OK, ik zal even uw eigen woorden citeren: De Heilige Geest is in wezen dat stemmetje.Heb ik gezegd dat De Geest niet meer is dan het stemmetje van het geweten? Waar dan?
De Geest is uiteraard oneindig veel meer!!!! Maar de Geest is o.a. het stemmetje van je geweten!!!!!
We kunnen op bijbelse gronden, al eerder genoemd, de Geest weerstaan.
Maar, ervan uit gaande dat je bedoelt dat de Geest o.a. het stemmetje is van je geweten, dan nog ben ik het niet met je eens. De Geest is niet het geweten, Hij werkt via het geweten. Ik zou geen enkele bijbeltekst weten die zeggen dat de Geest in ieder mens woont (elk mens heeft tenslotte een geweten).
Bij Hand 7:51 even de kanttekeningen:
Grieks: altijd valt gij tegen den Heiligen Geest; namelijk die u door zijn woord overtuigt dat de leer van Christus de rechte zaligmakende leer is, en evenwel staat gij dezelve altijd tegen.
Het gaat hier dus om het wederstaan van de verkondiging van het Evangelie, niet om de krachtdadige inwendige werkingen. Als God een mens trekt kán hij alleen maar volgen. Fill 2:13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Zolang we het onderscheid niet maken tussen algemene werkingen en bijzondere werkingen van de Geest kunnen we niet spreken over het wederstaan van de Geest, omdat we dan een onbijbelse kracht leggen in de mens waarmee hij God Zelf zou kunnen weerstaan.
[Aangepast op 7/6/2004 door memento]