Geheimhoudingsplicht

Ditbenik
Inactief

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Ditbenik »

Adagio schreef:N.a.v. die straatbbq:
Ditbenik schreef:Gewoon in de zomer een partytentje voor een flat plaatsen en daar bv 5 dagen lang een kinderbijbelclub organiseren. Door de transparantie ziet en hoort de wijk wat je doet.
Ik snap niet echt het verband met de geheimhouding van ambtsdragers maar dat zal vast aan mij liggen. Ik ben dom geboren en heb weinig bijgeleerd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:Ik begrijp uit jouw reactie en uit die van Eilander dat in de kerken buiten de PKN en de HHK geen geheimhouding wordt beloofd en je daarom rustig zaken (al dan niet incidenteel) met je vrouw of anderen mag delen.
Hiermee doe je mij geen recht, en dat weet je ook wel, denk ik.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:Ik begrijp uit jouw reactie en uit die van Eilander dat in de kerken buiten de PKN en de HHK geen geheimhouding wordt beloofd en je daarom rustig zaken (al dan niet incidenteel) met je vrouw of anderen mag delen.
Dat weet ik niet want u geeft zelf aan zaken met uw vrouw te delen en niet te zien waarom dat niet zou mogen. En uiteraard zet ik het hier op scherp in de hoop dat u zult inzien dat u zo niet kunt werken in het Koninkrijk van God. Of ik u hier recht doe, weet ik niet. De enige die dat kan beoordelen bent u Als u zegt dat ik u geen recht doe, zal dat vast zo zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Dat weet ik niet want u geeft zelf aan zaken met uw vrouw te delen en niet te zien waarom dat niet zou mogen. En uiteraard zet ik het hier op scherp in de hoop dat u zult inzien dat u zo niet kunt werken in het Koninkrijk van God. Of ik u hier recht doe, weet ik niet. De enige die dat kan beoordelen bent u Als u zegt dat ik u geen recht doe, zal dat vast zo zijn.
Dat is zo. Je mag mij niet in de schoenen schuiven:
1. Dat ik gezegd heb dat een ambtsdrager in sommige kerken geen geheimhouding heeft beloofd. Al zou hij dat niet expliciet hebben beloofd en daartoe iets heeft ondertekend, dan is hij er nóg aan gehouden omdat dit een heel cruciaal beginsel is.
2. Dat ik gezegd heb dat je dingen met anderen dan je vrouw mag delen. Dat is absoluut niet het geval, dat mag absoluut niet. Ook beweer ik niet dat je dingen 'rustig' met je vrouw mag delen, alsof dat een normaal uitgangspunt is.

Het enige dat ik gezegd heb, is dat ik van mening ben dat je je ambtsgeheim niet schendt in het geval je in bepaalde gevallen je hart lucht bij je vrouw, wetende dat ze absoluut geen geheimen doorvertelt of laat merken dat ze ergens iets van weet.

Ik wil de discussie niet over doen, en respecteer ook de andere meningen hieromtrent. Sommige hebben me ook wel aan het denken gezet hierover. Maar ik hoef niet te accepteren dat mij onrecht wordt aangedaan, en ik zou wel graag willen dat je daar toch nog even op reageert.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Dat is zo. Je mag mij niet in de schoenen schuiven:
1. Dat ik gezegd heb dat een ambtsdrager in sommige kerken geen geheimhouding heeft beloofd. Al zou hij dat niet expliciet hebben beloofd en daartoe iets heeft ondertekend, dan is hij er nóg aan gehouden omdat dit een heel cruciaal beginsel is.
2. Dat ik gezegd heb dat je dingen met anderen dan je vrouw mag delen. Dat is absoluut niet het geval, dat mag absoluut niet. Ook beweer ik niet dat je dingen 'rustig' met je vrouw mag delen, alsof dat een normaal uitgangspunt is.

Het enige dat ik gezegd heb, is dat ik van mening ben dat je je ambtsgeheim niet schendt in het geval je in bepaalde gevallen je hart lucht bij je vrouw, wetende dat ze absoluut geen geheimen doorvertelt of laat merken dat ze ergens iets van weet.

Ik wil de discussie niet over doen, en respecteer ook de andere meningen hieromtrent. Sommige hebben me ook wel aan het denken gezet hierover. Maar ik hoef niet te accepteren dat mij onrecht wordt aangedaan, en ik zou wel graag willen dat je daar toch nog even op reageert.
In dat geval zeg ik: lees je bevestigingsformulier en je kerkorde nog eens na. Je vrouw wordt echte niet als uitzondering genoemd, ook niet als zij zaken wel geheim kan houden. Verder schreef ik aan iemand anders over 'jouw reactie en die van Eilander' dat je rustig zaken met anderen of je vrouw kunt delen.' Het eerste sloeg op de ander, het tweede op u. De formulering had duidelijker gekund maar ik blijf erbij dat je vertrouwelijke zaken als ambtsdrager nooit, maar dan ook nooit met uw vrouw mag delen. En ik snap best dat dit scherp, hard en pijnlijk overkomt maar voor mij staat dit zo vast als een huis. Wie zich hier niet aan kan of wil houden, kan geen ambtsdrager zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Ik wil de discussie niet over doen, en respecteer ook de andere meningen hieromtrent. Sommige hebben me ook wel aan het denken gezet hierover. Maar ik hoef niet te accepteren dat mij onrecht wordt aangedaan, en ik zou wel graag willen dat je daar toch nog even op reageert.
In dat geval zeg ik: lees je bevestigingsformulier en je kerkorde nog eens na. Je vrouw wordt echte niet als uitzondering genoemd, ook niet als zij zaken wel geheim kan houden. Verder schreef ik aan iemand anders over 'jouw reactie en die van Eilander' dat je rustig zaken met anderen of je vrouw kunt delen.' Het eerste sloeg op de ander, het tweede op u. De formulering had duidelijker gekund maar ik blijf erbij dat je vertrouwelijke zaken als ambtsdrager nooit, maar dan ook nooit met uw vrouw mag delen. En ik snap best dat dit scherp, hard en pijnlijk overkomt maar voor mij staat dit zo vast als een huis. Wie zich hier niet aan kan of wil houden, kan geen ambtsdrager zijn.
Je wilt de discussie blijkbaar overdoen. Ik niet.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Ik wil de discussie niet over doen, en respecteer ook de andere meningen hieromtrent. Sommige hebben me ook wel aan het denken gezet hierover. Maar ik hoef niet te accepteren dat mij onrecht wordt aangedaan, en ik zou wel graag willen dat je daar toch nog even op reageert.
Je wilt de discussie blijkbaar overdoen. Ik niet.
Bespreek dan eens in uw kerkenraad.....
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Eigenlijk zou ik de zeer stelligen eens uit willen dagen.
Ga op zoek naar 5 getrouwde ambtsdragers, waar je veel respect voor hebt.
Vraag aan deze 5 ambtsdragers of ze ooit wel eens iets uit het ambtswerk, wat vertrouwelijk was, op enigerlei wijze gedeeld hebben met hun vrouw.
Ik kan het mij niet voorstellen dat je 5 keer nee te horen krijgt.

Tegelijkertijd snap ik heel goed de pijn die mensen hebben als vertrouwelijke informatie op straat is komen te liggen. Als er niet zorgvuldig met vertrouwelijke zaken is omgegaan. Als de vrouw van de ambtsdrager blijkbaar minder lekvrij was dan haar man dacht. Als het zelfs zo erg is dat het vertrouwen in de kerkenraad zo ver weg is dat huisbezoek onwenselijk wordt.
- Niet meer zo actief -
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mannetje schreef:Eigenlijk zou ik de zeer stelligen eens uit willen dagen.
Ga op zoek naar 5 getrouwde ambtsdragers, waar je veel respect voor hebt.
Vraag aan deze 5 ambtsdragers of ze ooit wel eens iets uit het ambtswerk, wat vertrouwelijk was, op enigerlei wijze gedeeld hebben met hun vrouw.
Ik kan het mij niet voorstellen dat je 5 keer nee te horen krijgt.

Tegelijkertijd snap ik heel goed de pijn die mensen hebben als vertrouwelijke informatie op straat is komen te liggen. Als er niet zorgvuldig met vertrouwelijke zaken is omgegaan. Als de vrouw van de ambtsdrager blijkbaar minder lekvrij was dan haar man dacht. Als het zelfs zo erg is dat het vertrouwen in de kerkenraad zo ver weg is dat huisbezoek onwenselijk wordt.
Een kerkenraad die zich zelf serieus neemt, bespreekt dit minstens 1x per jaar. Je kunt gewoon het rondje doen en vragen wie zaken aan zijn vrouw heeft gemeld. En dan kan het inderdaad gebeuren dat iemand thuis vertrouwelijke zaken blijkt te delen. Dan zijn er maar twee mogelijkheden: of je belooft dat in de toekomst niet meer te doen of je legt je ambt neer. Als het zou zijn zoals jij het beschrijft, moet direct gestopt worden met huisbezoeken. Het zou een grote schande zijn als jouw beschrijving werkelijkheid was. Dat zou betekenen dat ambtsdragers per definitie onbetrouwbaar zijn.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Laat dit gewoon bij de ambtsdragers zelf liggen. Als je een praterige vrouw hebt moet je zwijgen, maar als je als vrouw kunt zwijgen kan dat de man (lees: ambtsdrager) tot steun zijn. Zoals het huwelijksformulier al zegt dat man en vrouw elkaar tot hulpe zijn.

Als ambtsdrager komt best wat op je af. En uiteraard ben je mens die even van zich af wil kletsen, stoom afblazen of hoe je het noemen wil. Juist daarvoor is, onder andere, je vrouw als klankbord bedoelt. Daar is niets mis mee, mits die vrouw weet te zwijgen. Zo niet, ja dan moet je als ambtsdrager zwijgen.

Graag wil ik ook de andere kant aangeven: een tijdje terug ben ik op huisbezoek open geweest tegen een ouderling. Van de week kwam ik hem, los van de kerkdiensten, op een doordeweekse bijeenkomst tegen.
De liefdevolle en bewogen blik van de man vergeet ik voorlopig niet meer. Wat hij in zijn huiskamer tegen zijn vrouw zegt is aan hem, maar de bewogenheid die uit het non-verbale contact van dat moment sprak zei genoeg. En dan is het goed, ongeacht het gekakel in huis- of slaapkamers.
Desiree

Bericht door Desiree »

...
Laatst gewijzigd door Desiree op 09 jun 2018, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

gallio

Bericht door gallio »

Delftenaar schreef:
Als ambtsdrager komt best wat op je af. En uiteraard ben je mens die even van zich af wil kletsen, stoom afblazen of hoe je het noemen wil. Juist daarvoor is, onder andere, je vrouw als klankbord bedoelt. Daar is niets mis mee, mits die vrouw weet te zwijgen. Zo niet, ja dan moet je als ambtsdrager zwijgen.
De man wil het even van zich af praten en neemt zn vrouw in vertrouwen. De vrouw loopt er de volgende dag nog mee te tobben en heeft een volwassen dochter waar ze veel mee deelt, want die praat niet. Niet tegen de andere kinderen zeggen hoor. Nee natuurlijk niet. Maar het nieuws brandt haar toch ook wel op de tong en later in de week laat ze toch iets los tegen een andere zus, en tegen haar eigen man en nog een andere goede kennis die ze 100% procent kan vertrouwen. Maar absoluut niet doorvertellen hoor. Maar die anderen vullen zelf wat missende informatie aan om het verhaal compleet te maken, en de week daarop weet de halve gemeente het al.

Nog wat. Als ouderling weet je van je collega ambsdragers dat die ook wel eens wat delen met hun vrouwen. Dat geeft toch een beetje het idee dat jij het dan ook wel kan / mag doen. Maar jouw vrouw is ms niet zo waterdicht als de vrouw van de ds. of je collega ouderling. Maar omdat een ambtsdrager het doet, denkt de volgende er toch al een stuk gemakkelijker over. En als je een kr hebt van 8 of 10 personen die dat allemaal doen weet je nooit waar het lek zit.
Mara

Bericht door Mara »

gallio schreef:
Delftenaar schreef:
De man wil het even van zich af praten en neemt zn vrouw in vertrouwen. De vrouw loopt er de volgende dag nog mee te tobben en heeft een volwassen dochter waar ze veel mee deelt, want die praat niet.
Het komt erop neer dat het ambt niet te dragen is voor iemand die alleengaand is blijkbaar.
In de r.k. kerk denken ze daar heel anders over.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

En ook in veel protestantse gemeenten denken ze daar gelukkig anders.

Lekker flauw om ambtsdragers alleen te selecteren op het feit of ze al dan niet getrouwd zijn. Zullen we de Bijbelboeken van Paulus dan ook maar bij het oud-papier brengen? De man was immers ongehuwd en dus boeit de rest van zijn verhaal niet meer.
gallio

Bericht door gallio »

Mara schreef:
gallio schreef:
Delftenaar schreef:
De man wil het even van zich af praten en neemt zn vrouw in vertrouwen. De vrouw loopt er de volgende dag nog mee te tobben en heeft een volwassen dochter waar ze veel mee deelt, want die praat niet.
Het komt erop neer dat het ambt niet te dragen is voor iemand die alleengaand is blijkbaar.
In de r.k. kerk denken ze daar heel anders over.
Iemand in vertrouwen 'moeten' nemen is ook een stuk gewenning. In Noord Korea zal dat 'moeten' een stuk minder zijn dan in Nederland, vermoed ik.

En het speelt niet alleen voor kr leden maar ook voor een flink aantal beroepen.
Plaats reactie