Positief topic over de GGIN
-
- Verbannen
Re: Positief topic over de GGIN
@Orchidee: ik vond het een heel mooi artikel. Kun je vertellen wat je verschrikkelijk vond? Of was het heilzaam prikkelend voor je?
dam-leer
Helder, bedankt voor je toelichting. En inderdaad....we moeten niet naar sektevorming.DDD schreef:@Marion:
Ik beweer nergens dat wie dan ook er op uit is om anderen tegen zich in het harnas te jagen. Ik ben benieuwd hoe je tot die conclusie kwam. En tegen duidelijkheid heb ik ook niet het minste bezwaar. Dat is evenmin onvriendelijk bedoeld.
Maar een idee als 'de huidige generatie' is een fictie.
En mijn idee dat deze dominee vindt dat de gehele GG zijn lijn zou moeten volgen neem ik dan vooralsnog terug. Ik heb het interview niet gelezen. De stelligheid in zijn preken deed mij zulks vermoeden, maar als uit het interview blijkt dat hij verschillen accepteert en waardeert, dan neem ik dat onmiddellijk aan.
Overigens vind ik het wel zorgelijk dat je schrijft dat hij zou waarderen dat het andere kerkverband meer een eenheid is. Hoe meer eenheid, hoe minder veelkleurigheid, hoe meer een kerkverband kenmerken krijgt van een sekte, mijns inziens. Daar lijkt mij weinig positief aan te waarderen.
En over stelligheid in preken, persoonlijk waardeer ik dat wel, maar dat is persoonsgebonden. Je hoeft niet te raden naar wat hij bedoelt. En....voor zover mijn ervaring strekt (ongeveer 30 preken) onderbouwd hij het wel en zijn het geen losse flodders. Ik neem aan dat je ook niet af gaat op één of twee preken, dan kan er wel eens een scheef beeld ontstaan, zowel de ene als de andere kant op. Maar goed laten we de persoon van de ds. laten voor wat het is. Tenslotte is er op iedere prediker en ook op ieder gemeentelid wel iets aan te merken. Daarom onderstreep ik je pleidooi voor veelkleurigheid.
Excuus ik vergat te antwoorden op je vraag over 'anderen tegen zich in het harnas jagen'DDD schreef:@Marion:
Ik beweer nergens dat wie dan ook er op uit is om anderen tegen zich in het harnas te jagen. Ik ben benieuwd hoe je tot die conclusie kwam. En tegen duidelijkheid heb ik ook niet het minste bezwaar. Dat is evenmin onvriendelijk bedoeld.
Maar een idee als 'de huidige generatie' is een fictie.
En mijn idee dat deze dominee vindt dat de gehele GG zijn lijn zou moeten volgen neem ik dan vooralsnog terug. Ik heb het interview niet gelezen. De stelligheid in zijn preken deed mij zulks vermoeden, maar als uit het interview blijkt dat hij verschillen accepteert en waardeert, dan neem ik dat onmiddellijk aan.
Overigens vind ik het wel zorgelijk dat je schrijft dat hij zou waarderen dat het andere kerkverband meer een eenheid is. Hoe meer eenheid, hoe minder veelkleurigheid, hoe meer een kerkverband kenmerken krijgt van een sekte, mijns inziens. Daar lijkt mij weinig positief aan te waarderen.
Ik trok de conclusie n.a.v. dit citaat uit jij posting:
Maar bij een interview over de scheuring in 1953 zou ik verwachten dat er een representant van beide kerken geinterviewd wordt, niet iemand die feitelijk vindt dat de hele GG de lijn van de GGiN zouden moeten volgen en alle andere mensen tegen zich in het harnas jaagt. Maar, mogelijk heb ik dit niet goed begrepen.
Inmiddels ook gelezen. Deze uitspraak van ds. A.T. Huijser vond ik wel ver gaan: "Laten we waken voor ontkerstening". (Het erfgoed van ds. Kersten verspelen) Op zich wel origineel gevonden, maar ik vind zulke uitspraken aanvechtbaar.Wandelende schreef:In de GezinsGids.Mistig schreef:Is het artikel ergens te vinden?
- Wandelende
- Inactief
Een interview is toch altijd een persoonlijke weergave van iemand?
Ds. Huijser mag daarin ook zijn mening hebben, lijkt mij.
Dat hij het niet prettig vindt dat hij zich in een deel van zijn eigen kerkverband niet kan herkennen, is zijn mening. Of je dat zo moet zeggen als predikant is voor mij wel een vraag. Volgens mij behoort een dominee niet polariserend te werken, zelfs niet de schijn te wekken van polarisatie.
Dat hij het niet prettig vindt dat hij zich in een deel van zijn eigen kerkverband niet kan herkennen, is zijn mening. Of je dat zo moet zeggen als predikant is voor mij wel een vraag. Volgens mij behoort een dominee niet polariserend te werken, zelfs niet de schijn te wekken van polarisatie.
(~)
- Wandelende
- Inactief
Ontkerstening heeft niets met ds. Kersten te maken.Hendrien schreef:Inmiddels ook gelezen. Deze uitspraak van ds. A.T. Huijser vond ik wel ver gaan: "Laten we waken voor ontkerstening". (Het erfgoed van ds. Kersten verspelen) Op zich wel origineel gevonden, maar ik vind zulke uitspraken aanvechtbaar.Wandelende schreef:In de GezinsGids.Mistig schreef:Is het artikel ergens te vinden?
Het heeft te maken met "ongelovig worden", de waarde van de doop te verminderen en ongedoopt door het leven te gaan. Ontkerstening heeft dus alles met secularisatie te maken.
(~)
Dat is op zich waar. Of hij dit zegt om te polariseren weet ik niet. We moeten iemands bedoelingen niet meteen wantrouwen. Dat moet ik mezelf ook telkens voor houden, ook op dit forum. Al heb daar ook zeker mijn fouten in gemaakt.Wandelende schreef:Een interview is toch altijd een persoonlijke weergave van iemand?
Ds. spreekt het mijns inziens meer als een persoonlijke zorg uit, als iets wat hij jammer vind. Al nuanceert hij het gelijk, als hij zegt dat de breedte op zich geen probleem hoeft te zijn zolang het blijft binnen de grenzen van Schrift en belijdenis.
Inderdaad wel origineel... en mee eens zolang het gedachtengoed van Kersten binnen Schrift en Belijdenis functioneert. Dan mag je best als dominee zeggen dat je dat gedachtengoed waardevol vind. Zeker als het vormend is geweest voor je kerkverband.Wandelende schreef:Ontkerstening heeft niets met ds. Kersten te maken.Hendrien schreef:Inmiddels ook gelezen. Deze uitspraak van ds. A.T. Huijser vond ik wel ver gaan: "Laten we waken voor ontkerstening". (Het erfgoed van ds. Kersten verspelen) Op zich wel origineel gevonden, maar ik vind zulke uitspraken aanvechtbaar.Wandelende schreef:In de GezinsGids.Mistig schreef:Is het artikel ergens te vinden?
Het heeft te maken met "ongelovig worden", de waarde van de doop te verminderen en ongedoopt door het leven te gaan. Ontkerstening heeft dus alles met secularisatie te maken.
- Wandelende
- Inactief
Klopt.Marion schreef:Dat is op zich waar. Of hij dit zegt om te polariseren weet ik niet. We moeten iemands bedoelingen niet meteen wantrouwen. Dat moet ik mezelf ook telkens voor houden, ook op dit forum. Al heb daar ook zeker mijn fouten in gemaakt.Wandelende schreef:Een interview is toch altijd een persoonlijke weergave van iemand?
Ds. spreekt het mijns inziens meer als een persoonlijke zorg uit, als iets wat hij jammer vind. Al nuanceert hij het gelijk, als hij zegt dat de breedte op zich geen probleem hoeft te zijn zolang het blijft binnen de grenzen van Schrift en belijdenis.
Zijn bedoeling zal naar ik hoop inderdaad geen polarisatie zijn. De uitwerking van de woorden wekt echter wel de schijn van.
Of de zin daarna een nuancering is of een bedekte versterking van de zin daarvoor, dat is nog maar de vraag.
Nu is het namelijk maar de vraag wat hij precies voor bedoeling heeft en ook op welke gemeente/personen hij doelt. Ik kan wel een invulling maken, maar wie zegt dat dit de juiste invulling is? Zo helder en klaar vind ik dat dus niet. In dat opzicht zou een predikant zich van dergelijke algemene uitspraken moeten onthouden, tenzij hij Fikkie gewoon bij z'n naam noemt.
(~)
- Wandelende
- Inactief
Zeker! Helemaal mee eens.Marion schreef:Inderdaad wel origineel... en mee eens zolang het gedachtengoed van Kersten binnen Schrift en Belijdenis functioneert. Dan mag je best als dominee zeggen dat je dat gedachtengoed waardevol vind. Zeker als het vormend is geweest voor je kerkverband.Wandelende schreef:Ontkerstening heeft niets met ds. Kersten te maken.
Alleen "ontkerstening" en "ds. Kersten" hebben niets met elkaar te maken.
(~)
-
Het is gewoon een oud woordgrapje binnen de GG. Een kwinkslag. Iedereen kan toch begrijpen wat er in dit verband mee bedoeld wordt? Je hoeft daar niet meer van te maken dan nodig is.Wandelende schreef:Alleen "ontkerstening" en "ds. Kersten" hebben niets met elkaar te maken.
Zullen we hem dan maar een briefje schrijven ??Wandelende schreef:Klopt.Marion schreef:Dat is op zich waar. Of hij dit zegt om te polariseren weet ik niet. We moeten iemands bedoelingen niet meteen wantrouwen. Dat moet ik mezelf ook telkens voor houden, ook op dit forum. Al heb daar ook zeker mijn fouten in gemaakt.Wandelende schreef:Een interview is toch altijd een persoonlijke weergave van iemand?
Zijn bedoeling zal naar ik hoop inderdaad geen polarisatie zijn. De uitwerking van de woorden wekt echter wel de schijn van.
Of de zin daarna een nuancering is of een bedekte versterking van de zin daarvoor, dat is nog maar de vraag.
Nu is het namelijk maar de vraag wat hij precies voor bedoeling heeft en ook op welke gemeente/personen hij doelt. Ik kan wel een invulling maken, maar wie zegt dat dit de juiste invulling is? Zo helder en klaar vind ik dat dus niet. In dat opzicht zou een predikant zich van dergelijke algemene uitspraken moeten onthouden, tenzij hij Fikkie gewoon bij z'n naam noemt.

- Wandelende
- Inactief
Ik zou niet weten waarvoor.Marion schreef:Zullen we hem dan maar een briefje schrijven ??
Zo groot is mijn irritatie niet. Laat die beide dominees hun mening hebben.

Laatst gewijzigd door Wandelende op 16 mei 2018, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
"ik irriteer mij" kan niet, wel ergeren... #nederlandsetaalWandelende schreef:Ik zou niet weten waarvoor.Marion schreef:Zullen we hem dan maar een briefje schrijven ??
Zo erg irriteer ik mij niet. Laat die beide dominees hun mening hebben.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
- Wandelende
- Inactief
GewijzigdMistig schreef:"ik irriteer mij" kan niet, wel ergeren... #nederlandsetaalWandelende schreef:Ik zou niet weten waarvoor.Marion schreef:Zullen we hem dan maar een briefje schrijven ??
Zo erg irriteer ik mij niet. Laat die beide dominees hun mening hebben.

(~)