Ik vind het op basis van dit gegeven wel wat ver gaan om te stellen: hij wil niet beroepen worden. Hij is beroepbaar binnen de PKN. Punt.helma schreef:Het gaat om een gemeente in Canada, waar hij vorig jaar uitgenodigd was omdat ze hem beroepen wilden.Luther schreef:Dat is toch een wonderlijke zaak. Ik wil niet te stellig zijn, maar volgens mij kan en klopt dat niet.helma schreef:Naar ik begreep wil hij niet beroepen worden.Delftenaar schreef:In de PKN heeft het nog niet tot een beroep geleid.
Dat heeft hij vorig jaar aan een gemeente laten weten die van plan was hem te beroepen.
Kanselruil over kerkmuren heen
Re: RE: Re: Kanselruil over kerkmuren heen
- Delftenaar
Re: Kanselruil over kerkmuren heen
Zijn prediking is in ieder geval van zodanige aard dat dit binnen de PKN als een uitzonderingspositie gezien wordt. Een beroep kan dan eerder van bijvoorbeeld een vrije gemeente verwacht worden, mits de man hiervoor open staat.
eilander schreef:Ik vind het op basis van dit gegeven wel wat ver gaan om te stellen: hij wil niet beroepen worden. Hij is beroepbaar binnen de PKN. Punt.
Zo werd het in elk geval door betreffende personen daar verteld.
De kerk maakt in ieder geval kosten, hoe hoog die zijn weet ik niet. Het is vrij gebruikelijk dat werkgevers opleidingskosten overnemen van een vorige werkgever.eilander schreef:Wie heeft het nu betaald volgens jou?Ambtenaar schreef:Ik weet niet of het Rijk de kerkelijke opleiding betaald. Ik ging er bij mijn opmerking van uit dat dit niet het geval is.helma schreef: Betaalt de kerk dan de opleiding in de PKN?
Over welke kosten heb je het nu eigenlijk? Kun je het wat concreter maken?Ambtenaar schreef:De kerk maakt in ieder geval kosten, hoe hoog die zijn weet ik niet. Het is vrij gebruikelijk dat werkgevers opleidingskosten overnemen van een vorige werkgever.eilander schreef:Wie heeft het nu betaald volgens jou?Ambtenaar schreef:Ik weet niet of het Rijk de kerkelijke opleiding betaald. Ik ging er bij mijn opmerking van uit dat dit niet het geval is.helma schreef: Betaalt de kerk dan de opleiding in de PKN?
Het gaat hier over iemand die keurig zijn studie heeft afgemaakt.
Heb jij zelf ook studiekosten terugbetaald overigens?
Ambtenaar in een ander topic schreef:Ondanks dat ik vrijwel alle vakken van de propedeuse rechten heb gehaald en ook in de studierichting waarin ik ben afgestudeerd, enkele rechtsvakken heb gevolgd, kan ik absoluut niet als jurist worden bestempeld.
Wie zegt dat proponenten een beroep van een gemeente moeten aannemen?
Misschien moeten ze wel een onzichtbaar beroep aannemen en zwervende dominees worden van uitschot.
Zullen we trouwens met z'n alle ff zwaaien naar hem?
Misschien moeten ze wel een onzichtbaar beroep aannemen en zwervende dominees worden van uitschot.
Zullen we trouwens met z'n alle ff zwaaien naar hem?

Na zijn bul t e hebben behaald doet hij een kerkelijke opleiding. De kosten die de kerk maakt voor zijn opleiding, na zijn master, mag hij terugbetalen.eilander schreef: Over welke kosten heb je het nu eigenlijk? Kun je het wat concreter maken?
Nee, waarom? Als je ingeschreven stond bij een studie en netjes collegegeld betaalde, kon je net zoveel vakken doen als je wilde, ook bij andere studies.Heb jij zelf ook studiekosten terugbetaald overigens?
Nu ja, hoe het ook zij: terugbetalen kan in elk geval niet de bedoeling zijn voor iemand die gewoon beroepbaar is. Maar dat zul jij ook niet bedoelen denk ik.
Beetje late reactie, maar ik kwam via een zoekactie bij dit draadje uit.Ambtenaar schreef:Na zijn bul t e hebben behaald doet hij een kerkelijke opleiding. De kosten die de kerk maakt voor zijn opleiding, na zijn master, mag hij terugbetalen.eilander schreef: Over welke kosten heb je het nu eigenlijk? Kun je het wat concreter maken?
In de PKN is het kerkelijke deel van de opleiding niet los van de opleiding theologie. Dus jouw opmerking dat proponenten in de PKN na hun bul een kerkelijke opleiding moeten doen, klopt niet. De PThU biedt gewoon de opleiding gemeentepredikant aan, waar iedere student gewoon zelf zijn collegegeld voor betaalt.