Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Er komen nu allemaal voorbeelden van 'hullie' die daar een punt van maken. Ik had het echter over onszelf hier op het forum.
O. Ik vind dat het wel goed is als een dominee herkenbaar is als geestelijke. De huidige mode is, dat daarvoor een priesterboordje geschikt is. Dus ik hoop dat de GG-dominees daar snel op overgaan.
Dat zou heel consequent zijn, want bij de vorming van de OGG waren de GG-dominees onder andere te licht bevonden omdat zij een moderner ambtskostuum droegen. Helaas is de ontwikkeling momenteel eerder andersom.
Ik heb zelf een hekel aan zwart en daarom ook aan zwarte pakken. Ik vind het een naargeestige uitstraling hebben, uitgezonderd mooie Spaanse/Italiaanse zwarte pakken. Dat speelt vast ook een rol in mijn ideeën hierover.
Dat zou heel consequent zijn, want bij de vorming van de OGG waren de GG-dominees onder andere te licht bevonden omdat zij een moderner ambtskostuum droegen. Helaas is de ontwikkeling momenteel eerder andersom.
Ik heb zelf een hekel aan zwart en daarom ook aan zwarte pakken. Ik vind het een naargeestige uitstraling hebben, uitgezonderd mooie Spaanse/Italiaanse zwarte pakken. Dat speelt vast ook een rol in mijn ideeën hierover.
Hoe bedoel je de ontwikkeling andersom? Ze zijn nog niet terug bij steek, bef en kuitbroek, toch?DDD schreef:O. Ik vind dat het wel goed is als een dominee herkenbaar is als geestelijke. De huidige mode is, dat daarvoor een priesterboordje geschikt is. Dus ik hoop dat de GG-dominees daar snel op overgaan.
En.......als het over een oud ambtskostuum gaat, een toga is al eeuwenoud. Dus wel humor dat in een vooruitstrevende kerk als bijv. de PKN de oudste dracht domineert!
Dat heb je met waarheid gezegd.Marion schreef:Hoe bedoel je de ontwikkeling andersom? Ze zijn nog niet terug bij steek, bef en kuitbroek, toch?DDD schreef:O. Ik vind dat het wel goed is als een dominee herkenbaar is als geestelijke. De huidige mode is, dat daarvoor een priesterboordje geschikt is. Dus ik hoop dat de GG-dominees daar snel op overgaan.
En.......als het over een oud ambtskostuum gaat, een toga is al eeuwenoud. Dus wel humor dat in een vooruitstrevende kerk als bijv. de PKN de oudste dracht domineert!
Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Spreken we over presentie of presentatie van het Koninkrijk van God door een kerktoren? Het christendom of een kerktoren is niet gelijk aan het Koninkrijk. Ik mag hopen dat je dit nog wel erkennen wilt.DDD schreef:[
Een kerktoren is wel een presentatie van het koninkrijk Gods. Maar daar kun je over van mening verschillen.
Dat het koninkrijk van God een geestelijk koninkrijk is, zegt mijns inziens niet zoveel over de wenselijkheid van herkenbaarheid van predikanten. En daar gaat het hier over.
Nee inderdaad, dus als het over de presentie van het (geestelijk) Koninkrijk van God in deze wereld moet je niet vervallen in futiliteiten van kleiding. Dat neemt een pleidooi voor herkenbaarheid niet weg.
Het gebruik van een toga komt uit de academische wereld. Niet verwonderlijk dat veel predikanten ter rechterzijde geen toga dragen. Ze zij niet academisch opgeleid (in de theologie).
Niet voor iedereen te begijpen:Ambtenaar schreef:Het gebruik van een toga komt uit de academische wereld. Niet verwonderlijk dat veel predikanten ter rechterzijde geen toga dragen. Ze zij niet academisch opgeleid (in de theologie).
Verder zie ik de toegevoegde waarde van je opmerking niet in. De invoering van de toga in de hervormde kerk in 1854 gebeurde door middel van synodaal besluit en heeft verder niets met een verwantschap aan de academische wereld te maken.Toen in de nazomer van 1855 de Middelburgse predikanten kennelijk onverwacht voor de gemeente in toga op de kansel verschenen, veroorzaakte dat veel commotie. In een van de kerken in de Zeeuwse hoofdstad ontstond grote beroering. Er werd geschreeuwd en geroepen, waarbij dreigende gebaren de geuite verwensingen kracht moesten bijzetten. Zelfs riep men om Gods ontferming over de verblinde leraar die de mantel der ongerechtigheid had aangetrokken…
Velen verlieten ijlings de kerk. Vrouwen vielen flauw en werden afgevoerd. De dienstdoende predikant probeerde zo goed als het ging de dienst later nog voort te zetten met de enkele overgebleven kerkgangers.
- Maanenschijn
In een tijd dat men religie en geloof graag achter de voordeur wil verbannen vind ik het wel mooi als er herkenbaarheid is van het christelijke geloof in het dagelijkse, zichtbare leven. Wat dat betreft ben ik het wel met DDD eens, een wit boord kan daar uitstekend aan bijdragen.
Overigens is voor ons allemaal wel een taak van zoutend zout weggelegd. Kleding kan als uiterlijk kenmerk hieraan bijdragen. Al weet ik nog niet voor mij als man zonder ambt dat in te vullen.
In mijn tijd dat ik in Canada/Alberta werkte en woonde, in mijn jonge jaren, waren de Hutterites duidelijk herkenbaar. Ik vind dat wel mooi.
Overigens is voor ons allemaal wel een taak van zoutend zout weggelegd. Kleding kan als uiterlijk kenmerk hieraan bijdragen. Al weet ik nog niet voor mij als man zonder ambt dat in te vullen.
In mijn tijd dat ik in Canada/Alberta werkte en woonde, in mijn jonge jaren, waren de Hutterites duidelijk herkenbaar. Ik vind dat wel mooi.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik maak mij er niet druk om, maar ik denk wel dat er hier op het forum mensen zijn die het niet netjes vinden als een ambtsdrager op huisbezoek een rode stropdas draagt.eilander schreef:Er komen nu allemaal voorbeelden van 'hullie' die daar een punt van maken. Ik had het echter over onszelf hier op het forum.
Ja hoor, keurig in zwart, met zwarte das. Standaard ook op huisbezoek in mn jeugd. Zelfs met hoed op.Wandelende schreef:Ja hoor, die zijn er zeker. Ook op ziekenbezoek. Wel met een gekleurde stropdas. Althans, dat was bij ons zo.DDD schreef:Zijn er trouwens ouderlingen die in een zwart pak op ziekenbezoek komen? Dat heb ik nog nooit gehoord. Hoewel ik wel eens een ouderling in een zwart pak op een rommelmarkt heb zien rondlopen.
Maar ja (beetje prikkelend) dat 'uniform' voor de geestelijken is natuurlijk een rooms overblijfsel.
Laatst gewijzigd door Charles op 28 mar 2018, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hullie wel, ik gelukkig niet.ejvl schreef:Ik maak mij er niet druk om, maar ik denk wel dat er hier op het forum mensen zijn die het niet netjes vinden als een ambtsdrager op huisbezoek een rode stropdas draagt.eilander schreef:Er komen nu allemaal voorbeelden van 'hullie' die daar een punt van maken. Ik had het echter over onszelf hier op het forum.
- Wandelende
- Inactief
Was gewoon een antwoord op:eilander schreef:Hullie wel, ik gelukkig niet.ejvl schreef:Ik maak mij er niet druk om, maar ik denk wel dat er hier op het forum mensen zijn die het niet netjes vinden als een ambtsdrager op huisbezoek een rode stropdas draagt.eilander schreef:Er komen nu allemaal voorbeelden van 'hullie' die daar een punt van maken. Ik had het echter over onszelf hier op het forum.
Ik begrijp niet of ik iets anders zou moeten weten, of aanvoelen, dan een letterlijke vraag en een letterlijk antwoord, maar dat hoor ik dan vast wel.eilander schreef:Waar gaat dit over? Zijn er werkelijk mensen die zich druk maken over dit soort futiliteiten?

"Tegenwoordig ziet men in de toga toch wel het ambtskleed, waarin de voorganger zich hult, als symbool van zijn ambt. Als hij voorgaat in de eredienst, gaat zijn persoon a.h.w. schuil onder zijn ambtelijke taak op dat moment".
Een stukje antwoord van ds. Koppelaar op refoweb.
Een stukje antwoord van ds. Koppelaar op refoweb.
Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik begrijp de vraag niet helemaal. Voor de zekerheid heb ik het woord vetgedrukt. Voor het overige is mij niet duidelijk op welk punt je het nu wel of niet met mij eens bent, want dit gaat over iets anders.JCRyle schreef:Spreken we over presentie of presentatie van het Koninkrijk van God door een kerktoren? Het christendom of een kerktoren is niet gelijk aan het Koninkrijk. Ik mag hopen dat je dit nog wel erkennen wilt.DDD schreef:[
Een kerktoren is wel een presentatie van het koninkrijk Gods. Maar daar kun je over van mening verschillen.
Dat het koninkrijk van God een geestelijk koninkrijk is, zegt mijns inziens niet zoveel over de wenselijkheid van herkenbaarheid van predikanten. En daar gaat het hier over.
Nee inderdaad, dus als het over de presentie van het (geestelijk) Koninkrijk van God in deze wereld moet je niet vervallen in futiliteiten van kleiding. Dat neemt een pleidooi voor herkenbaarheid niet weg.