Oké Jantje. Eerst op het eerste artikel:
Charles schreef:Wie het vatte kan die vatte het.

Vergelijk het met deze uitleg:
-
Advent: De beloofde Messias wordt gevormd in de het binnenste van Maria. Nu heeft God - voor het eerst in de geschiedenis - een (ongeboren) baby die is zoals Hij dat bedoeld heeft. Vanaf het aller eerste begin. De Heere heeft lust tot waarheid in het binnenste. Hij heeft lust in Zijn Heere Jezus.
-
Kerst: Voor het eerst in de geschiedenis wordt er een volkomen mens geboren! De Heere maakt het Zelf bekend en laat Zijn engelen zingen: Zie hier, Mijn welbehagen! Zie
Ik heb lust om te doen weldadigheid, recht en gerechtigheid op deze aarde. Hier is Mijn Vredevorst voor de wereld.
-
Zijn leven: Hij heeft de Vader verhoogd. Hij kwam om de wil van Zijn Vader te doen. Met Zijn volkomen kennis heeft Hij - terwijl Hij veracht werd en grote smarten leed - Zijn Vader lief met Zijn gehele hart, en uit geheel Zijn ziel, en uit geheel Zijn verstand, en uit geheel Zijn kracht. Zie Zijn liefde tot vijanden. De Vader zegt: 'Deze is Mijn geliefde Zoon; hoort Hem!' De Zoon zegt: Alzo lief God de wereld gehad...
-
Goede Vrijdag: De Zoon verhoogd Zijn Vader hier op het hoogst. Opnieuw: Hij kwam om de wil van Zijn Vader te doen. Hij wilde bukken onder de straf van Zijn Vader. Erkent daarmee dat God volkomen waar, volkomen recht en volkomen heilig is. En laat hier zien dat Hij volkomen weet hoe verschrikkelijk de zonde is.
-
Pasen: God zegt: Ik ben tevreden. Mijn Zoon heeft Mij volkomen verhoogd. Nu zal Ik Hem verhogen zoals beloofd. En God de Zoon zegt: Daarom heeft mij de Vader lief, overmits Ik Mijn leven afleg, opdat Ik hetzelve wederom neme. Drie-enig God.
-
Hemelvaart: De Vader verhoogd Zijn Zoon en de Heere Jezus ontvangt Zijn loon. (En is ontvangende Zijn loon)
-
Pinksteren: God de Vader zendt de Heilige Geest (hoort ook bij het Loon van de Heere Jezus) om Zijn Zoon te verhogen. Als de Zoon op aarde verhoogd wordt zal Hij (in Zijn gekochten) Zijn Vader verhogen. De Heilige Geest gaat ook van de Heere Jezus uit om daarvoor te zorgen. De Heilige Geest spreekt niet van Zichzelf.
Meer hoeft er niet gepreekt te worden, toch? Hij was de wandelende wet. Vergelijk Zijn hart en wandel met dat van jou i.p.v. van jezelf te vergelijken met de 'wereld' of met de 'godsdienst'. Dat ontdekt. De Geest zal de wereld overtuigen dat ze in Hem niet geloven...
De Heere Jezus
is de vervulde Wet
en Evangelie.
Vader verhoog Uw Zoon, dan zal Uw Zoon U verhogen.
Als in Nederland weer de Heere Jezus alleen verhoogd zal worden, zal Hij de Vader verhogen.
Alleen als je in de Heere Jezus schuilt, erken je Gods recht en anders niet. Dan pas kijk je in de spiegel van de wet en loop je niet meer hard weg omdat je de Heere Jezus terug ziet kijken i.p.v. van je eigen duivelse gezicht. Al het bidden en buigen buiten het bezit van de Heere Jezus is dus niet oprecht maar toneelspel. Ook al voelt het nog zo echt, Hij alleen was oprecht.
Wat moet je met al die belevingen van die heilsfeiten? Weet ik hoe iedereen dat invult. Het kan wel zijn dat er 50 mensen zeggen dat ze kerst beleefd hebben terwijl ze het alle 50 verschillend uitleggen. Terwijl de Heere Jezus (en Zijn gerechtigheid) niet verhoogd worden en dus ook het recht van de Vader niet.
Ook al roep men dat nog zo hard. En trouwens, misschien gaat het inderdaad wel door elkaar heen. Kerst - Pasen - Pinksteren - Kerst omdat Kerst geen Kerst was voor Pasen en Pinksteren.
Ja, umstimmung. Ik hoop dat ik morgen nog naar de kerk durf...