Dag allen,
Vanmiddag heb ik een boekje van Miskotte gekocht. Nu vraag ik me af of iemand hier wat meer van deze theoloog afweet. Het lijkt mij in ieder geval een erg inspirerend schrijver.
Mart01
Miskotte
Miskotte
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
-
- Contacteer:
Oorspronkelijk gepost door Mart01
Dag allen,
Vanmiddag heb ik een boekje van Miskotte gekocht. Nu vraag ik me af of iemand hier wat meer van deze theoloog afweet. Het lijkt mij in ieder geval een erg inspirerend schrijver.
Mart01
Miskotte onderscheidde drie geloofsvormen. Die van de heiden, de jood en de christen. Hij werkt die alledrie uit en geeft typerende kenmerken van elke 'soort' van geloof.
Heel goed heeft hij, door het karakter van het heidendom te zien en te herkennen, het afschuwelijke van de opkomst van de nazis doorzien en hij heeft er voor gewaarschuwd.
Belangrijke werken van hem zijn 'Als de goden zwijgen' en 'het wezen van de joodse religie'. Verder het boek 'Edda en Thora' waarin hij de verschillen tussen jodendom (wet) en heidendom (strijd) beschrijft.
Ook is hij bekend geworden van zijn 'bijbels ABC'.
Als christelijk theoloog geldt hij als Barthiaan, hoewel er bij hem meer ruimte is voor het werk van de Geest dan bij Barth.
[Aangepast op 25/6/04 door gravo]
Type blond haar en blauwe ogen? (sowheej.... dan ben ik geen germaan...Oorspronkelijk gepost door de Paus
Heeft Miskotte ooit niet gezegd:
Ik ben een gestoorde Germaan
??????

[Aangepast op 25/6/04 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Misschien bedoelde hij wel dat hij naar de natuur (van komaf) geworteld is in het germaanse denken (er is pas een studie verschenen over de nog steeds bestaande heidense achtergronden in veluwse dorpen).Oorspronkelijk gepost door de Paus
Heeft Miskotte ooit niet gezegd:
Ik ben een gestoorde Germaan
??????
Gestoord zou hij zich hebben kunnen noemen, omdat hij als christen een onnatuurlijk (tegen het heidendom in gericht) leven is gaan leiden. Een leven namelijk als christen.
Zoals de Romeinen wellicht over de eerste christenen gezegd hebben:
rare jongens, die christenen!