Kwestie Opheusden

Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

De huidige kerkenraadsleden kunnen/konden niet herkiesbaar gesteld worden, want er loopt een appél tegen alle kandidaten persoonlijk (uitgezonderd één op 31-12-2017 voor het eerst bevestigde diaken) bij de classis. Deze is nog in behandeling.
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door bcbroek »

Laag schreef:
bcbroek schreef:
Framboos schreef:Kiesdeler klopte niet en aantal handtekeningen op presentielijst kwam niet overeen met ingeleverde stembriefjes




We weten het, het is verschrikkelijk. Het is niet wenselijk dat de kerkenraad zich herkiesbaar stelt. Misschien is het ook een goed idee om andere kerkenraden van de classis de stembriefjes te laten stellen.
Mijns inziens kan de kerkeraad zich gewoon herkiesbaar stellen. Alleen het stemmen tellen moet door een telcommissie van leden die niet verkiesbaar zijn. Wel moet er toezicht zijn én van de commissie én eventueel ambtsdragers uit de classis.



Natuurlijk niet, het vertrouwen bij de gemeente en dus bij mij is ernstig geschonden...
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door bcbroek »

Objectief schreef:De huidige kerkenraadsleden kunnen/konden niet herkiesbaar gesteld worden, want er loopt een appél tegen alle kandidaten persoonlijk (uitgezonderd één op 31-12-2017 voor het eerst bevestigde diaken) bij de classis. Deze is nog in behandeling.


Inderdaad, bedankt voor de aanvulling!
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

bcbroek schreef:
Objectief schreef:De huidige kerkenraadsleden kunnen/konden niet herkiesbaar gesteld worden, want er loopt een appél tegen alle kandidaten persoonlijk (uitgezonderd één op 31-12-2017 voor het eerst bevestigde diaken) bij de classis. Deze is nog in behandeling.


Inderdaad, bedankt voor de aanvulling!
Dat wist ik niet, maar dan kan beter eerst dat afgewacht worden, en daarna verkiezingen, met of zonder huidige kerkeraad. Maar die namen zullen dan ook ingediend worden, van de huidige kerkeraad.
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

Wet en Evangelie schreef:
Objectief schreef:Ik denk dat wij als gemeenteleden er als volgt mee om moeten gaan:

We roepen de kerkenraad op om zelf af te treden en zich niet herkiesbaar te stellen.

We roepen naburige gemeenten in Ochten, Rhenen en Veenendaal op om de gemeente van Opheusden te hulp te schieten zolang als dat nodig is. We vragen hen om per direct de ambtelijke taken waar te nemen en met ingang van aanstaande zondag 22 april de erediensten te leiden, zodat de hele gemeente zonder bezwaren naar de kerk kan komen.

We roepen de classis op om een nieuwe commissie te vormen met in dit conflict niet betrokken ambtsdragers, die onafhankelijk in Opheusden een nieuwe verkiezing tot ambtsdragers organiseert op de volgende wijze:

De commissie roept gemeenteleden op om namen in te leveren van mogelijke kandidaten.

De commissie wendt zich tot de oud-kerkenraadsleden en dominee A. van Voorden, aangezien zij in staat worden geacht de levenswandel van de genoemde personen te kennen. Zij kunnen aangeven of er steekhoudende argumenten zijn tegen genoemde kandidaten.

De commissie stelt een kandidatenlijst op en plant een ruime periode met mogelijkheid tot bezwaar.

Bezwaren worden vóór de ledenvergadering behandeld door de commissie.

De commissie roept de ledenvergadering bijeen om opnieuw verkiezingen van ambtsdragers te houden.

De commissie wordt gevraagd om de nieuwe kerkenraadsleden te begeleiden en ervaring te laten opdoen, om zo de stabiliteit van de nieuwe kerkenraadsleden te helpen waarborgen.
Ik denk dat deze procedure zeer zeker tot het behoud van de gemeente Opheusden strekt. Alleen het inleveren van namen van mogelijke kandidaten is strijdig met de DKO. Maar voor een keer om het beste te zoeken voor de gemeente zou dit te omzeilen zijn. Maar anderen zouden hiertegen weer bezwaar kunnen indienen.
In hun verklaring van DKO artikel 22/24, Wet en Evangelie let op!, geven Rutgers en Voetius grond tot het inleveren van namen door gemeenteleden voor kandidaten. Dus wat u zegt over strijdigheid hiervan met de DKO is niet waar. Dit is immers de medewerking van de gemeente die in artikel 22/24 naar voren komt.
Voetius zegt in zijn 'Catechisatie over de catechismus' het volgende: "Even zo is het nodig, dat zulk een kerkenraad met voorzichtigheid en beleid te werk gaat en daartoe is het niet ondienstig, wanneer kerkenraadsleden voor de verkiezing de ledenmaten eenszijdelings polsen, opdat zij, met kennis van der leden wens en verlangen, des te beter met het verkiezingswerk mogen voortgaan."
Wet en Evangelie, hoe komt u aan de info dat dit in strijd is met de DKO?

Prof. dr. F.L. Rutgers ligt dit nog nader toe, namelijk door gebruik te maken van Voetius: "Voetius: Bij verkiezing moet de kerkeraad de gemeente vooraf polsen door gesprekken en daarmee rekenen. Nu geschiedt dit veelal daardoor, dat men de leden schriftelijk opgave laat doen van broeders, die in aanmerking kunnen komen." Dus het is niet in strijd met de DKO.
Bron hiervan is het werk van Rutgers: 'Bespreking der hoofdpunten van het Kerkrecht naar aanleiding van de Dordtsche Kerkenorde', toelichting op artikel 22, blz. 90.
Piet Puk
Berichten: 5537
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

Formeel gezien kunnen afgetreden kerkenraadsleden zich niet herkiesbaar stellen. Wel kunnen zij kandidaat gesteld worden net als ieder ander. Het lijkt mij verstandig lopende een appelzaak de afgetreden kerkenraadsleden niet kandidaat te plaatsen
Fiene
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2018, 09:47
Locatie: NOV

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Fiene »

DKO is prima, echter er is m.i. voldoende intelect aanwezig om met hoor en wederhoor een echte onafhankelijke kiesprocedure samen te stellen. Ik meen echter te bespeuren ( van buiten gezien, aangezien ik geen Opheusdenaar ben) dat wat ook het voorstel c.q. de uitkomst zal zijn, dit niet een unanieme instemming zal krijgen. Er zijn in de voorgeschiedenis teveel emotionele en gevoelige zaken gepasseerd die nu de grond voor blokkades gaan vormen.
Een kerkenraad( zaken- kabinet gelijk) Ad Interim voor ern vooraf te bepalen periode van buiten de gemeente lijkt het beste: de dagelijkse ( zakelijke) gang van zaken in de gemeente kan doorgang vinden en er kan, zonder scrupules, aan vertrouwensherstel worden gewerkt.
Al met al zal het geruime tijd duren voodat het in 0488-48 weer rustig wordt, als het al (ooit?) zover komt.
Veel rust, beheersing en wijsheid wens ik een ieder toe.
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

Objectief schreef:De huidige kerkenraadsleden kunnen/konden niet herkiesbaar gesteld worden, want er loopt een appél tegen alle kandidaten persoonlijk (uitgezonderd één op 31-12-2017 voor het eerst bevestigde diaken) bij de classis. Deze is nog in behandeling.
Wie hebben besluit genomen om herverkiezing ambtsdragers in Opheusden ongeldig te verklaren?
Kerkenraad, gemeente, classis of predikanten o.i.d.?
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Paal »

Objectief schreef:De huidige kerkenraadsleden kunnen/konden niet herkiesbaar gesteld worden, want er loopt een appél tegen alle kandidaten persoonlijk (uitgezonderd één op 31-12-2017 voor het eerst bevestigde diaken) bij de classis. Deze is nog in behandeling.
En waar staat dat je dan niet herkiesbaar gesteld mag worden?
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

Wet en Evangelie schreef:
kerkespraek schreef:
Is het niet verstandiger om commissie en classis kandidaten voor te laten stellen voor de gemeente te Opheusden en het hele kerkverband in haar geheel? Om de gehele kerkenraad zo als die herkozen is volledig te laten af treden en niet herkiesbaar te stellen? Dit is wat ons betreft de beste oplossing.
Het lijkt mij geen goede procedure. De Commissie van Onderzoek en de Classis kennen de leden van Opheusden niet en het zou stranden in "ik ken Jantje en de ander kent Pietje". Zo kun je geen kandidatenlijst opstellen. Ook voor het landelijk kerkverband zou ik een dergelijke regeling ten sterkste afkeuren. Of begrijp ik het verkeerd?
Door ook om advies te vragen bij gemeenteleden kan commissie/classis volledig nieuwe kandidaten voordragen (kerkenraad moet in haar geheel aftreden). Dit is niet in strijd met DKO, zie vorig bericht met citaten van de theologen en kerkrechtdeskundigen Voetius en Rutgers.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jantje »

Objectief schreef:Ik denk dat wij als gemeenteleden er als volgt mee om moeten gaan:

We roepen de kerkenraad op om zelf af te treden en zich niet herkiesbaar te stellen.

We roepen naburige gemeenten in Ochten, Rhenen en Veenendaal op om de gemeente van Opheusden te hulp te schieten zolang als dat nodig is. We vragen hen om per direct de ambtelijke taken waar te nemen en met ingang van aanstaande zondag 22 april de erediensten te leiden, zodat de hele gemeente zonder bezwaren naar de kerk kan komen.

We roepen de classis op om een nieuwe commissie te vormen met in dit conflict niet betrokken ambtsdragers, die onafhankelijk in Opheusden een nieuwe verkiezing tot ambtsdragers organiseert op de volgende wijze:

De commissie roept gemeenteleden op om namen in te leveren van mogelijke kandidaten.

De commissie wendt zich tot de oud-kerkenraadsleden en dominee A. van Voorden, aangezien zij in staat worden geacht de levenswandel van de genoemde personen te kennen. Zij kunnen aangeven of er steekhoudende argumenten zijn tegen genoemde kandidaten.

De commissie stelt een kandidatenlijst op en plant een ruime periode met mogelijkheid tot bezwaar.

Bezwaren worden vóór de ledenvergadering behandeld door de commissie.

De commissie roept de ledenvergadering bijeen om opnieuw verkiezingen van ambtsdragers te houden.

De commissie wordt gevraagd om de nieuwe kerkenraadsleden te begeleiden en ervaring te laten opdoen, om zo de stabiliteit van de nieuwe kerkenraadsleden te helpen waarborgen.
Vergeet niet dat de kerkenraden van de omliggende gemeente Ochten, Rhenen en Veenendaal ook hun eigen gemeente hebben. Opheusden is een zeer grote gemeente met ruim 3000 leden. Ik weet niet hoeveel kerkenraadsleden de omliggende gemeenten in totaal hebben, maar dit is in aantal misschien wel gelijk aan de huidige kerkenraad van Opheusden. Dus hoe is het dan mogelijk dat dit kan? Dan komt het pastorale en diaconale gedeelte van de gemeente toch ook in gedrang?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door GGBeroopingswerk »

Waarom kiest men er niet voor dat voor de herkiesbare kandidaten een "drempel" geldt van 60%? Herkozen worden met de helft + 1 in deze situatie is wel heel wankel en niet vruchtbaar toch?
Piet Puk
Berichten: 5537
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Piet Puk »

GGBeroopingswerk schreef:Waarom kiest men er niet voor dat voor de herkiesbare kandidaten een "drempel" geldt van 60%? Herkozen worden met de helft + 1 in deze situatie is wel heel wankel en niet vruchtbaar toch?
Dit mag kerkordelijk niet
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door GGBeroopingswerk »

Piet Puk schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Waarom kiest men er niet voor dat voor de herkiesbare kandidaten een "drempel" geldt van 60%? Herkozen worden met de helft + 1 in deze situatie is wel heel wankel en niet vruchtbaar toch?
Dit mag kerkordelijk niet
Niet afgedwongen inderdaad. Maar wel vrijwillig zelf voor kiezen.
"Gemeente, als herkiesbare kandidaten hebben wij besloten bij een herverkiezing onder 60% te bedanken".
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

Wat mij betreft: als aantal stembriefjes niet overeenkomt met aantal handtekeningen, rijst voorzichtig bij me de vraag of kerkenraad geen fraude gepleegd heeft?
Kerkenraad mag wat mij betreft aftreden en niet herkiesbaar gesteld worden, immers loopt er ook een appèlzaak tegen de meeste van de kerkenraadsleden. Kerkenraad heeft vertrouwen geschonden dunkt me. Ook omdat er zoveel fouten gemaakt zijn tegenover de predikant ds. A. van Voorden zelf!
Aftreden en niet herkiesbaar stellen kerkenraad Opheusden is wenselijk voor welzijn gemeente en kerkverband.
Waarom geen volledig nieuwe kerkenraad volgens een goede procedure m.b.v. naburige gemeenten, classis, commissie etc.
Laatst gewijzigd door kerkespraek op 14 apr 2018, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten