Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

heusden-op schreef:Nee, DDD. Dat is iets te gewiekst. Het punt was of de kerkenraad van de GG Gouda mag vragen dat mannen bij de bediening van de sacramenten een das dragen. Dat mag zeker, lijkt me.
Er mag heel veel in Nederland. Maar ik vind het ongepast en ook niet getuigen van een christelijke levenswandel om zulke eigen geboden op te leggen aan de gemeenteleden. De kerkenraad is geroepen om te onderscheiden waar het op aankomt, niet om te zeuren over persoonlijke smaakvoorschriften.

Het is bovendien een ongewenste vorm van selecteren van gemeenteleden als je mensen om dit soort onnozele redenen van je vervreemdt. Een dergelijk besluit is mijns inziens een duidelijke vorm van groupthink, die de indruk wekt dat er geen gezonde bestuurscultuur in zo'n gemeenschap heerst.

Iets heel anders zou zijn als de kerkenraad de meer gevorderden in de genade vriendelijk zou vragen om een stropdas te dragen om de zwakken in het geloof niet voor het hoofd te stoten. Maar zelfs dan vind ik het twijfelachtig. Het riekt naar conservatisme om het conservatisme.

De norm is vanouds dat je netjes en feestelijk gekleed ter kerke gaat. Op het platteland meer in gedekte kleuren, maar dat was daar altijd de dracht voor bijzondere gelegenheden. Dit soort nieuwe normen (of althans het vasthouden van de kledingcode uit de jaren 50) vind ik echt een totaal verkeerd signaal. Het is als zodanig tamelijk onbelangrijk, maar als signaal toch wel tekenend.
refo

Bericht door refo »

De vergelijking met een bezoek aan de koning gaat ook mank. Als de koning zelf verzoekt bepaalde kleding te dragen, prima. Maar als zijn lakeien dat op eigen houtje doen, riskeren ze ontslag.
En gezien de verschillende kledingstijlen van de afgelopen 20 eeuwen heeft onze Koning weinig of geen voorschriften.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het juist een prima criterium. Het laat zien dat modes en smaken in de loop van de jaren kunnen wijzigen en dat het er maar om gaat dat je moeite doet om fatsoenlijk in de kerk te verschijnen. Dus waar je in 1950 niet mee naar de Koning kon, kan misschien op dit moment wel heel passende kleding zijn. Bijvoorbeeld een mooie spijkerbroek met een jasje. Heel wat mooier dan menig pak, maar dat geheel terzijde.
heusden-op
Verbannen

Bericht door heusden-op »

DDD schreef:[quoteDe norm is vanouds dat je netjes en feestelijk gekleed ter kerke gaat.][/quote]
Netjes wel. Feestelijk niet. Hier is je wens waarschijnlijk vader van de gedachte.
dam-leer
DDD

Bericht door DDD »

En wat heb je daar voor bron bij? Want dat is natuurlijk wel degelijk het geval. Alsof je bij de Koning op bezoek gaat of naar een bruiloft.

Brakel zegt hier trouwens over:De Heere ziet op het hart en niet op de kleding. De godzaligen zullen iemand vanwege gewone kleding (dat wil zeggen 'geen rein en eerbaar gewaad, zonder slordigheid of pronk') niet verachten, en aan de anderen is het niet gelegen, want 'de honden en zwijnen horen zelf van het heilige af te blijven'. Niet heel subtiel geformuleerd, maar wel duidelijk.

Als het criterium 'schoon en fatsoenlijk' is, wat mij een prima criterium lijkt, dan is de norm van een das op zijn minst opmerkelijk.
heusden-op
Verbannen

Je citaat uit Brakel moet je natuurlijk wel in de context van die tijd lezen. Het gaat daar om een armoedig gewaad, omdat mensen niet meer kunnen betalen. Dat mogen de rijken niet verachten. Een das kunnen armen ook wel betalen, lijkt me.
Het is natuurlijk duidelijk dat het nooit de traditie is geweest om feestelijk gekleed naar de kerk te gaan. Als je kunt bewijzen dat het tegengestelde het geval is, hoor ik het graag.
dam-leer
DDD

Bericht door DDD »

Vanwaar anders de vergelijking met een bruiloft of naar de koning gaan?
heusden-op
Verbannen

niet feestelijk, maar net, gepast. Maar dat geheel terzijde
dam-leer
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

'Feestelijk gekleed' klinkt misschien niet zo degelijk, omdat het geassocieerd wordt met bonte kleuren of zoiets.
Als ik naar een bruiloft ga, trek ik een stemmig kostuum aan en doe ik een das om.
Dus feestelijk gekleed voor een kerkdienst vind ik prima passen...
DDD

Bericht door DDD »

heusden-op schreef:niet feestelijk, maar net, gepast. Maar dat geheel terzijde
Wat een onzin. Daar gaat het precies over.

En verder vind ik dat jij je stelling net zo goed totaal niet onderbouwt. Wat niet heel gek is, want ik denk niet dat hierover veel geschreven is. Het behoort immers tot de christelijke vrijheid om zelf je kleren uit te mogen zoeken en dus kun je hierover verschillend denken.
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:'Feestelijk gekleed' klinkt misschien niet zo degelijk, omdat het geassocieerd wordt met bonte kleuren of zoiets.
Als ik naar een bruiloft ga, trek ik een stemmig kostuum aan en doe ik een das om.
Dus feestelijk gekleed voor een kerkdienst vind ik prima passen...
Maar waarom zouden bonte kleuren niet passend zijn voor een kerkdienst? Dat is misschien in dorpen zo, maar daar lopen ze door de weeks ook altijd in grijs of zwart of blauw. Een jongen met een gele of oranje jas zul je er niet snel tegenkomen. Dat heeft met de kerkdienst niks te maken maar meer met een boerencultuur.
heusden-op
Verbannen

wil je met respect spreken over boerendorpen :fi
je generaliseert enorm: in een dorp lopen ze altijd in blauw of grijs. Kom uit je bed, zeg.
dam-leer
Charles

Bericht door Charles »

heusden-op schreef:wil je met respect spreken over boerendorpen :fi
je generaliseert enorm: in een dorp lopen ze altijd in blauw of grijs. Kom uit je bed, zeg.
Dat is best moeilijk hoor! :D
DDD

Bericht door DDD »

Hoe dat zo. Ik woon zelf in een boerendorp.
Charles

Bericht door Charles »

Ik ben zelf geboren en getogen op het platteland. Maar denk niet dat ik er nog zou kunnen aarden wat volksmentaliteit betreft.
Plaats reactie