homo's in de kerk

The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door P.Paape......Critical Brother, welk kritiek standpunt onderschrijf jij eigenlijk inzake dit topic? Ben wel benieuwd hoe kritisch je bent ;).Peet
Beste Peet,

The Critical Brother vindt dit moeilijk jongen.
Bij ons in de gemeente weet ik van min. 1 homopaar.
In een brief van onze gemeente aan de triosynode komt "ons" standpunt in deze naar buiten dat we tegen het inzegenen van het homohuwelijk zijn, maar dat we "in pastorale bewogenheid" met homofiele relaties omgaan.
Nogmaals, heel erg moelijk!
En Peet, m'n complimenten voor je grondige studies in deze "kwestie".
Sorry voor m'n zwakke standpunt, maar ik weet uit ervaring dat antwoorden in de bijbel allemaal niet zo zwart/wit voor het oprapen liggen.

The Critical Brother (niet van de homofiele naaste hoor!)
Kena

Bericht door Kena »

[font=Georgia]Ik doe ff mee [/font] :sleep::sleep::sleep::sleep::D

[Veranderd op 5/6/02 door Kena]
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Critical Brother, is het standpunt van uw gemeente, ook uw eigen standpunt dan?! Ik lees hier (een enkele keer maar hoor :P) dat ge het niet altijd eens zijt met uw kerkbroeders, of dat ge de boel ter sprake brengt. Mijn standpunt wordt niet vertegenwoordigd in de kerk die ik doorgaans bezoek, toch blijf ik erbij, niet om koppig te zijn, hoor ;).

Kena, zijn we hier te slaapverwekkend???:o (ik gaap even mee)
Ik meen het al eens gevraagd te hebben, dus ik "zeur" er in het topic nog maar even om: hoe wordt homofilie/homoseksualiteit binnen het (Messiasbelijdende) jodendom beschouwd?

Peet
Kena

Bericht door Kena »

[font=Georgia]
In alle vormen van het Jodendom is men minder negatief over homo´s dan binnen het christendom.

Ik heb intussen mijn mening geschreven omtrent homosexualiteit. Het zou een te lange posting worden, dus voor de geïntresseerden heb ik onder mijn naam een link gezet waar jullie mijn mening kunnen lezen.
Kena[/font]
Homosexuelen

[Veranderd op 7/6/02 door Kena]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Volgens mij hebben we niet door hoe heilig God is! God is een verterend vuur als we tegen Zijn wil en Zijn Woord in leven. Daarom is het ook heel verstandig om op dit punt van discussie heel voorzichtig en zorgvuldig te zijn.

Weet je wat zo jammer is? Dat de Bijbel een oud boek is en geen boek van bijvoorbeeld 50 jaar geleden. Als de Bijbel 50 jaar geleden was geschreven, dan hadden we veel beter zicht op deze moeilijk onderwerpen. Het kan nu heel goed voorkomen (zoals in deze discussie) dat er vanuit Gods Woord geen duidelijke antwoorden zijn. Dat merk je op dit punt ook!

Als Kena aanhaalt wat Paulus aangeeft wat er allemaal in de gemeente verkeerd is dan wil dit niet zeggen dat hij alles heb aangehaald! Paulus haalt dan alleen aan wat er schort en hij haalt niet aan wat er niet aan de hand is!

Via sommige Bijbelgedeelte vind ik toch dat de Bijbel (God) duidelijk antwoord geeft. Laten we als eerste zeggen als het volgens God echt heel normaal is om als homo te leven, zal Hij dat dan niet aangeven?
Lees verder eens alle gedeeltes in de Bijbel over het huwelijk. Waarom staat er altijd heel duidelijk bij dat het om een relatie tussen een man en vrouw gaat? Het gaat nooit over een relatie, maar altijd over een MAN en VROUW! Heel opmerkelijk! Lees bijvoorbeeld 1 Korinthe 7.
Schuif het alstublieft niet af op het smoesje over cultuur! Als er iets over man/vrouw aan het begin van de Bijbel wordt gezegd en aan het eind van de Bijbel dan is het geen cultuur!

Laten we altublieft uitkijken dat we een onderwerp/probleem/onduidelijkheid gaan goedkeuren omdat er vanuit Gods Woord geen duidelijk antwoord is! Als we zo te werk gaan dan hebben we niet door dat God een verterend vuur kan zijn!

Conclusie: Als de Bijbel (God) over een onderwerp geen duidelijkheid geeft, dan moeten we het niet zomaar goedkeuren! Via andere gedeeltes van God kan naar voren komen hoe God het heb bedoeld!
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door kridje
Laten we als eerste zeggen als het volgens God echt heel normaal is om als homo te leven, zal Hij dat dan niet aangeven?
[font=Georgia]Mee eens, MAAR in Zijn ogen doen wij in ons dagelijks leven ook niet normaal.[/font]
Lees verder eens alle gedeeltes in de Bijbel over het huwelijk. Waarom staat er altijd heel duidelijk bij dat het om een relatie tussen een man en vrouw gaat? Het gaat nooit over een relatie, maar altijd over een MAN en VROUW! Heel opmerkelijk! Lees bijvoorbeeld 1 Korinthe 7.
Schuif het alstublieft niet af op het smoesje over cultuur! Als er iets over man/vrouw aan het begin van de Bijbel wordt gezegd en aan het eind van de Bijbel dan is het geen cultuur!
[font=Georgia]Doen we ook zeker niet. [/font]
Laten we altublieft uitkijken dat we een onderwerp/probleem/onduidelijkheid gaan goedkeuren omdat er vanuit Gods Woord geen duidelijk antwoord is! Als we zo te werk gaan dan hebben we niet door dat God een verterend vuur kan zijn!
[font=Georgia]We keuren niets goed, incluus onze dagelijkse zonden niet!
[/font]
Conclusie: Als de Bijbel (God) over een onderwerp geen duidelijkheid geeft, dan moeten we het niet zomaar goedkeuren! Via andere gedeeltes van God kan naar voren komen hoe God het heb bedoeld!
[font=Georgia]Klopt, zo eindigde ik ook, maar dat geld ook voor de andere zijde! Geen uitlatingen wie wel en wie niet in de kerk van Yeshua en aan het Heilig Avondmaal mogen aanschuiven! Dan zijn we concequent. Laten we ajb stoppen om op Zijn Troon te zitten. Wat ik wel weet is dat mijn woorden zeer confronterend zijn voor ons veilig christelijk hetro-leventje en eens een spiegel voor onze neuzen zetten is zeer goed![/font]

Kena

[Veranderd op 7/6/02 door Kena]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Je kan het ook van de andere kant zien. Jij gaat nu van de gedachte uit; God zegt er niks over, dus laten we uitkijken wat we hun gaan verbieden.

Ik zie het als: God zegt er niet iets duidelijks over, dus moeten we uitkijken dat we het gaan toestaan!

Nogmaals het hoeft niet letterlijk te staan, maar sommige Bijbelgedeeltes geven duidelijkheid omdat ze op 1 punt zijn gericht. Als er meer richtingen mogelijk waren volgens God dan had het er echt wel gestaan. Maar zoals al aangegeven er staat heel duidelijk MAN en VROUW! In deze duidelijkheid zie ik geen weg voor een andere route/punt!
Kena

Bericht door Kena »

Je kan het ook van de andere kant zien. Jij gaat nu van de gedachte uit; God zegt er niks over, dus laten we uitkijken wat we hun gaan verbieden.
[font=Georgia]Lieve Kridje, je spreekt nu voor mij... nee, ik zeg niet dat G´d niets over zou zeggen. Dan heb je mijn mening denk ik echt misverstaan[/font]
Ik zie het als: God zegt er niet iets duidelijks over, dus moeten we uitkijken dat we het gaan toestaan!
[font=Georgia]Klopt! Maar dat geld ook voor jouw dagelijkse zonden waar jij geen afkeer van kan nemen, omdat het in jouw karakter en geaardheid zit.[/font]
Nogmaals het hoeft niet letterlijk te staan, maar sommige Bijbelgedeeltes geven duidelijkheid omdat ze op 1 punt zijn gericht. Als er meer richtingen mogelijk waren volgens God dan had het er echt wel gestaan.
[font=Georgia]
Ik veronderstel dat jij de Bijbel ook goed kent, dan weet jij en heb jij ook ontdekt dat praktich iedere vers meerdere betekenissen bevat. Dit is overigens een Joodse wijsheid die klopt als een bus. [/font]
Maar zoals al aangegeven er staat heel duidelijk MAN en VROUW! In deze duidelijkheid zie ik geen weg voor een andere route/punt!
[font=Georgia]
En dat geldt ook voor de 1e steen! En wie oordeelt zal...

M.a.w. we moeten niet de eigengereidheid hebben om op G´ds Troon te gaan zitten en bepalen wie wel en wie niet in de kerk mogen komen en aan HA mogen zitten. Heel veel hetro´s zouden ook kunnen afvallen, terwijl wij denken dat zij een voorbeeldig leven leiden, maar ondertussen verdraagt het daglicht niet wat zij tussen de muren uitspoken.

Ik ben blij dat de Here ons zoveel rijkdommen geeft w.o. verlossing en dat geld zekerweten voor homo´s Waar dacht jij waar Yeshua NU zou zijn als Hij NU op aarde zou lopen? Niet bij deze ´voorbeeldige´ christenen op de 1e plaats.

Groetjes,
Kena
[/font]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Kena,

Zoals je wel zal begrijpen ben ik het niet met je eens! Jouw uitleg van Romeinen 1 kan ik niet helemaal volgen! Als je het vanuit je natuurgodsdienst doet dan is het niet goed, maar anders....... Dit proef ik erin door.

Daarnaast is op een wonderlijke wijze afgelopen zondag mijn oog op een tekstgedeelte gevallen wat is voorgelezen in de kerk. Ik spreek dan over 1 Korinthe 6 en in het bijzonder vers 10. Door dit tekstgedeelte kunnen we het niet vol houden dat homoseksualiteit een 'natuurgodsdienst/afgodendienst is. In dit gedeelte wordt er namelijk onderscheid gemaakt tussen 'afgodendienaars' (natuurgodsdienst) en 'die bij mannen liggen'. Dus 2 aparte groepen! Paulus spreekt hierin heel duidelijk een oordeel uit over 'die bij mannen liggen'. Hij maakt geen onderscheid tussen 'liefde' tussen 2 personen en personen die het met iedereen doen! Waarom zouden wij dan wel onderscheid maken? Met 'die bij mannen liggen' worden mannen bedoelt! Alle brieven in de Bijbel zijn aan de broeders gericht, dus we kunnen niet zeggen dat dit voor vrouwen geld! Verder wordt hoererij ook apart genoemd.

Voor mij is nu heel duidelijk dat homoseksualiteit niet klopt en de liefde tussen 2 van hetzelfde geslacht ook niet! Ik durf er dan ook mee in te stemmen dat de personen die deze dingen doen niet aan het Heilig Avondmaal horen te komen want men leeft openlijk in zonde. Als je er zelf niet in leeft maar je keurt het wel goed, dan hoor je ook niet aan te komen.

Als ik naast deze gegevens de gegevens over het huwelijk bekijkt, dan kan ik niks anders concluderen dan dat mijn conclusie juist is.
Kena

Bericht door Kena »

Kena,

Zoals je wel zal begrijpen ben ik het niet met je eens! Jouw uitleg van Romeinen 1 kan ik niet helemaal volgen! Als je het vanuit je natuurgodsdienst doet dan is het niet goed, maar anders....... Dit proef ik erin door.
[font=Georgia]Goed lezen wat er staat... gaat om natuurgodsdiensten en NIET om homosexualiteit. Lees de tekst letterlijk.[/font]
Daarnaast is op een wonderlijke wijze afgelopen zondag mijn oog op een tekstgedeelte gevallen wat is voorgelezen in de kerk. Ik spreek dan over 1 Korinthe 6 en in het bijzonder vers 10. Door dit tekstgedeelte kunnen we het niet vol houden dat homoseksualiteit een 'natuurgodsdienst/afgodendienst is.
[font=Georgia]Kridje, je snapt mijn hele verhaal niet (logisch ook). Ik heb niet gezegd dat homosexualiteit een natturgodsdienst is.[/font]
In dit gedeelte wordt er namelijk onderscheid gemaakt tussen 'afgodendienaars' (natuurgodsdienst) en 'die bij mannen liggen'. Dus 2 aparte groepen! Paulus spreekt hierin heel duidelijk een oordeel uit over 'die bij mannen liggen'.
[font=Georgia]En ook over jou... en mij... wees niet hooghartig.[/font]
Hij maakt geen onderscheid tussen 'liefde' tussen 2 personen en personen die het met iedereen doen!
[font=Georgia]Nu word ik een beetje kwaad. Je wordt beledigend! Homo´s doen het niet met iedereen!

Dit heb ik nooit achter jou gezocht...[/font]
Waarom zouden wij dan wel onderscheid maken? Met 'die bij mannen liggen' worden mannen bedoelt! Alle brieven in de Bijbel zijn aan de broeders gericht, dus we kunnen niet zeggen dat dit voor vrouwen geld! Verder wordt hoererij ook apart genoemd.
[font=Georgia]Ik nodig je uit de Romeinen beter te lezen waar wel degelijk ook over vrouwen gaat.[/font]
Voor mij is nu heel duidelijk dat homoseksualiteit niet klopt en de liefde tussen 2 van hetzelfde geslacht ook niet! Ik durf er dan ook mee in te stemmen dat de personen die deze dingen doen niet aan het Heilig Avondmaal horen te komen want men leeft openlijk in zonde. Als je er zelf niet in leeft maar je keurt het wel goed, dan hoor je ook niet aan te komen.
[font=Georgia]Jij hebt Yeshua´s woorden en die van Paulus volstrekt niet begrepen. Dit is tussen homo´s en de Heer en jij hebt GEEN recht van spreken! Jij bent even zondig! Jij werpt dus de eerste steen. haal die balk eens uit je oog.[/font]
Als ik naast deze gegevens de gegevens over het huwelijk bekijkt, dan kan ik niks anders concluderen dan dat mijn conclusie juist is.
[font=Georgia]*Kena vangt de 1e steen van Kridje op en geeft die aan Yeshua*[/font]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Kena,

Ik mag best wel mijn mening weergeven die volgens mij Bijbels is gegrond.

Verder bedoelde ik met de opmerking dat de Romeinen aan mannen is geschreven dat er staat 'bij mannen liggen'. We kunnen door het verkeerd te begrijpen dit alleen voor mannen zien terwijl er ook 'vrouwen' kan staan. Maar dit komt omdat de brieven altijd aan de broeders zijn gericht terwijl er ook vrouwen mee word bedoeld.

In jouw woorden klink ook door dat ik eigenlijk niet over homosexsualiteit mag oordelen omdat wij zelf niks beter zijn! Als de Bijbel zich over iets uitspreekt dan mogen wij het ook zeggen. Was Paulus beter dan ons dat hij het wel mocht zeggen? Elke mens is zondig maar dat wil nog niet zeggen dat we de zonde niet mogen aanwijzen. Ik werp helemaal geen eerste steen maar ik concludeer iets vanuit de Bijbel! Als we niet eens iets mogen concluderen vanuit de Bijbel, dan weet ik het niet meer!

Waarom zetten we dan verdachte in de gevangenis? Niet nodig omdat we even zondig zijn? God laat duidelijk weten dat de zonde moet worden gestraft. En dat over de eerste steen werpen zegt Christus tegen de Farizeeers die een vrouw oordeelde over haar daden. De vrouw gaf aan spijt te hebben en de zonde te laten. Toen ging ze vrijuit maar de farizeeers zagen liever dat ze werd veroordeeld maar Christus liet haar gaan omdat ze spijt had en dus de zonde ging laten. Als daden van mensen niet overeen komen met Gods Woord, dan mogen, nee dan moeten we er iets over zeggen! Dit is ook onze plicht!
loekie

Bericht door loekie »

ik heb niet alle posts gelezen, maar wil toch mijn mening geven:

wat is er mis met homo's / lesbiennes? Ik kan niet geloven dat God ook niet van hen houdt en ik weet zeker dat ook zij welkom zijn bij Hem.

Ik heb begrepen dat er in de bijbel alleen staat dat het niet mag / kan (hoe schrijf je dat op??) dat mannen het met veel verschillende mannen doen. Maar er staat niet dat een man en een man of een vrouw en een vrouw niet met elkaar mogen omgaan cq. trouwen. Net zoals een man en een vrouw mogen trouwen, maar prostitutie wordt verworpen. Het gaat erom dat je elkaar (en God) trouw bent en blijft, toch?

Btw, wat zou God nou liever hebben? Dat je je leven lang eenzaam bent, omdat je niet kunt zijn wie je bent? Of dat je je gelukkig voelt met de partner van je eigen keuze?
God wil toch vooral dat je jezelf bent?

mzzl :)
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Loekie,

Lees a.u.b. heel de discussie door zodat je weet wat er allemaal geschreven is. Het heb weinig zin om weer helemaal vooraan te gaan beginnen als er al veel over geschreven is.:bu
Kena

Bericht door Kena »

[font=Georgia]Kridje,

Over de Bijbel en inhoud hoef je me niets te vertellen, want geloof me, ik zit echt mijn neus in de Bijbel en ik ken het niet alleen, ik versta het ook. Nergens schrijf ik dat G´d het goedkeurt, maar jij Kridje leest het met een gesloten hart. Een hart met vooroordeel en een hart die niet snapt wat ik schreef.

Wat mij stoort is jouw liefdeloosheid voor de ´mindere´ en dat getuigt niet dat jij Yeshua begrepen hebt! Je gaat door met je relaas en dat zegt meer van jou dan van mij!

Ga eens in de sporen van Yeshua staan, stel ik me voor en oordeel niet, want geloof: je zult zelf geooordeeld worden. Ook daar trek jij niets van aan! Gelukkig is jouw oordeel over homo´s niet aan jou! G´ds zij dank! Ik ben Hem dankbaar.

Baruch haSjem!

*Kena trekt de balk uit haar eigen oog, gaat nu wat splinters uit de ogen van Kridje trekken en brengt het bij Yeshua onder Zijn genade*

Kena[/font]

[Veranderd op 10/6/02 door Kena]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Kena,

Een gegrond oordeel, op grond van de Bijbel, is niet verkeerd. In de Bijbel wordt zonder voorbehoud homoseksuele handelingen afgekeurd. Dan kunnen wij kanttekeningen en ja maars gaan plaatsen en vooral het makkelijke: Je mag niet oordelen hoor, God heeft homo's ook lief.

Ja, de Heere heeft ook dieven en moordenaars lief, maar verdoemt ze wel om hun daden, tenzij ze zich bekeren en geloven. Daarnaast is het onze plicht om voor de zonden te waarschuwen.
Plaats reactie