Er mag heel veel in Nederland. Maar ik vind het ongepast en ook niet getuigen van een christelijke levenswandel om zulke eigen geboden op te leggen aan de gemeenteleden. De kerkenraad is geroepen om te onderscheiden waar het op aankomt, niet om te zeuren over persoonlijke smaakvoorschriften.heusden-op schreef:Nee, DDD. Dat is iets te gewiekst. Het punt was of de kerkenraad van de GG Gouda mag vragen dat mannen bij de bediening van de sacramenten een das dragen. Dat mag zeker, lijkt me.
Het is bovendien een ongewenste vorm van selecteren van gemeenteleden als je mensen om dit soort onnozele redenen van je vervreemdt. Een dergelijk besluit is mijns inziens een duidelijke vorm van groupthink, die de indruk wekt dat er geen gezonde bestuurscultuur in zo'n gemeenschap heerst.
Iets heel anders zou zijn als de kerkenraad de meer gevorderden in de genade vriendelijk zou vragen om een stropdas te dragen om de zwakken in het geloof niet voor het hoofd te stoten. Maar zelfs dan vind ik het twijfelachtig. Het riekt naar conservatisme om het conservatisme.
De norm is vanouds dat je netjes en feestelijk gekleed ter kerke gaat. Op het platteland meer in gedekte kleuren, maar dat was daar altijd de dracht voor bijzondere gelegenheden. Dit soort nieuwe normen (of althans het vasthouden van de kledingcode uit de jaren 50) vind ik echt een totaal verkeerd signaal. Het is als zodanig tamelijk onbelangrijk, maar als signaal toch wel tekenend.