Ds Paauwe

memento

Bericht door memento »

Heb ik gezegd dat De Geest niet meer is dan het stemmetje van het geweten? Waar dan?
De Geest is uiteraard oneindig veel meer!!!! Maar de Geest is o.a. het stemmetje van je geweten!!!!!
We kunnen op bijbelse gronden, al eerder genoemd, de Geest weerstaan.
OK, ik zal even uw eigen woorden citeren: De Heilige Geest is in wezen dat stemmetje.

Maar, ervan uit gaande dat je bedoelt dat de Geest o.a. het stemmetje is van je geweten, dan nog ben ik het niet met je eens. De Geest is niet het geweten, Hij werkt via het geweten. Ik zou geen enkele bijbeltekst weten die zeggen dat de Geest in ieder mens woont (elk mens heeft tenslotte een geweten).

Bij Hand 7:51 even de kanttekeningen:
Grieks: altijd valt gij tegen den Heiligen Geest; namelijk die u door zijn woord overtuigt dat de leer van Christus de rechte zaligmakende leer is, en evenwel staat gij dezelve altijd tegen.

Het gaat hier dus om het wederstaan van de verkondiging van het Evangelie, niet om de krachtdadige inwendige werkingen. Als God een mens trekt kán hij alleen maar volgen. Fill 2:13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Zolang we het onderscheid niet maken tussen algemene werkingen en bijzondere werkingen van de Geest kunnen we niet spreken over het wederstaan van de Geest, omdat we dan een onbijbelse kracht leggen in de mens waarmee hij God Zelf zou kunnen weerstaan.

[Aangepast op 7/6/2004 door memento]
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door BreekijzertjeHeb ik gezegd dat De Geest niet meer is dan het stemmetje van het geweten? Waar dan?
De Geest is uiteraard oneindig veel meer!!!! Maar de Geest is o.a. het stemmetje van je geweten!!!!!
We kunnen op bijbelse gronden, al eerder genoemd, de Geest weerstaan.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Het stemmetje in je geweten heeft 9 van de 10 keren niets met de Geest te maken. 't Is net hoe je opgevoed bent: ben je in India opgevoed dan zegt dat stemmetje dat je geen denigrerende grapjes over een koe mag maken...

Mensen laten we het werk van de Geest als iets bovennatuurlijks blijven bezien en benoemen.

Mochten we allen dat werk uit eigen bevinding kennen.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door OrckieMensen laten we het werk van de Geest als iets bovennatuurlijks blijven bezien en benoemen.

Mochten we allen dat werk uit eigen bevinding kennen.
Dat hoop en bid ik ook. En dit is het werk van de Geest: En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Is dat al eens zonde voor je geworden?
Zo is het!
Mochten we hier maar meer van doordrongen zijn.
Als we zo in de schuld mogen komen houdt dat geredeneer over theologische zaken ook wel op, en komt de hand op de mond.
En worden we meer in de binnenkamer gevonden.

Uiteraard betrek ik dit ook op mezelf.
Robert

Bericht door Robert »

Als er in de Bijbel over "Het Woord" gesproken wordt kan nooit De Bijbel bedoeld worden, want die bestond toen nog niet in de vorm die wij kennen.

Het Woord is Jezus, of Het Woord dat de Heilige Geest door mensen spreekt. Wat dat betreft is de Bijbel een onderdeel van Het Woord. Maar er zijn ook profetien die niet in de Bijbel zijn opgenomen. Jezus citeerd een aantal keer een profetie, waarbij Hij zegt: "Er is gezegd", dan is de profetie idd niet in de Bijbel te vinden.

Maar dat met "Het Woord" de Bijbel wordt bedoeld is dus niet mogelijk. Vergelijk: "In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God."
Het Woord is allereerst Jezus.
Plaats reactie