ZWP schreef:
1. Door wie (ouderlingen, predikant, diakenen, bezoekbroeders)?
In een grote(re) gemeente, 1 ouderling + 1 diaken. In een kleine(re) gemeente idem, of eventueel predikant + 1 ambtsbroeder.
ZWP schreef: In welke situatie (één keer per periode of incidenteel bij bijzondere omstandigheden)?
Eenmaal per jaar/eenmaal per anderhalf jaar.
ZWP schreef:Welke onderwerpen aan de orde?
Allereerst de gezinssituatie, zijn er zorgen w.b. werk, gezondheid, kinderen, familie. Daarna is het fijn als er over het persoonlijk geloofsleven gesproken kan worden en de situatie in de gemeente.
Meestal wordt er aan het einde gevraagd of er vragen of opmerkingen zijn.
De avond wordt afgesloten met het lezen van een bijbelgedeelte en een gebed.
ZWP schreef:Invulling
Dit dus.
ZWP schreef:Hoe moet het (niet)?
Ik heb weleens meegemaakt dat het helemaal niet goed verliep en het eindigde in hete hoofden, koude harten.
De predikant in kwestie ging echt buiten zijn boekje en dat was zeer pijnlijk.
De broeder die erbij was, (oudere man met zeer veel ervaring) heeft later contact met ons opgenomen en het is uitgepraat en vlak gemaakt.
Veel later bleek dat dit bij meer mensen was gebeurd, waardoor er zelfs mensen de gemeente verlieten.
Als er vragen en eisen gesteld worden die inbreuk hebben op de privésfeer, ga je te ver als ambtsbroeder en zo moet het m.i. niet zijn.
Maar over het algemeen zijn het prettig verlopende avonden, al wordt de spade niet altijd even diep gestoken.
wat ook niet moet, (maar dat is mijn persoonlijke mening) dat een ambtsbroeder bij een naast familielid op huisbezoek gaat.
Of dat vader en zoon, beiden in k.r. (ook niet wenselijk denk ik, maar het gebeurt soms) tezamen op huisbezoek gaan.