Christus of de christen?

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Pim,

Maar lees je ook wel het volgende van A Brakel?

"Doch dit is zeker, dat zeer zelden iemand met blijdschap tot Christus komt, als Zacheus; dat weinigen, alleen door de kennis van de waarheid en de goedkeuring van dezelve, overgaan in Christus; maar de gewone weg is verlegenheid, droefheid en vreze; niet dat zulks is een voorwaarde, die men eerst hebben moet, eer men komen mag; maar als een hoedanigheid, zonder welke hij niet zal willen komen. Zodat allen, die tot de rechtvaardigmaking begeren te komen, die moeten vooraf trachten naar een gezicht en gevoel van ellende; ziet dit in degenen, die op de Pinksterdag gelovig werden (Hand. 2:37). De stokbewaarder (Hand. 16:29) en de tollenaar (Luk. 18:13). Die nooit van deze bovengestelde gestalten de een of andere geweten heeft, en die deze nooit hartelijk en bijblijvende, totdat hij tot het geloof in Christus, en de rechtvaardigmaking kwam, enigszins gehad heeft, en zichzelf evenwel voor gerechtvaardigd houdt, die bedriegt zichzelf; die door deze weg dezelve niet zoekt, zal ze nooit verkrijgen; ja, zelfs die op een Evangelische wijze, of door de kennis en erkentenis van de waarheid, tot geloof en rechtvaardigmaking gekomen zijn, die hadden ook zelf deze gestalte, hoewel ze door de liefde en waarheid RAS verslonden werden; doch, daarna komt ze gevoelig zich openbaren. Daarom, wilt ge tot de rechtvaardigmaking komen, zo begint van uzelf, en leert bij uzelf verlegen te worden, en komt zo gevoelig ontbloot, zondig en verdoemelijk, om om-niet gerechtvaardigd te worden door de verlossing die in Christus Jezus is."

Prachtig stuk over de Rechtvaardigmaking en zo bevindelijk en practicaal voor je geestelijk leven als wat! Dat is nu wat ik noem concreet preken hoe het geloof toegaat!!! Dat is nu juist wat ik bedoel te zeggen in dit topic. Dat sommigen daar grote moeite mee hebben, juist degenen die uit de bevindelijk gereformeerde kerken komen, verbaast me zeer.
Refojongere

Uit het Gereformeerd Weekblad van ik geloof 27 juni stond het derde deel van het begrip "Zondekennis" van ds. R.H. Kieskamp, vond ik errug evenwichtig als het gaat om de toeleidende weg tot Christus die vooral bestaat uit de geestelijke ontdekking, verbrijzeling en ontbloting opdat de vernederde zondaar om vrije genade gaat smeken.

Kan iemand die plaatsen?

[Aangepast op 7/7/04 door Refojongere]
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Prachtig stuk over de Rechtvaardigmaking en zo bevindelijk en practicaal voor je geestelijk leven als wat! Dat is nu wat ik noem concreet preken hoe het geloof toegaat!!! Dat is nu juist wat ik bedoel te zeggen in dit topic. Dat sommigen daar grote moeite mee hebben, juist degenen die uit de bevindelijk gereformeerde kerken komen, verbaast me zeer. "

Hoi RJ,

Als ik zo je reactie lees krijg ik het idee dat jij toch vanuit een wat andere kerkelijke omgeving reageert dan Pim en ik. Wat er bij jou misschien gemist word, is er bij ons soms te veel.

Ik denk dat het goed is daar op te letten. Elk mens is geneigd tot eenzijdigheid in hetgeen waarvan hij/zij meent dat het onderbelicht word.

Groeten,
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Beste Pim,

Maar lees je ook wel het volgende van A Brakel?

(..)

Prachtig stuk over de Rechtvaardigmaking en zo bevindelijk en practicaal voor je geestelijk leven als wat! Dat is nu wat ik noem concreet preken hoe het geloof toegaat!!! Dat is nu juist wat ik bedoel te zeggen in dit topic.
Brakel schrijft over 5 wegen RJ. Jij zegt nu dat weg A niet door velen wordt bewandeld. Zeg ik van wel dan? Ik pleit voor evenwicht door alle 5 de wegen 'open' te houden. Verder heb ik wel vaker de Christinnereis aangehaald, die Bunyan als de 'gewone' weg blijkt te zien. Waarom horen we dan zo vaak over de Christenreis? Omdat die spectaculairder is? Zou triest zijn. De Christenreis is zeer leerzaam, zeker! Maar in het pastoraat m.i. te extreem....

Verder sluit ik me aan bij de reactie van Zeeuw. Ook wat hij eerder zei, namelijk dat punt B bij ons door sommigen erg overbelicht wordt.
Dat sommigen daar grote moeite mee hebben, juist degenen die uit de bevindelijk gereformeerde kerken komen, verbaast me zeer.
Kom je wel eens onder de predikatie van 'onze' bevindelijk gereformeerde hoek? Ik heb wel eens van je begrepen van niet, hoe weet je dan of je beeld ervan juist is? Ik denk dat je niet helemaal begrijpt waar wij 'moeite' hebben.

Als laatste de vraag of je dit onderschrijft. Je conclusie (die je terugvond in een artikel in het Ger.Weekblad) lijkt toch op een eenduidige weg te wijzen!?
Maar dat zeggen wij vooraf [voor het uitvoerig beschrijven van de gewone weg, P], dat niemand bekommerd moet zijn over de wijze van bekering, omdat hij niet is overgebracht op deze of gene wijze, die men zichzelf voorschrijft, of op welke anderen bekeerd zijn. Als de bekering er is, dan is het wél, en ziet tot uw ontsteltenis niet terug op de wijze, al was de wijze van bekering in u zodanig, dat gij nooit iets dergelijks gelezen of gehoord had. Want de wegen Gods zijn wonderbaar, en de een ondervindt wel iets, daar de andere niet van weet, ook in de gewone weg tot bekering; maar men moet dikwijls terugzien op al de voorzienigheden en wegen, waardoor God ons geleid heeft, dat geeft ons stof van verwondering, van verheerlijking van God, en van vaststelling van zijn staat.
[Aangepast op 7/7/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Refojongere

Beste Zeeuw, ik ben me er goed van bewust uit welke achtergrond jullie komen en ik kan me daarin ook inleven als ik wil. Echter, ik wil daar geen enkele rekening mee houden, het gaat hier om zaken los van kerkverband e.d.

Pim, je vroeg of ik het eens was met het citaat van Brakel over dat men zich geen zorgen moet maken over de manier van de bekering.
Ik weet dat er bij jullie vaak alle nadruk valt op B. Ik ben het er in die zin mee eens dat er zeker vijf wegen zijn die Brakel beschrijft. Echter, ik wil dit gemeenschappelijke in het oog houden, wat hij verder ook zegt:

"Die nooit van deze bovengestelde gestalten de een of andere geweten heeft, en die deze nooit hartelijk en bijblijvende, totdat hij tot het geloof in Christus, en de rechtvaardigmaking kwam, enigszins gehad heeft, en zichzelf evenwel voor gerechtvaardigd houdt, die bedriegt zichzelf; die door deze weg dezelve niet zoekt, zal ze nooit verkrijgen; ja, zelfs die op een Evangelische wijze, of door de kennis en erkentenis van de waarheid, tot geloof en rechtvaardigmaking gekomen zijn, die hadden ook zelf deze gestalte"

En DAT gemeenschappelijke BEHOORT gepredikt te worden, waar dat wegvalt bedrieg je de mensen onbewust of bewust.

Jullie hebben terecht grote moeite met de beperking tot weg B. Maar sla niet als Rhode e.a. om tot een dan maar verzwijgen over hoe God een mens bekeert. Dat doet Brakel ook niet. Ook hij leert het kennen van de vloek voor het kennen van de genade, het gemeenschappelijke van alle bekeringen. En dat is niet hetzelfde als weg B alleen bepreken, en daar verstaan jullie me hopelijk mis.
Plaats reactie