Ger Gem in Ned B.V.

JCRyle

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:[Ik maak ook bezwaar tegen de formuleringen van JCRyle alsof in die passieve kenmerken de ware geloofsoefening plaatsvind. Dat is een ander speken dan de NGB. Als het daar over de geloofsoefening gaat, dan is dit het handelen van Gods kinderen:
En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem.

Ik heb vaak sterk het gevoel dat de discussie over wel of niet aannemen vooral theoretisch van inhoud is. De werkelijke geloofsoefening heeft iets heel anders tot zijn onderwerp.
En daarmee verstrikken de zielen van de gemeenteleden in een moeras van bijkomstige leringen.
Je maakt bezwaar tegen mijn passieve formulering, je zou het graag wat actiever willen zien of begrijp ik je dan niet goed? Ik neem aan dat je het met mij eens bent om de conclusie te trekken dat de NGB je niet aan het werk zet. Je zegt het inderdaad terecht: 'het handelen van Gods kinderen' en 'ware geloofsbeoefening'. Als het geloof van Gods volk te geloven mag krijgen, dan mogen we met de Schrift zeggen dat de Heere beide het willen en het werken werkt. En dat naar Zijn welbehagen. Ook in het geloofshandelen en geloofsoefeningen zijn Gods kinderen steil en diep afhankelijk van de leiding van Gods Geest. Waarom zou David anders uitroepen 'neem de Heilige Geest niet van mij'.
Als het geloof te geloven krijgt door Gods dierbare Geest, ja dan wordt het geloof werkzaam.
Maar dit was overigens niet de kern van de discussie hier, die ligt meer op het terrein van 'het tot geloof komen'.
Brbndr

Bericht door Brbndr »

@liz

DL h1p3,4,5

En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.

Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd , Joh. 3:36, Mark. 16:16,.

De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave , Ef. 2:8,. Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven , Filip. 1:29,.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

GJdeBruijn schreef:
JCRyle schreef:Dat kan je vinden, maar ik vind het ook zeer ongepast als er gesproken wordt over sekte en over dwaling. Daarmee trek je de discussie in een sfeer van jullie zijn fout, wij zijn goed. Jan en alleman is dan nog een gangbare uitdrukking.
Benoem dan expliciet wat je ongepast vindt als reactie op de betreffende post. Dat schept al wat meer duidelijkheid. Nu is niet echt duidelijk waar je precies op doelt en welke argumenten je precies wilt delen.
Wat wil je nu van mij horen?
pieterrr
Verbannen

Bericht door pieterrr »

@liz: te vrezen is dat je de onmacht van de mens in je reacties niet peilt.
een mens moet het doen, maar daarna het toeschrijven aan de Heilige Geest.
het onderwijs van de bijlslagen van Boston mocht nog maar ter harte genomen worde
Laatst gewijzigd door pieterrr op 18 jun 2018, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
liz boer

Bericht door liz boer »

Brbndr schreef:@liz

DL h1p3,4,5

En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.

Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd , Joh. 3:36, Mark. 16:16,.

De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave , Ef. 2:8,. Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven , Filip. 1:29,.
Dan zijn we het eens
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:
JCRyle schreef:
Wandelende schreef:"Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?"
En tegen wie wordt dit gezegd? En wat was diegene?

Lees Efeze 1 en Romeinen 8 er eens op na! Wel zuiver natuurlijk, maar dat begrijp je.
Dat weet ik, JCRyle.
Het is meer een door mij gestelde vraag ter overdenking. Het belijden van Petrus zal uiteindelijk ook ons belijden moeten zijn. Toch?
"Wie zegt gij dat Ik ben?"

En verder heb je mijn uitgebreide post van zaterdagavond kunnen lezen, daarin heb ik alles uitgelegd en toegelicht. Je vroeg om met het Woord te komen, dat heb ik gedaan. Dan hoop ik in ieder geval dat je het stempel "los aan het raken van het gereformeerde belijden" weer terug zult nemen. ;)
Je posting had ik gezien, nog geen tijd gehad om te beantwoorden.
En wat betreft het stempel; zo stellig had ik dit niet gezegd, maar ik zal eens kijken morgen bij het lezen/beantwoorden van je posting :langue
liz boer

Bericht door liz boer »

pieterrr schreef:@liz: te vrezen is dat je de onmacht van de mens in je reacties niet peilt
Ja zeker wel, maar is het niet vaak onwil? Ik zie dat je het aangepast hebt, maar ik blijf erbij dat de Heere zegt: "Gijlieden wil tot Mij niet komen en niet gijliedan kan tot mij niet komen" Hij zegt er zeker bij tenzij dat de vader hem trekken, maar dat is niet geopenbaard, wel dat Hij jou en mij roept! en wie wil neme het water des levens om niet, je kan op je onmacht blijven zitten hameren, maar de Heere zegt dat Hijhet wil geven!!!
Laatst gewijzigd door liz boer op 18 jun 2018, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

pieterrr schreef:@liz: te vrezen is dat je de onmacht van de mens in je reacties niet peilt.
een mens moet het doen, maar daarna het toeschrijven aan de Heilige Geest.
het onderwijs van de bijlslagen van Boston mocht nog maar ter harte genomen worde
Pieterrr: te vrezen is dat je de verantwoordelijkheid van de mens in je reacties niet peilt...
pieterrr
Verbannen

Bericht door pieterrr »

en als de mens dan maar wil, komt het wel goed, zeker? :nonnon
Brbndr

Bericht door Brbndr »

liz boer schreef:

DL h1p3,4,5

Dan zijn we het eens
gelukkig. Als je de laatste verzen van Hand 17 leest dan zie deze dingen gebeuren. Je ziet het ook in Joh. 6 verzen 60 tot 71 - laatste 2 versen geven veel stof om na te denken. Ben ik het Heere ...
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

pieterrr schreef:en als de mens dan maar wil, komt het wel goed, zeker? :nonnon
Dan lees je niet goed wat ik geschreven hebt...
liz boer

Bericht door liz boer »

Brbndr schreef:
liz boer schreef:

DL h1p3,4,5

Dan zijn we het eens
gelukkig. Als je de laatste verzen van Hand 17 leest dan zie deze dingen gebeuren. Je ziet het ook in Joh. 6 verzen 60 tot 71 - laatste 2 versen geven veel stof om na te denken. Ben ik het Heere ...
Ja Dat is zo, onderzoek of wat beter is Heere toets U mij, zie of er bij mij een schadelijke weg is, maar ik wil er wel de nadruk op leggen dat Judas wist waar Hij mee bezig was... Je kunt wel zeggen oh Heere ik zal U toch niet verloochenen? Maar je bent niet per ongeluk een Judas... het overkwam hem niet het was een bewuste keuze!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Brbndr schreef: DL h1p3,4,5

Dank, Brbndr. Het begin van dit artikel zou ons wel een tijd(je) stil kunnen laten worden, denk ik.
'God zendt goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap.' Dat is toch een wonder? De Heere zendt deze blijde boodschap naar mensen die Hem helemaal niet willen.

Met welk doel? "..opdat de mensen tot het geloof worden gebracht". Ook dat is een wonder. Alléén het geloof! En de Heere zendt Zijn Woord dus met dát doel, en niet om ons te laten verharden.

Het blijkt duidelijk dat dit tot ons allen, die het Woord horen, wordt gezonden. Want pas daarná gaat het over mensen die het Evangelie niet geloven. Dat ligt dus niet aan de blijde boodschap die tot allen komt.

Als we eerst eens stil zouden staan bij wat de Heere aan ons ten koste legt (wat Hij voor ons allemaal doet), dan zouden we alleen al in verwondering moeten wegzinken. In Zijn Woord ligt zo'n ruimte, en dat voor zondaren die niets anders doen dan van Hem weg zwerven. Nooit zouden we één keer naar Hem teruggekeerd zijn, maar de Heere komt nu juist tot zulke mensen met Zijn Evangelie.
Brbndr

Bericht door Brbndr »

liz boer schreef:
Brbndr schreef:
liz boer schreef:
Dan zijn we het eens
Ja Dat is zo, onderzoek of wat beter is Heere toets U mij, zie of er bij mij een schadelijke weg is, maar ik wil er wel de nadruk op leggen dat Judas wist waar Hij mee bezig was... Je kunt wel zeggen oh Heere ik zal U toch niet verloochenen? Maar je bent niet per ongeluk een Judas... het overkwam hem niet het was een bewuste keuze!
Weet je - ik keek altijd neer op Judas totdat ik een preek gelezen heb over hem van ds. C Harinck. Daarna heb ik diep medelijden met die man gehad en heb ook gezien dat hij heel veel gemeen had met het ware werk. Wij zijn geen haar beter ...
liz boer

Bericht door liz boer »

Brbndr schreef:
liz boer schreef:
Brbndr schreef:
liz boer schreef:
Dan zijn we het eens
Weet je - ik keek altijd neer op Judas totdat ik een preek gelezen heb over hem van ds. C Harinck. Daarna heb ik diep medelijden met die man gehad en heb ook gezien dat hij heel veel gemeen had met het ware werk. Wij zijn geen haar beter ...
Ik heb niet op hem neergekeken, ik ben geen haar beter, maar ik heb wel altijd gerild bij de opmerking bang te zijn om nog eens als een Judas openbaar te komen... dat omtneemt je de vreugde van Zijn heil, dat geeft onnodig tartende onzekerheid...
Plaats reactie