Ds Paauwe

Pim
Contacteer:

Ds Paauwe

Bericht door Pim »

Mensen,

Een van jullie bekend met ds Paauwe en de Paauweanen? Bestaan die nog? Ik ging even Googlen op 'standenleer' en kwam op het volgende RD-artikel van een paar jaar terug.

Wat zaken die ik mooi vond heb ik 'vet' gemaakt. Jammer van zijn kerkvisie, maar zijn dogmatische/theologische visie lees ik hier vaak terug op het forum van OGG-ers, Hervormd-Gereformeerden, GG-ers, etc. (wat een geestelijke herkenning trouwens hier op OSW!).

[quote]De thuislezers van ds. Paauwe

LEERSUM – Als kerkelijk Nederland zondagsochtends gereedstaat om naar Gods huis te gaan, zetten enkele honderden volgelingen van ds. J. P. Paauwe zich thuis bij de bandrecorder. Vele anderen lezen een preek van hem of van een oude schrijver. In een huiskamer in Leersum zet Paauwe-volgeling Valk de bandrecorder aan. „U moet de waarheid nooit verlatenâ€
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Wat een invloed kan zo'n man hebben, zeg. Dit riekt wel naar hoogmoed. Hij zal het vast goed bedoeld hebben, maar als je meent dat jij de enige bent die de waarheid verkondigt, zit er iets behoorlijk scheef.

[Aangepast op 3/6/04 door Lecram]
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Wat een invloed kan zo'n man hebben, zeg. Dit riekt wel naar hoogmoed. Hij zal het avst goed bedoeld hebben, maar als je meent dat jij de enige bent die de waarheid verkondigd, zit er iets behoorlijk scheef.
Er zit dus iets behoorlijk scheef bij de meeste kerkverbanden. Daarin was ds. Paauwe dus niet uniek.

Maar als ik de door Pim vetgemaakte teksten lees, zou ik zo Paauweaan kunnen worden ;)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Wat een invloed kan zo'n man hebben, zeg. Dit riekt wel naar hoogmoed. Hij zal het avst goed bedoeld hebben, maar als je meent dat jij de enige bent die de waarheid verkondigd, zit er iets behoorlijk scheef.
Wat fijn dat jij je kan concentreren op de overeenkomsten! En positief kan denken!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Wat fijn dat jij je kan concentreren op de overeenkomsten! En positief kan denken!
Daar ben ik altijd al goed in geweest. Dat jij nog niet eerder hebt gemerkt!
Orckie

Bericht door Orckie »

Jongens (P & L), jullie zitten allebei ver over de 1000 en dan krijg je dit soort uitwisselingen....

(even off-topic, maar ik kon het niet laten...)

Even on-topic: het staat er niet zo heel duidelijk, in het artikel dat Pim gepost heeft, maar ds. Paauwe was een drijver van de bewuste rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie. Als je dat niet meegemaakt had, moest je je afvragen of er wel iets waar van was. Ik denk dat velen op OSW het daar niet mee eens zijn.
Ik in ieder geval niet.
Zo krijgen de kleinen in de genade alleen maar een schop.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ds. Paauwe was een drijver van de bewuste rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie. Als je dat niet meegemaakt had, moest je je afvragen of er wel iets waar van was. Ik denk dat velen op OSW het daar niet mee eens zijn.
Ik in ieder geval niet.
Was dat zo Orckie, of zat Ds. Paauwe op de lijn van de Ds. v.d. Groe die stelde dat de rechtvaardigmaking plaats vind in de vierschaar van het geweten. Dus niet als een bijzondere ervaring achteraf maar tegelijkertijd. En ja, zo was hij wel consequent, indien men niet gerechtvaardigd was, dan was men ook niet zalig.

[Aangepast op 3/6/04 door ndonselaar]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Robert

Bericht door Robert »

Behalve het 'alleen hier hoor je de waarheid' kan ik idd ook wel achter wat Pauwe hier zegt staan. Maar goed, wat hij in de vet gedrukte delen zegt wordt op veel plekken verkondigd. Dus vanwaar dan toch die exclusieve waarheids claim?

Ik ken een aantal ex-pauwianen, die voelen het verlaten van Pauwe en het in een gemeente komen als een grote bevrijding.
ds. Paauwe was een drijver van de bewuste rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie. Als je dat niet meegemaakt had, moest je je afvragen of er wel iets waar van was.
Tsja, daar ga ik idd zeker niet in mee.
De Bijbel zegt niets over hoe je bekeerd moet worden, met welk visioen etc.
en misschien tegen het zere been van sommigen die wedergeboorte en geloof in Christus uit elkaar halen
Tegen het zere been van Christus dus? ("Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden")
Of bedoel je dat je zonder wedergeboorte zalig kan worden?
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
het staat er niet zo heel duidelijk, in het artikel dat Pim gepost heeft, maar ds. Paauwe was een drijver van de bewuste rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie. Als je dat niet meegemaakt had, moest je je afvragen of er wel iets waar van was. Ik denk dat velen op OSW het daar niet mee eens zijn.
Ik in ieder geval niet.
Zo zit het volgens mij niet. Paauwe zegt dat als je gelooft je weet dat je gelooft en dus rechtvaardig bent. Dat moet je weten. Die rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie, noemt hij dat zo? Volgens mij niet. Volgens mij is dat een op de klank af samenknopen van een 'stand' van de tegenwoordige GerGem-leer met een uitspraak van Paauwe.

Ik ben niet zo heel thuis in het Pauwejanisme. Ik heb wel het boekje 'Calvijn, leer en miskenning' waar overduidelijk wordt aangetoond dat Paauwe in lijn was met Calvijn en een heleboel andere zijn afgedwaald. Hij leerde: wie gelooft, weet dat hij/zij gelooft. Dat in lijn met de Bijbeltekst: wij weten in wie wij geloofd hebben.

De definitie van 'kleintjes' van Orckie is blijkbaar: gelovigen die Christus niet kennen en van wie de schuld nog open staat. In navolging van Calvijn zegt Paauwe dat ze óf niet geloven, óf dat hun schuld niet open staat en ze dat weten.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door refo
Hij leerde: wie gelooft, weet dat hij/zij gelooft. Dat in lijn met de Bijbeltekst: wij weten in wie wij geloofd hebben.
Ik zie geen verschil met wat ik 's zondags hoor. Waarom zou Paauwe dan zo uniek zijn? Zoals hij mensen manipuleerde, doet mij denken aan het Efraim genootschap (http://www.prophetelijah.org/)
Robert

Bericht door Robert »

- - - knip - - -

niet meer doen!

[Aangepast op 4/6/04 door OSW Moderator]
refo

Bericht door refo »

Schuldbesef als gevolg van overtuiging van zonden alleen door de wet is volgens ds. Paauwe niet voldoende. Pas achteraf kan worden vastgesteld of er een zaligmakend werk van de Heilige Geest was. Het moet zover komen dat de Heere er Zelf aan te pas komt en Zich aan de zondaar openbaart.
Bij ons wordt verteld dat schuldbesef het begin is. En hele volksstammen menen zo'n begin te kennen. Als je dan 's zondags hoort dat ze bij de 'kleintjes' horen dan ben je bekeerd zonder Christus. Als dan onze vorige dominee keer op keer zegt 'niet zo overweg te kunnen met die gerechtvaardigde mensen, die zo hoog boven de kleintjes staan', dan is de cirkel compleet. Je voldoet aan de voorwaarden van de kleintjes, bovendien wil de dominee niet dat je 'groot' wordt. Niet groot in de zin van groot voor God, maar verder geleid op 'de weg'.

Ik zeg niet dat die mensen onwedergeboren zijn, alleen is het wel uitermate bedenkelijk als ze verder in 5, 10, 20 jaar niets te vertellen hebben. Hoe houd je dan nog de jongeren? Alleen maar gezucht en niemand is verlost?

Zie verderop in het forum de opmerking over LMP Scholten ter illustratie.
Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Robert
- - - knip - - -

niet meer doen!

Dat is een duidelijk antwoord ;)
Pauwianen behoren dus kennelijk ook tot de gereformeerde gezindte.
Adryan

Bericht door Adryan »

- - - knip - - -

niet meer doen!

Dat is een duidelijk antwoord ;)
Pauwianen behoren dus kennelijk ook tot de gereformeerde gezindte.
Ik begrijp werkelijk niet waarom jij zo graag dat woord toepast op kerkgenootschappen. Waar dient het toe? Waarom wil je alles zo graag indelen in sekte/niet sekte? Daar wordt niemand wijzer van en de discussie maar nodeloos "opgevoerd". (Ik zit aan een ander woord te denken maar heb het effe niet helder. Je begrijpt me wel.)
Plaats reactie