Oorspronkelijk gepost door PimJe begrijpt me niet goed. En ik denk dat je dat wel begrijpt, daar kennen we elkaar net iets te lang voor.
Ik begrijp absoluut niet waar je naar toe wilt in deze discussie. Als je over de uitverkiezing wilt discussieren praat je denk ik met de verkeerde personen?!
Ik begrijp je wel. Maar ik begrijp mezelf ook heel goed. Waarschijnlijk kan ik het niet eenvoudig uitleggen wat ik bedoel.
Wat zal ik nog es zeggen....
Ja ik ben ook een bok, en ik word met de dag bokkiger. Werkelijk: goddeloos. En ik wil zo graag heilig voor Hem zijn, omdat Hij heilig is. Ik hunker en jaag er naar om Zijn beeld gelijkvormig te zijn, och, of ik het grijpen mocht! Maar gelukkig!! Gelukkig!! Het hangt ook niet meer van mij af! Het zijn mijn werken niet, het is mijn heiligheid niet.. Nee, geen van dat alles! Jezus Christus is ons van God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, en tot een volkomen verlossing geschonken is. Die heiligemakende Heilige Geest, Die het verdorvene vernieuwd is zo onmisbaar!!
Pim in deze zin ben ik het van harte me je eens. Wat ik hierboven schreef meen ik overigens wel echt.
Omdat RJ die uitspraak van ds. Beens citeerde kwamen we over de uitverkiezing. Dus vandaar...
Verder vind ik dat je het volgende niet meer moet zeggen:
Grace, het is onmogelijk om zalig te worden voor de mens...................., maar bij God zijn alle dingen mogelijk.
Je bedoelt het goed, maar dit is natuurlijk grote onzin. Er is voor mensen wel een mogelijkheid zalig te worden, namelijk door geloof in Jezus Christus! Gelukkig maar. Hoe je het waarschijnlijk ook goed bedoelt, maar ik heb je wel eens meer gunnend horen spreken!
Ja, ik haal het niet zo maar uit de lucht.
25 Zijn discipelen nu, dit horende, werden zeer verslagen, zeggende: Wie kan dan zalig worden?
26 En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk. Maar dat begreep je dus wel.
De doemwaardige mens kan zalig worden. Absoluut! Waarom? Omdat er een uitverkiezing is! (weer die uitverkiezing, sorry).
Hoe wordt een mens zalig? Door het geloof in Jezus. Wat is geloven? Je onstervelijke ziel toevertrouwen aan Jezus en aan Jezus alleen. Daar is genade voor nodig. Een mens van nature wil en kan dat nooit. Maar, bij God is alles mogelijk. Door de Heilige Geest wordt dit toevertrouwen aan Jezus, het aannemen van Jezus gewerkt. In wie werkt de Heilige Geest? In hen die Hij Zelf wederomgeboren heeft doen worden. Waarom werden die wederomgeboren? Was er iets goeds in hen te bespeuren. Nee dat niet, maar omdat het vrije genade is, omdat ze uitverkoren waren.
Is dat dan afwachten??? Volgens mij ben ik daar wel duidelijk genoeg in geweest op dit forum. Afwachten tot God begint vind ik niets anders dan in het vriendelijk aangezicht Gods trappen. God wil niet anders, God heeft zo'n lust erin, dat de goddeloze zich bekeert, in Zijn Zoon gelooft en wederom tot genade komt, en straks met Hem in de eeuwige zaligheid leven zou, om Hem te loven en te prijzen. Daar heeft God het hoogste recht op! Zijn Naam MOET eeuwig de eer ontvangen!
Ik vind het flauw dat je zegt dat ik niet gunnend ben. Eigenlijk vind ik gunnend niet zo'n geschikt woord ook. God gunt niet in Zijn Woord, maar eist in Zijn Woord.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Je denkt maar zo. Maar ik zal never nooit zwijgen over de onmacht, onwil, de totale verdorvenheid van de mens en de doemwaardigheid van de mens zwijgen. Ik zal ook nooit zwijgen over de uitverkiezing. Dat doet Gods Woord ook niet, dat deden de dordtse vaderen ook niet. Maar ik zal ook nooit zwijgen over bloed van de Heere Jezus wat reinigt van alle zonden. Dat enkel en alleen de mens door het geloof in Hem gerechtvaardig is. Ik zal ook nooit zwijgen over het voorbereidend werk van de Heilige Geest, van Die Heilige Geest die overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Van Die Heilige Geest die een Trooster is van Zijn volk. En ik zal ook nooit zwijgen over God de Rechter die voor de deur staat! En ik zal ook nooit zwijgen dat het enkel en alleen om Gods eer gaat.
Hartelijke groeten,
Matthijs
[Aangepast op 26/5/04 door Matthijs]