Hmm, ik krijg onderbuikgevoelens dat we behoorlijk in de maling genomen worden.....heusden-op schreef:Je hebt een tekst tegen mijn standpunt. Maar daarmee heb je nog niet voor ieder punt een tekst. Dat kan helemaal niet.
Ik heb voor mijn dassenstandpunt wel een Bijbelse lijn.
En trouwens ook een tekst: Gij zult ook voor de tent een deksel maken en daarover ... een deksel van dassenvellen.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
-
- Verbannen
@Roos2017: als ik je er mee kwets, haal ik het weg. Heb het zo niet bedoeld.
dam-leer
- Wandelende
- Inactief
In dat geval mag het ook kleurrijk!heusden-op schreef:Je hebt een tekst tegen mijn standpunt. Maar daarmee heb je nog niet voor ieder punt een tekst. Dat kan helemaal niet.
Ik heb voor mijn dassenstandpunt wel een Bijbelse lijn.
En trouwens ook een tekst: Gij zult ook voor de tent een deksel maken en daarover ... een deksel van dassenvellen.
Exodus 35:7: En roodgeverfde ramsvellen, en dassenvellen, en sittimhout;
Verder snijdt dit argument natuurlijk bijzonder weinig hout.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik het oneens ben met je standpunt dat je netjes gekleed naar de kerk gaat. Ook aan het H.A.
(~)
Het gaat er niet om of je mij kwetst, ik heb een gladde rug, maar je maakt misbruik van Gods Woord.heusden-op schreef:@Roos2017: als ik je er mee kwets, haal ik het weg. Heb het zo niet bedoeld.
-
- Verbannen
als dat zo is, zou ik het helemaal moeten terugnemen. Maar het gebeurt toch wel eens meer, dat iemand zo'n toespeling maakt. In ons RD stond pas nog een stukje van dhr. Mastenbroek, de biograaf van de onvergetelijke ds. Mallan, waarin hij schreef over een dominee die op de zak preekte, veel te weinig kreeg (alleen kopergeld) en toen afscheid preekte over: Alexander de kopersmid heeft ons veel kwaads berokkend. Daar glimlacht toch iedereen om?
Vind je dat ook niet kunnen?
Vind je dat ook niet kunnen?
Laatst gewijzigd door heusden-op op 26 mar 2018, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
dam-leer

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Verbannen
Ik vind je vraag niet kloppen.
Waar staat in de Bijbel dat iemand niet al bellend met zijn mobiel mag deelnemen aan de sacramenten? Nergens. Toch vinden we het niet kunnen
Waar staat in de Bijbel dat iemand zonder stropdas mag komen? Nergens, en toch vinden we (jij hopelijk ook) het niet kunnen.
Waar staat in de Bijbel dat iemand niet al bellend met zijn mobiel mag deelnemen aan de sacramenten? Nergens. Toch vinden we het niet kunnen
Waar staat in de Bijbel dat iemand zonder stropdas mag komen? Nergens, en toch vinden we (jij hopelijk ook) het niet kunnen.
dam-leer
- Dodo
Ik kan me best voorstellen dat een kerkenraad vraagt of de kandidaten zich netjes kleden, en dat wat specifiek maken. Dames jurk/rok, en waarschijnlijk ook een hoedje op, heren in pak met stropdas.
In de PKN zou het niet kunnen, maar in de afgescheiden kerken is er toch al min of meer een kledingcode, dus dat men dit dan vraagt snap ik wel. Daar hoef je toch geen punt van te maken?
In de PKN zou het niet kunnen, maar in de afgescheiden kerken is er toch al min of meer een kledingcode, dus dat men dit dan vraagt snap ik wel. Daar hoef je toch geen punt van te maken?
-
- Verbannen
Kledingschriften zijn er niet alleen in de GG. Familie zit in de HHK van Kralingseveer en daar moeten de vrouwen die nooit een hoed dragen, bij de sacramenten ook een hoed op.
dam-leer
Vind ik toch heel wat anders dan verplicht een stropdas om.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Verbannen
Waarom anders? De dames die normaal geen hoed dragen, moeten zich toch ook aanpassen op een punt dat de kerkenraad van hen vraagt, maar waar zij het niet mee eens zijn?
dam-leer
Helemaal mee eens. Ik lees heel graag Luther omdat hij zo ontzettend helder is als het gaat over de vergeving van zonden als de kern van het christelijke geloof. Hij haalt ook geen zaken door elkaar.Jongere schreef:Het is tekenend voor deze tijd. Hier spreekt één van de theologen die het duidelijkst van allen de ontdekking van de 'vrolijke ruil' heeft gedaan èn verwoord - waarin al ons moeten wegvalt. Maar zelfs zijn woorden komen al niet meer door onze keuringen heen.Herman schreef:Hé, van Maarten Luther blijven we af. Is die ook al niet goed meer?Jeremiah schreef: Er zijn mensen die bij bevinding leren niet te kunnen, en een Ander nodig hebben.
Zijn verklaring van psalm 130 is ook echt een hele goede kennismaking met Luther als het hierom gaat: we kunnen alleen zalig worden door de vergeving van zonden die er is in Christus. Want als God onze zonden aanziet: wie zal dan kunnen bestaan?
Neem en lees!
En als er dan commentaar komt op een citaat van Luther die erop wijst dat we ons vertrouwen niet moeten stellen op ons gevoel maar alleen op het Woord van God dan bewijst dat voor mij dat we de helderheid van Luther in deze verwarrende tijd juist heel hard nodig hebben!
Er word wel over hoofdbedekking gesproken in de bijbel
Niet over een stropdas of maatpak
Niet over een stropdas of maatpak
Ik hoorde juist van vrienden die zich voor hun werk formeel moesten gaan kleden, dat ze de neiging hadden om op zondag wat informeler gekleed te gaan. Ze hadden anders het gevoel in hun werkkleding naar de kerk te gaan. Voor wie doordeweeks in een overall loopt, is pak+das wellicht wel typische zondagskleding.
- Dodo
Dat klopt voor sommige mensen wel ja. Toch is de algemene norm voor een man dat netjes betekent: pak en das.Zita schreef:Ik hoorde juist van vrienden die zich voor hun werk formeel moesten gaan kleden, dat ze de neiging hadden om op zondag wat informeler gekleed te gaan. Ze hadden anders het gevoel in hun werkkleding naar de kerk te gaan. Voor wie doordeweeks in een overall loopt, is pak+das wellicht wel typische zondagskleding.