Dopen met de Heilige Geest

capricornus

Bericht door capricornus »

In de Naam van de Heilige Drie-eenheid, en met Paulus die ik anders zo niet in mijn pen opneem, wat een gekrakeel, er ontbreekt alleen nog een forum-onderwerp "het geslacht der engelen" en "hoeveel engelen kunnen er plaats nemen op de punt van een naald"?
Ik bid met Jezus : Onze Vader. Dus bid ik met Jezus. En Jezus zei ons : Ik zend u wie gij nog niet kent : de Geest.
Maar in wiens naam moeten wij dan dopen : in de naam van de Vader en de Zoon en hun Heilige Geest, de zachtste, meest-actieve, liefdevolle en wijze Geest, de Vriend, volwaardig element van een mystieke drie-eenheid die wij toch niet begrijpen, maar die onze ziel wel kent !
Refojongere

Bericht door Refojongere »

/ doop met de Heilige Geest / doop in de naam van de Drie-enige God

Bovenstaande dopen komen alle in de Bijbel terug.
Kan iemand helder en kort uitleggen wat de verschillen tussen deze dopen zijn?
Of overlappen ze elkaar?
En moeten ze in deze tijd nog worden toegepast?

Handelingen 11:
16 En ik werd gedachtig aan het woord des Heeren, hoe Hij zeide: Johannes doopte wel met water, maar gijlieden zult gedoopt worden met de Heilige Geest.

Handelingen 19:
3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes.
4 Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt de doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus.
5 En die hem hoorden werden gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.
6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

Mattheus 28:19:
Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes

[Aangepast op 17/5/04 door Refojongere]
memento

Bericht door memento »

1. De doop van Johannes is waarschijnlijk niet de doop geweest in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, maar een doop als teken van een bekering. Johannes doopte de doop van de verwachting, de verwachting in de komende Verlosser. Deze doop is een teken van van uitzien.
2. De doop in naam van de Drie-Eeheid. Deze doop is een teken van het verbond, van Gods trouw aan de mens
3. De doop in van de Heilige Geest. Deze doop is het teken en zegel van de wedergeboorte. Iedereen die bekeerd word, word gedoopt van de Heilige Geest.

a. England zal het, als baptist, ongetwijfeld niet eens zijn met deze uitleg, Baptisten zien de doop van ad. 2 als teken en zegel van de wedergeboorte
b. Alle charismatischen onder ons (als die er zijn) zullen mijn uitleg van de doop van de Geest te beperkt vinden

Het blijft natuurlijk altijd de grote vraag wat de doop met de Heilige Geest, naast het getuigen in het hart van de gelovige, nog meer inhoud. Moeten we bijzondere tekenen verwachten, of niet.

Mijn bescheiden visie is:
1. De doop van de Geest (bekering) kan vooraf gaan aan de doop met het water, maar we lezen ook dat gedoopten pas later de Geest ontvingen. Dit is trouwens een sterk argument voor de kinderdoop
2. De doop van de Geest (of anders gezegd: de vernieuwing van de Geest) is onmisbaar tot zaligheid, en dus het deel van alle gelovigen
3. Het God soms kan behagen de doop van de Geest te uitten naar buiten toe door bijzondere tekenen
...a. Tot stichting der gemeente / tot stichting van onbekeerde naasten (denk aan het spreken in vele talen op de pinksterdag)
...b. Tot eer van God
...c. Orderlijk (dus geen wild geraas of onuitgelegde tongentaal)
Omdat bovengenoemde punten niet voor kunnen komen in een 'gereformeerde kerk' geloof ik niet dat wij zulke tekenen nog kunnen verwachten. Het zou leiden tot verwarring ipv stichting.

Daarbij is het beter om te staan naar de doop van de Geest (bekering) en naar de verzekering van onze zaligheid door de Geest, dan te staan naar bijzondere tekenen van de Geest. De vraag aan onze naaste moet ook niet zijn of zij al in tongen spreken oid, maar of zij Christus Jezus al kennen als hun persoonlijke borg en middelaar. Alléén als we God in Christus héél bewust kennen is er ruimte voor bijzondere tekenen van de Geest. Zonder die kennis zouden bijzondere tekenen ons zeer moeten beangstigen omdat wij dan niet kunnen onderscheiden of het God is die ze doet, of Satan.
AnotherHero

Bericht door AnotherHero »

Mischien dat de volgende bijbeltekst nog iets toevoegt over de doop in de Heilige Geest.

1 Korintiërs 12 (en als je je toch verveeld 13 en 14 ook)

Het is trouwens niet waar dat de Pinkster gemeente onder charismatisch valt, althans niet de pinkstergemeente's waar ik geweest ben.
Plaats reactie