Je maakt bezwaar tegen mijn passieve formulering, je zou het graag wat actiever willen zien of begrijp ik je dan niet goed? Ik neem aan dat je het met mij eens bent om de conclusie te trekken dat de NGB je niet aan het werk zet. Je zegt het inderdaad terecht: 'het handelen van Gods kinderen' en 'ware geloofsbeoefening'. Als het geloof van Gods volk te geloven mag krijgen, dan mogen we met de Schrift zeggen dat de Heere beide het willen en het werken werkt. En dat naar Zijn welbehagen. Ook in het geloofshandelen en geloofsoefeningen zijn Gods kinderen steil en diep afhankelijk van de leiding van Gods Geest. Waarom zou David anders uitroepen 'neem de Heilige Geest niet van mij'.Herman schreef:[Ik maak ook bezwaar tegen de formuleringen van JCRyle alsof in die passieve kenmerken de ware geloofsoefening plaatsvind. Dat is een ander speken dan de NGB. Als het daar over de geloofsoefening gaat, dan is dit het handelen van Gods kinderen:
En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem.
Ik heb vaak sterk het gevoel dat de discussie over wel of niet aannemen vooral theoretisch van inhoud is. De werkelijke geloofsoefening heeft iets heel anders tot zijn onderwerp.
En daarmee verstrikken de zielen van de gemeenteleden in een moeras van bijkomstige leringen.
Als het geloof te geloven krijgt door Gods dierbare Geest, ja dan wordt het geloof werkzaam.
Maar dit was overigens niet de kern van de discussie hier, die ligt meer op het terrein van 'het tot geloof komen'.