zodat niet mijn naam er onder staat onder stukken die ik niet geschreven heb.

En bedankt Gravo dat je het hebt gewijzigd.

[Aangepast op 14/8/04 door MB]
Plaats reactie