Miskotte

Plaats reactie
Mart01

Miskotte

Bericht door Mart01 »

Dag allen,

Vanmiddag heb ik een boekje van Miskotte gekocht. Nu vraag ik me af of iemand hier wat meer van deze theoloog afweet. Het lijkt mij in ieder geval een erg inspirerend schrijver.

Mart01
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Klik hier voor meer info over miskotte.

gr
gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Mart01
Dag allen,

Vanmiddag heb ik een boekje van Miskotte gekocht. Nu vraag ik me af of iemand hier wat meer van deze theoloog afweet. Het lijkt mij in ieder geval een erg inspirerend schrijver.

Mart01

Miskotte onderscheidde drie geloofsvormen. Die van de heiden, de jood en de christen. Hij werkt die alledrie uit en geeft typerende kenmerken van elke 'soort' van geloof.

Heel goed heeft hij, door het karakter van het heidendom te zien en te herkennen, het afschuwelijke van de opkomst van de nazis doorzien en hij heeft er voor gewaarschuwd.

Belangrijke werken van hem zijn 'Als de goden zwijgen' en 'het wezen van de joodse religie'. Verder het boek 'Edda en Thora' waarin hij de verschillen tussen jodendom (wet) en heidendom (strijd) beschrijft.
Ook is hij bekend geworden van zijn 'bijbels ABC'.

Als christelijk theoloog geldt hij als Barthiaan, hoewel er bij hem meer ruimte is voor het werk van de Geest dan bij Barth.

[Aangepast op 25/6/04 door gravo]
Daphne

Bericht door Daphne »

En ik maar denken dat het een typfoutje was... :)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
de Paus

Bericht door de Paus »

Heeft Miskotte ooit niet gezegd:

Ik ben een gestoorde Germaan

??????
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door de Paus

??????
Type blond haar en blauwe ogen? (sowheej.... dan ben ik geen germaan... :D tja... gestoord... kan je niet zo veel aan doen... zit in je genen denk ik... :P)

[Aangepast op 25/6/04 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door de Paus

??????
Misschien bedoelde hij wel dat hij naar de natuur (van komaf) geworteld is in het germaanse denken (er is pas een studie verschenen over de nog steeds bestaande heidense achtergronden in veluwse dorpen).

Gestoord zou hij zich hebben kunnen noemen, omdat hij als christen een onnatuurlijk (tegen het heidendom in gericht) leven is gaan leiden. Een leven namelijk als christen.

Zoals de Romeinen wellicht over de eerste christenen gezegd hebben:

rare jongens, die christenen!
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door gravo

rare jongens, die christenen!

tja... das waar... unieke jongens, die christenen... glukkig is iedereen uniek... dus geen uitzonderingen!
Plaats reactie