Gelezen, gedacht, gehoord...

Volontair

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Volontair »

Mannetje schreef:
Volontair schreef:
eilander schreef:Waar reageer je nu op? Dat is mij niet duidelijk. Maar ik denk dat zo'n belofte niet bijbels is. Er zou meer onderwijs nodig zijn.
Het is toch een heel vreemd getuigenis?!
Persoon heeft het geloof (zo lijkt het tenminste) altijd "op zak". Kan elke dag getuigen van de Heere en de vele gebedsverhoringen, vaak direct beantwoord.
En als de oude mens parten speelt is het vaak 's nachts :oO

Ben hier huiverig voor.
Ik ben ook huiverig om op basis van je summiere beschrijvingen hier, die wij niet kunnen toetsen, noch kunnen verhelderen door betrokkene vragen te stellen, hier iets over te zeggen.
Misschien is het niet van minder belang de posting van 12:29 eerst te lezen?
Trouwens, last van de oude mens (vaak alleen 's nachts) geeft je niet te denken?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Herman
Moderator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Nee, het zijn buitengewoon onsamenhangende uitspraken en stukken tekst. Alsof we eerst een cryptogram moeten oplossen voordat we in gesprek kunnen gaan.
Volontair

Bericht door Volontair »

Herman schreef:Nee, het zijn buitengewoon onsamenhangende uitspraken en stukken tekst. Alsof we eerst een cryptogram moeten oplossen voordat we in gesprek kunnen gaan.
Probeer dan eens de vragen te beantwoorden.
Dat is niet zo ingewikkeld lijkt mij.
Vagari

Bericht door Vagari »

Natuurlijk kun je daar over oordelen. En dat heeft iedereen (na het lezen van de post) ook al gedaan.
Ik zie 4 opties voor de uitkomst:
1. Positief maar met vragen
2. Negatief maar met vragen
3. Positief zonder verdere vragen
4. Negatief zonder verdere vragen

Je kunt alleen spreken over de 'oude mens' en over een vrije toegang tot God als je zonden afgewassen zijn door het bloed van Christus in het bad der wedergeboorte.
Titus 3:5 / STV
‭‭Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken‭⁹‭ der rechtvaardigheid,‭¹⁰‭ die wij gedaan hadden,‭¹¹‭ maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad‭¹²‭ der ‭wedergeboorte‭ en vernieuwing des Heiligen Geestes;‭ 6 ‭‭Denwelken Hij‭¹³‭ over ons rijkelijk heeft uitgegoten‭¹⁴‭ door Jezus Christus, onzen Zaligmaker;‭
Kant.12.) Dat is, door de wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes, die als een waterbad is, waardoor de vuiligheden onzer zonden gewassen en gereinigd worden, Ez. 36:25, 26, 27, waarvan het waterbad van den Doop een teken en zegel is. Zie dergelijke wijze van spreken Rom. 4:11.
Hebreeën 10:19-24 / STV
19 ‭‭Dewijl wij dan,‭³³‭ broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan‭³⁴‭ in het heiligdom door het bloed van Jezus,‭ 20 ‭‭Op een versen en‭³⁵‭ levenden‭³⁶‭ weg,‭³⁷‭ welken Hij ons ingewijd heeft‭³⁸‭ door het voorhangsel, dat is, ‭door‭ Zijn vlees;‭³⁹‭‭ 21 ‭‭En ‭dewijl‭ ‭wij‭ ‭hebben‭ een groten Priester over het huis Gods;‭⁴⁰‭‭ 22 ‭‭Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart,‭⁴¹‭ in volle verzekerdheid des geloofs, ‭onze‭ harten‭⁴²‭ gereinigd zijnde‭⁴³‭ van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen‭⁴⁴‭ zijnde met rein water.‭⁴⁵‭‭ 23 ‭‭Laat ons de onwankelbare belijdenis der hoop‭⁴⁶‭ ‭vast‭ houden;‭⁴⁷‭ (want Die het beloofd heeft, is getrouw);‭⁴⁸‭‭ 24 ‭‭En laat ons op elkander acht nemen,‭⁴⁹‭ tot opscherping der liefde en der goede werken;‭
refo

Bericht door refo »

De vraag nu is: hoe gaat dat in zijn werk? Is er iets te zien of is de belofte afdoende?
Vagari

Bericht door Vagari »

Volontair schreef:Iemand heeft jaren geleden een belofte gekregen dat na vele jaren Christus aan het hart zou geopenbaard worden tot vergeving van zonden.
Klinkt dit alsof Christus aan het hart geopenbaard is? Man, hoe kun je nu leven zonder dat die belofte in vervulling gegaan is? Dan loop je nog steeds met het pak van je zonden te sjouwen. Dan is je hart nog steeds leeg zonder Hem. Zonder gewassen te zijn kun je geen vrede met de God hebben want Hij is te heilig dat Hij ons zou aanzien in ons vuil. Zijn we de offerdienst in het OT vergeten?
1Johannes 5:10-12 / STV
10 ‭‭Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis‭²⁶‭ in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een‭²⁷‭ leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.‭ 11 ‭‭En dit is de getuigenis,‭²⁸‭ ‭namelijk‭ dat ons God het‭²⁹‭ eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.‭³⁰‭‭ 12 ‭‭Die den Zoon heeft, die heeft‭³¹‭ het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.‭
De hele Bijbel staat vol met nu.
http://www.kerkwebsys.nl/hhgalblasserda ... 0-0858.mp3
Hoe gaat trouwens de redenatie dat de belofte genoeg is? Zoiet van: over vele jaren wordt Christus aan mijn hart geopenbaard maar ik geloof dat dus is Hij nu al aan mijn hart geopenbaard?
Brbndr

Bericht door Brbndr »

Ik vind dat er dingen hier een beetje raar uitgedrukt zijn. Maar als het bedoeld is als het volgende voorbeeld dan kan ik het volgen:

Een kind des Heeren ontvangt de belofte van Psalm 37:5 en 6: Wentel uw weg op den HEERE, en vertrouw op Hem; Hij zal het maken; En zal uw gerechtigheid doen voortkomen als het licht, en uw recht als den middag. Met dit begrijpen we dat de belofte er wel is maar dat het niet vervuld word tot na dit leven. Een belofte als deze zal wel aangevochten worden maar het is de werk des Heeren en een mens zou kunnen zeggen denk ik dat de vervulling van deze belofte een gegeven Christus is.

Zo zie ik het tenminste. Misschien kan iemand het beter verwoorden. Maar we moeten wel zulke zaken goed duidelijk maken anders blijft er verwarring.
Volontair

Bericht door Volontair »

Vagari schreef:
Volontair schreef:Iemand heeft jaren geleden een belofte gekregen dat na vele jaren Christus aan het hart zou geopenbaard worden tot vergeving van zonden.
Klinkt dit alsof Christus aan het hart geopenbaard is? Man, hoe kun je nu leven zonder dat die belofte in vervulling gegaan is? Dan loop je nog steeds met het pak van je zonden te sjouwen. Dan is je hart nog steeds leeg zonder Hem. Zonder gewassen te zijn kun je geen vrede met de God hebben want Hij is te heilig dat Hij ons zou aanzien in ons vuil. Zijn we de offerdienst in het OT vergeten?
1Johannes 5:10-12 / STV
10 ‭‭Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis‭²⁶‭ in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een‭²⁷‭ leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.‭ 11 ‭‭En dit is de getuigenis,‭²⁸‭ ‭namelijk‭ dat ons God het‭²⁹‭ eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.‭³⁰‭‭ 12 ‭‭Die den Zoon heeft, die heeft‭³¹‭ het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.‭
De hele Bijbel staat vol met nu.
http://www.kerkwebsys.nl/hhgalblasserda ... 0-0858.mp3
Hoe gaat trouwens de redenatie dat de belofte genoeg is? Zoiet van: over vele jaren wordt Christus aan mijn hart geopenbaard maar ik geloof dat dus is Hij nu al aan mijn hart geopenbaard?
Vagari heeft mij iig begrepen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Brbndr schreef:Ik vind dat er dingen hier een beetje raar uitgedrukt zijn. Maar als het bedoeld is als het volgende voorbeeld dan kan ik het volgen:

Een kind des Heeren ontvangt de belofte van Psalm 37:5 en 6: Wentel uw weg op den HEERE, en vertrouw op Hem; Hij zal het maken; En zal uw gerechtigheid doen voortkomen als het licht, en uw recht als den middag. Met dit begrijpen we dat de belofte er wel is maar dat het niet vervuld word tot na dit leven. Een belofte als deze zal wel aangevochten worden maar het is de werk des Heeren en een mens zou kunnen zeggen denk ik dat de vervulling van deze belofte een gegeven Christus is.

Zo zie ik het tenminste. Misschien kan iemand het beter verwoorden. Maar we moeten wel zulke zaken goed duidelijk maken anders blijft er verwarring.
Nee, zonder een gegeven Christus ben je geen kind des Heeren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
Brbndr schreef:Ik vind dat er dingen hier een beetje raar uitgedrukt zijn. Maar als het bedoeld is als het volgende voorbeeld dan kan ik het volgen:

Wie er even bij stilstaat zal moeten denken: Hoe is het mogelijk dat dit even zo (het lijkt) koeltjes wordt opgemerkt.
Als we voor een heet vuur stonden, een lavastroom valt erbij in het niet, en het komt op je af... en je blijft als aan de
grond genageld staan. Het komt wel over me heen... Is er dan nood?
Ik dacht het niet.

Er wordt wel gesproken van een:
a. Houdbare nood
en een
b. Onhoudbare nood.
Dan vraag ik me af: Zou een mens met een onhoudbare nood nog de euvele moed hebben om achter een pc te kruipen?
Ik dacht het niet.

Zolang de nood nog houdbaar is (en wat we nu schrijven is veel verschrikkelijker dan we ons kunnen indenken) zal er
ook wel niets gebeuren...
Ik denk aan de verslagen Pinksterlingen:
Mannen broeders, wat moeten wij doen om zalig te worden?
of:
En als hij licht geëist had, sprong hij in, en werd zeer bevende, en viel voor Paulus en Silas neder aan de voeten;
En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:

Wie er even bij stilstaat zal moeten denken: Hoe is het mogelijk dat dit even zo (het lijkt) koeltjes wordt opgemerkt.
Als we voor een heet vuur stonden, een lavastroom valt erbij in het niet, en het komt op je af... en je blijft als aan de
grond genageld staan. Het komt wel over me heen... Is er dan nood?
Ik dacht het niet.

Er wordt wel gesproken van een:
a. Houdbare nood
en een
b. Onhoudbare nood.
Dan vraag ik me af: Zou een mens met een onhoudbare nood nog de euvele moed hebben om achter een pc te kruipen?
Ik dacht het niet.

Zolang de nood nog houdbaar is (en wat we nu schrijven is veel verschrikkelijker dan we ons kunnen indenken) zal er
ook wel niets gebeuren...
Ik denk aan de verslagen Pinksterlingen:
Mannen broeders, wat moeten wij doen om zalig te worden?
of:
En als hij licht geëist had, sprong hij in, en werd zeer bevende, en viel voor Paulus en Silas neder aan de voeten;
En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
Ik neem aan dat je verhaal slaat op mijn opmerking. Ik dat geval heb je mis. Ik merkte het niet koeltjes op maar kan niet leven met de dwaalleer dat iemand zich inbeeld dat je een kind van God kunt zijn onder Christus. In Christus wordt je tot Gods kind aangenomen. Alles daarbuiten is de dood.
En mensen oproepen tot geloof en bekering is op dit forum niet toegestaan zo is me al vaker gebleken. Vandaar.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:En mensen oproepen tot geloof en bekering is op dit forum niet toegestaan zo is me al vaker gebleken. Vandaar.
Misschien had je beter kunnen formuleren dat zonder het geloof in Jezus Christus je geen kind van God bent. Galaten 3 vers 26: Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.

Ik zou het oproepen tot geloof en bekering wel op prijs stellen. En dat is ook het verband tussen een ontvangen belofte en de vervulling daarvan. Daartussen staat het geloof. De openingsvraag van Volontair wordt dus in bevindelijke kringen uiterst negatief verstaan, maar is volstrekt bijbels. Behalve voor hen die het geloof uit hun bijbel hebben geschrapt. Die weten zich geen raad met Gods beloften.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef: En mensen oproepen tot geloof en bekering is op dit forum niet toegestaan zo is me al vaker gebleken. Vandaar.
Dit is onjuist. Daarin spreek je namelijk precies de Dordtse Leerregels na.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:
Ditbenik schreef: En mensen oproepen tot geloof en bekering is op dit forum niet toegestaan zo is me al vaker gebleken. Vandaar.
Dit is onjuist. Daarin spreek je namelijk precies de Dordtse Leerregels na.
Het gaat erom dat je in een discussie niet je partner moet gaan oproepen tot geloof. Ik denk dat Ditbenik daarop doelt. Daarmee stel je je, al dan niet ongewild, boven je gesprekspartner en stap je ahw uit de discussie.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:De vraag nu is: hoe gaat dat in zijn werk? Is er iets te zien of is de belofte afdoende?
Met een 'belofte' wordt dikwijls bedoeld het krijgen van een tekst die ziet op iets wat in de toekomst geschonken zal worden, dat kan geestelijke zaken betreffen of ook aardse zaken.
Als het gaat om 'het geloof in de belofte', ja, dan is dat geloof voldoende. Het Evangelie ís belofte en het is aan aan ons het door het geloof te aanvaarden.
Plaats reactie