Kwestie Opheusden
Re: Kwestie Opheusden
Ja precies. Dat ja.
Maar de ouderlingen hebben wel een opzienersambt. Zij hebben opzicht over de gemeente, over de diakenen, over elkaar en over de dienaar des Woords.Reformer schreef:De verhouding kerkenraad-predikant is niet hetzelfde als die van werkgever-werknemer!Charles schreef:En als een dominee niet luistert naar zijn werkgever ga je op non actief. Dat ga ik ook als ik dat op mn werk zo zou doen.
Als er in de forumreacties net zo vaak de naam van Jezus zou staan als die van een van zijn grondpersoneelsleden, van Voorden, dan zou dat Zijn invloed zeker doen gelden..
Alle gewenste opmerkingen ten spijt, het is alleen maar ronddolen en -dwalen in de "groepscode". Dit kan wel eens een resultaat zijn van deccenialang allen maar jezelf en je kerkje belangrijk vinden..
Op zich redelijk gezond en zuiverend dat dit nu (pas) plaats vindt. Wat heeft dit met kerk-zijn te maken?? Ook wreekt zich hierbij het ontbreken van een fatsoenlijk en openbaar toetsbaar (kerk-)recht, schat ik zo in.
Zout wordt pas merkbaar en doet zijn werk als het uitgestrooid wordt, niet als het in een veilig besloten potje op de vensterbank blijft staan.
Jezus zegt zelf: "..indien het zout smakeloos wordt, dient het nergens meer toe dan in het vuur verbrand te worden.."
Hoeveel van deze dorre zoutpotten zijn er niet ontstaan? Dan nog maar niet te spreken over de moderne beeldendienst: boekjes en "levens (succes?)beschrijvingen uitgeven, ten bate van de handel en puur mensen eer!
Waar blijft de objectieve meningsvorming? Er wordt alleen maar wenselijk geciteerd van wenselijk namen en gewenste partijdigheid ge-etaleerd.
Hoe zouden mensen op het zendigsveld tegen de onfrisse en ON-CHRISTELIJKE, GG- en GGIN-egocentrische praat en daad aankijken?
Denken we werkelijk dat dit EVANGELISEREND werkt? Dacht het niet.
Er is nog een hoop evangelisatiewerk te verrichten. zo blijkt, te beginnen bij GG en GGIN, lijkt me zo, hoogmoed doodspuiten, daarna frezen, dan diepploegen, daarna egaliseren en dan de grote ZAAIER vragen om net-startend grondpersoneel het zaai- en onderhoudswerk van de (klei)akkers te gaan doen, of het betere snoeiwerk in het Laanbomencentrum ( lijkt nu meer op een slangenkuil!).
Alle gewenste opmerkingen ten spijt, het is alleen maar ronddolen en -dwalen in de "groepscode". Dit kan wel eens een resultaat zijn van deccenialang allen maar jezelf en je kerkje belangrijk vinden..
Op zich redelijk gezond en zuiverend dat dit nu (pas) plaats vindt. Wat heeft dit met kerk-zijn te maken?? Ook wreekt zich hierbij het ontbreken van een fatsoenlijk en openbaar toetsbaar (kerk-)recht, schat ik zo in.
Zout wordt pas merkbaar en doet zijn werk als het uitgestrooid wordt, niet als het in een veilig besloten potje op de vensterbank blijft staan.
Jezus zegt zelf: "..indien het zout smakeloos wordt, dient het nergens meer toe dan in het vuur verbrand te worden.."
Hoeveel van deze dorre zoutpotten zijn er niet ontstaan? Dan nog maar niet te spreken over de moderne beeldendienst: boekjes en "levens (succes?)beschrijvingen uitgeven, ten bate van de handel en puur mensen eer!
Waar blijft de objectieve meningsvorming? Er wordt alleen maar wenselijk geciteerd van wenselijk namen en gewenste partijdigheid ge-etaleerd.
Hoe zouden mensen op het zendigsveld tegen de onfrisse en ON-CHRISTELIJKE, GG- en GGIN-egocentrische praat en daad aankijken?
Er is nog een hoop evangelisatiewerk te verrichten. zo blijkt, te beginnen bij GG en GGIN, lijkt me zo, hoogmoed doodspuiten, daarna frezen, dan diepploegen, daarna egaliseren en dan de grote ZAAIER vragen om net-startend grondpersoneel het zaai- en onderhoudswerk van de (klei)akkers te gaan doen, of het betere snoeiwerk in het Laanbomencentrum ( lijkt nu meer op een slangenkuil!).
Prima opmerking. Je bent als ouderling of diaken een tandeloze tijger als je hiërarchisch niet naast maar onder de dominee wordt gesteld.refo schreef:Maar de ouderlingen hebben wel een opzienersambt. Zij hebben opzicht over de gemeente, over de diakenen, over elkaar en over de dienaar des Woords.Reformer schreef:De verhouding kerkenraad-predikant is niet hetzelfde als die van werkgever-werknemer!Charles schreef:En als een dominee niet luistert naar zijn werkgever ga je op non actief. Dat ga ik ook als ik dat op mn werk zo zou doen.
En waar is dat grondpersoneel, dat aan uw vereiste voldoet? Heilig, onberispelijk, zonder zonde?Fiene schreef:Als er in de forumreacties net zo vaak de naam van Jezus zou staan als die van een van zijn grondpersoneelsleden, van Voorden, dan zou dat Zijn invloed zeker doen gelden..
Ik ben het met u eens dat dit niet te verkopen is naar de on- christelijke medemens, maar noem eens een kerkverband waar nooit onenigheid is?
Als ik het goed begrijp komen allerlei betrokkenen elkaar ook bij het te bouwen Laanboomcentrum tegen en kunnen zakelijk nu niet meer door een deur?Fiene schreef:of het betere snoeiwerk in het Laanbomencentrum ( lijkt nu meer op een slangenkuil!).
Ik bedoel Opheusden als het Laanboomcentrum, niet het te bouwen LBC.
Dat grondpersoneel bestaat niet, dus ga er ook niet naar zoeken , tegen beter weten in..
Dat grondpersoneel bestaat niet, dus ga er ook niet naar zoeken , tegen beter weten in..
Sorry, met dit soort makkelijke praat heb ik helemaal niets. Geen spoor van ootmoed, en nog niet het begin van het idee dat we allen deel uitmaken van de christelijke kerk, is hierin te vinden. Blijft over: makkelijk schieten op anderen, en zelf buiten schot blijven.Fiene schreef:Als er in de forumreacties net zo vaak de naam van Jezus zou staan als die van een van zijn grondpersoneelsleden, van Voorden, dan zou dat Zijn invloed zeker doen gelden..
Het verschil is natuurlijk wel dat de predikanten van de GGiN, vanwege het kleinere kerkverband, consulentschappen hebben door heel Nederland.Erasmiaan schreef:Over Ridderkerk is zeer veel gediscussieerd, maar niet op refoforum. Deels komt dat omdat die discussies toen afgekapt werden, deels omdat er kennelijk geen of niet veel Ridderkerkers actief zijn (geworden) op refoforum
Diegenen die zich in deze discussie mengen komen dan ook lang niet allemaal uit Opheusden, maar hebben wel wat met ds van Voorden of de GGiN in zijn geheel.
-
Beste Fiena. Ik denk dat je met deze uitlating ver buiten de waarheid zit. Vooropgesteld dient het uitgeven van levensbeschrijvingen om te laten zien hoe God in het voorgeslacht heeft gewerkt en om onze jeugd toch iets mee te geven hoe Gods kinderen langs een onmogelijke weg, in hun ogen, tot God bekeerd werden wat wij in deze tijd helaas!!! zo moeten missen. Ik zeg niet dat dit leven in de afhankelijkheid van onze Maker en Onderhouder er niet meer is maar in mijn ogen is het wel spaarzamelijk. Ik denk dat een van de onder ons bekende uitgevers deze boeken uitgeeft "ten bate van de handel". Is het woordje (succes?) bedoelt voor de uitgever of slaat dit op de persoon om wie het gaat in het boek?Fiene schreef: Dan nog maar niet te spreken over de moderne beeldendienst: boekjes en "levens (succes?)beschrijvingen uitgeven, ten bate van de handel en puur mensen eer!
Ik denk niet dat @Fiena er ver buiten zit.
Het is soms nog erger dan gezegd
Het is soms nog erger dan gezegd

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Ik wil hier toch iets over zeggen...vind dit niet netjes om een predikant zo op een forum te behandelen.
Ten eerste een anonieme brief..getuigt toch niet van fatsoen...laat staan van christelijk....
En als je iets achter iemand rug zulke dingen schrijft .zonder dat diegene het kan weerleggen is op zn zachts gezegd niet netjes...
Wat zal de Heere daarvan vinden?
Ieder moet in zijn eigen hart kijken...en de wet nog maar lezen.
Wie zonder zo de is werpe de eerste steen.
Ik hoop dat dit onderwerp sluit.
Respect zou iedereen sieren .
Ten eerste een anonieme brief..getuigt toch niet van fatsoen...laat staan van christelijk....
En als je iets achter iemand rug zulke dingen schrijft .zonder dat diegene het kan weerleggen is op zn zachts gezegd niet netjes...
Wat zal de Heere daarvan vinden?
Ieder moet in zijn eigen hart kijken...en de wet nog maar lezen.
Wie zonder zo de is werpe de eerste steen.
Ik hoop dat dit onderwerp sluit.
Respect zou iedereen sieren .
Denk dat Fiena deels gelijk heeft.
Ook leraars moeten stoppen met hun eigen werkjes uitgeven, zodat ze meer tijd besteden aan hun ambtelijk werk. Volgens mij is er een grote schat aan oudvaders, die het veel beter wisten dan dat ze het tegenwoordig weten
Ook leraars moeten stoppen met hun eigen werkjes uitgeven, zodat ze meer tijd besteden aan hun ambtelijk werk. Volgens mij is er een grote schat aan oudvaders, die het veel beter wisten dan dat ze het tegenwoordig weten
w&e:
het is Fiene en geen Fiena..
typisch dat over de randverschijnselen wel reacties komen, mbt reflecteren van handelswijze in/over het smaldeel wat zich beweegt rond “Kwestie Opheusden” angstvallig (?) geen enkele inhoudelijke reactie waarin het bewust Christen zijn tot uiting komt? Wellicht te besmettelijk onderwerp?
het is Fiene en geen Fiena..
typisch dat over de randverschijnselen wel reacties komen, mbt reflecteren van handelswijze in/over het smaldeel wat zich beweegt rond “Kwestie Opheusden” angstvallig (?) geen enkele inhoudelijke reactie waarin het bewust Christen zijn tot uiting komt? Wellicht te besmettelijk onderwerp?
Ik ben van mening dat Fiene helemaal niet ver bezijden de waarheid zit. Ik heb me de afgelopen jaren verbaasd over de hoeveelheid boekjes die door dominees uit de rechterflank zijn uitgegeven...Wet en Evangelie schreef:Beste Fiena. Ik denk dat je met deze uitlating ver buiten de waarheid zit. Vooropgesteld dient het uitgeven van levensbeschrijvingen om te laten zien hoe God in het voorgeslacht heeft gewerkt en om onze jeugd toch iets mee te geven hoe Gods kinderen langs een onmogelijke weg, in hun ogen, tot God bekeerd werden wat wij in deze tijd helaas!!! zo moeten missen. Ik zeg niet dat dit leven in de afhankelijkheid van onze Maker en Onderhouder er niet meer is maar in mijn ogen is het wel spaarzamelijk. Ik denk dat een van de onder ons bekende uitgevers deze boeken uitgeeft "ten bate van de handel". Is het woordje (succes?) bedoelt voor de uitgever of slaat dit op de persoon om wie het gaat in het boek?Fiene schreef: Dan nog maar niet te spreken over de moderne beeldendienst: boekjes en "levens (succes?)beschrijvingen uitgeven, ten bate van de handel en puur mensen eer!
Ik weet van Ds. Pannekoek dat hij zichzelf als een nachtpitje zag in vergelijking met de voorvaderen/oudvaders. Waar is dat besef gebleven.....
Ik weet van in ieder geval 1 predikant uit de Ger. Gemeente. in Ned.die zijn eigen boekjes als geschenk aan de belijdeniscathechisanten meegaf. Ik wist niet wat ik hoorde....
Ben toch blij dat onze kerkenraad de jongelui betere kost meegeven....
En wat betreft de bekeringsgeschiedenissen en levensbeschrijvingen van tegenwoordig: onder het mom van, het is goed voor de jeugd, word er van alles uitgegeven, maar ik geef mijn kinderen liever de beschrijvingen van Huntington/ Bunyan mee en lees ze graag voor aan de jongste kinderen......