Wat vinden jullie hiervan (onderwerp: H.Avondmaal)

de Paus

Bericht door de Paus »

Avondmaal moet naar mijn mening de volgende 6 hoofdpunten bevatten

1) Dankzegging aan de Vader
2) Gedachtenis aan de Zoon
3) Epiclese van de Heilige Geest
4) Aandacht voor de onderlinge gemeenschap
5) Verwachting van het Koninkrijk
6) Diaconaal punt: aandacht voor de behoeftigen.

Al deze 6 aspecten moet evenwichtig aan bod komen. Overbelichting van één punt mag niet. Wat vinden jullie hiervan?
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
wat is epiclese van de Heilige Geest?
Het aanroepen van de Heilige Geest om aanwezig te zijn.
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door de Paus

Al deze 6 aspecten moet evenwichtig aan bod komen. Overbelichting van één punt mag niet. Wat vinden jullie hiervan?
Ik denk dat het formulier om het HA te houden al deze zaken in zich heeft. behalve punt 6, dat weet ik niet zo zeker. Er staat wel een schaaltje op de tafel (met schuimrubber onderin) waar munten ingeworpen worden door avondmaalsgangers. Ik wist nooit zo goed waar dat voor was en het deed me denken aan Roomse gebruiken. Misschien is dat wel voor de armen? Ik weet het nog steeds niet.
Toch komen de punten 4,5 en 6 er bekaaid van af....
Onderlinge gemeenschap wordt bijna niet genoemd, en aan de tafel zelf is er helemaal geen onderlinge gemeenschap. We kijken elkaar niet aan, geven elkaar geen hand, ondersteunen elkaar niet... enzovoorts.
En nog over punt 6: ik denk dat dit ook weinig aandacht heeft. Bijvoorbeeld: de avondmaalscollete is bij ons voor de kerkvoogdij... moet eigenlijk voor de diaconie zijn...
Adorote

Bericht door Adorote »

Ik denk dat het formulier om het HA te houden al deze zaken in zich heeft. behalve punt 6, dat weet ik niet zo zeker. Er staat wel een schaaltje op de tafel (met schuimrubber onderin) waar munten ingeworpen worden door avondmaalsgangers. Ik wist nooit zo goed waar dat voor was en het deed me denken aan Roomse gebruiken. Misschien is dat wel voor de armen? Ik weet het nog steeds niet.
Toch komen de punten 4,5 en 6 er bekaaid van af....
Onderlinge gemeenschap wordt bijna niet genoemd, en aan de tafel zelf is er helemaal geen onderlinge gemeenschap. We kijken elkaar niet aan, geven elkaar geen hand, ondersteunen elkaar niet... enzovoorts.
En nog over punt 6: ik denk dat dit ook weinig aandacht heeft. Bijvoorbeeld: de avondmaalscollete is bij ons voor de kerkvoogdij... moet eigenlijk voor de diaconie zijn...

Deze draad zal ik alleen mee lezen,en als ik die zes punten zie ,denk ik zou hier heel wat uit te leggen zijn,in vakmatige zin,zowel Liturgisch en Theologisch.

Maar dat er tijdens het Heilig Sacrament van Brood en Wijn geldpotjes op de Heilige Tafel staan ,is totaal niet passend.
En voor hen die denken dat dat Rooms zou zijn,integendeel die zouden daar van gruwen.In loop der jaren hebben veel kerkenraden ingezien ,dat het niet passend is met geld in de hand ter Heilige Tafel,en dan ook deze vreemde praktijk opgeheven .
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Deze draad zal ik alleen mee lezen,en als ik die zes punten zie ,denk ik zou hier heel wat uit te leggen zijn,in vakmatige zin,zowel Liturgisch en Theologisch.
Ga je gang. Ik ben benieuwd wat je hier nog allemaal over te zeggen hebt.
Maar dat er tijdens het Heilig Sacrament van Brood en Wijn geldpotjes op de Heilige Tafel staan ,is totaal niet passend.
In de Vroege Kerk was het Avondmaal een diaconale maaltijd. Mensen brachten voedsel mee, dat werd op lakens opgehaald door diakenen, uitgestald op tafels. Brood en wijn werd er tussenuit gehaald en gezamenlijk genuttigd. Het voedsel dat over bleef ging naar de armen toe.
Juist daarom plijt ik voor een diaconale collecte tijdens het Avondmaal, om juist dit aspect weer terug te halen en meer tot zijn recht te laten komen.
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door RhodéWaarom moet dat tijdens het heilig avondmaal? Er wordt toch in de dienst al gecollecteerd voor diaconie? Ik vind het een afleidende/storende bezigheid 9dat potje vind ik al storend genoeg) terwijl we onze harten opwaarts moeten heffen, waar Christus is. Dit doet me nu niet direct naar de buidel tasten....
Het Avondmaal is niet louter en alleen de harten opwaarts heffen. Ik vind het zelfs wat eenzijdig als alleen daar de nadruk op komt te liggen (de relatie gelovige - God). Juist de relatie met God en het 'opwaarts heffen van de harten' moet je doen beseffen dat je een christen bent temidden van mensen (en een wereld) die in nood zijn. Juist daarom is er die diaconale collecte.
Plaats reactie