Zijn wij uit onszelf.....

Plaats reactie
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Annelies21
Zijn wij uit onszelf onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

Het antwoord hierop luidt als volgt:
Ja, tenzij wij door de Geest Gods wederom geboren worden.

Johannes 3: 3-5
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk God niet zien en Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

Zijn jullie het hiermee eens of heeft iemand een andere kijk hierop?
Hiermee ben ik het natuurlijk eens.
Althans, theoretisch.
In de praktijk ligt het allemaal moeilijker.
Eens heb ik het geprobeerd anderen uit te leggen. En ik kwam met voorbeelden, dat mensen altijd wel iets doen voor zichzelf, om bij een ander in een goed blaadje te komen, of om de eer op te strijken.
Maar uiteindelijk praatten ze me vast.
Kan dan niemand iets goeds doen.
Geloof je dat zelf eigenlijk wel.
En toen wist ik het even niet meer.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Een mens kan toch nog goede dingen doen. Bijvoorbeeld door je in te zetten voor een goed doel, in vriendschap je vriend of vriendin tot steun zijn en zo zijn er nog veel meer dingen te noemen.
Maar God kijkt daar anders tegenaan dan wij als mensen. Doen wij het vaak toch niet tot onze eigen eer? Als ik naar mijzelf kijk, heb ik dat wel. Je voelt jezelf toch wel goed wanneer je zoiets doet. Maar God kijkt of we het tot Zijn eer doen. En dat kunnen we niet meer. Al onze beste werken zijn met zonde bevlekt, zo ziet God het, óók in het licht van Zijn Koninkrijk. Zijn Koninkrijk kunnen we alleen binnen gaan wanneer wij door Gods Geest wederom geboren worden.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Dat we nog goede dingen (naastenliefde ect.)kunnen doen is een gevolg van algemene genade, tengevolge het offer van christus. Het zijn overblijfselen vanuit de 1e staat. Zonder deze overblijfselen is er geen leven mogelijk. Dan waren we 100 % overgeleverd aan de satan.
Op geestelijk terrein zijn we idd niet in staat Gode te behagen voordat we wedergeboren zijn.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Doen wij het vaak toch niet tot onze eigen eer?
Idd, of tot eer van iemand anders. Iig niet tot eer v. God.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Je hele levenswijze moet op Hem gericht zijn. Je moet altijd kunnen verklaren, wat je "toen" aan het doen was.

Ja, wat het precieze antwoord is, weet ik ook niet.

Het is natuurlijk niet zo, dat je met goede werken, zonden verdoet, of andersom.

En als je het dan theoretisch weet, breng het dan maar eens in de praktijk.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Misschien zou je van mij een ander antwoord verwachten: maar de mens is geneigd tot ALLE kwaad. Zie wat er gebeurt in Irak. Ook heb ik laatst weer enkele documentaires gezien over Hitler.
Zou niet meer kunnen gebeuren??
Dat zinnetje spookt sindsdien ook constant door m'n hoofd: De mens, dus ook ik is geneigd tot alle kwaad.

En het is niet voldoende om maar braaf 2 x op een zondag naar een kerk te gaan of je in te spannen voor goede doelen, enz.

Eerlijk toegegeven vind ik dat een groot spanningsveld: daar ik een RK-parochie bezoek vind ik het vooral daar onderbelicht. Niet dat ik de pastor van deze parochie kan of wil betichten van de algemene Verzoeningsleer maar toch
ligt er maar weinig nadruk op.
Komt ook zeker aan bod bij de discussie-avonden over geloofsleven die ik dit najaar hoop te gaan bezoeken.

[Aangepast op 18/5/04 door moderne gelovige]
memento

Bericht door memento »

Geneigd tot alle kwaad, dat wil zeggen dat ik Osama Bin Laden had kunnen zijn, dat wil zeggen dat ik Marc Dutroux had kunne zijn, dat wil zeggen dat ik Hitler had kunnen zijn. Of is dat te concreet?

Als we de krant lezen met alle ellende die erin staat, zeggen we dan: Heere, dat had ik ook kunnen wezen als U me niet had verhoed. Of kijken we vanuit de hoogte neer met onze gereformeerde neuzen hoog in de lucht?
memento

Bericht door memento »

Geloven jullie ook dat alles wat wij doen met zonde bevlekt is?
Kan niet anders. Als jij met vuile handen t servies gaat poetsen, word de poetsdoek ook vuil.

Maar: dankzij Gods algemene genade is het mogelijk voor de mens om relatief gezien goed te doen. Wat hij doet is, gezien de ultieme maatstaf van God, wel geen goed (omdat een onbekeerde nooit zuivere motieven kán hebben en dus altijd zichzelf bedoeld), kan hij tóch dingen doen waarvan we kunnen zeggen dat ze goed zijn, omdat ze handelen naar het gebod: heb je naaste lief als jezelf. Wat een onbekeerde tekort komt is dat zijn naasteliefde (en breder gezien al zijn goede werken) niet voorkomt uit Godsliefde. Het hebt God lief boven al, en je naaste als jezelf is onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Naar ultieme maatstaf is het onmogelijk om God lief te hebben, en je naaste niet, of omgedraaid.
Plaats reactie