Ambtenaar schreef:parsifal schreef:
Ik zie niet in hoe de grotere betrokkenheid van de burgers, besturen makkelijker maakt. Het klinkt een beetje als "we willen betere kwaliteit drinkwater, daarom krijgt iedereen een gratis laptop".
Hoe groter het draagvlak voor bepaalde beleidsopties, hoe makkelijker het is voor bestuurders om keuzes te maken. Volgens mij is dat geen hogere wiskunde. Je vergelijking gaat dus ook niet op.
Maar dit draagvlak krijg je niet door referenda etc, maar eerder door consistent beleid en doordachte wetgeving (dus niet te veel wetsvoorstellen die door de Raad van State worden teruggefloten, omdat het juridisch niet houdbaar is).
Besturen is moeilijker geworden o.a. doordat politici zich teveel door de waan van de dag laten leiden.
Dat doen bestuurders al sinds er (on)verkozen bestuurders zijn.
Ik herinner me dat Jan Pronk ooit in een interview iets zei wat neerkwam op "hier staan we voor, als je het er mee eens bent dan kun je op ons stemmen en zo niet dan zijn er andere partijen". Ik zie dit nog steeds in partijen als SGP, CU, PvdD en in mindere mate SP maar de andere partijen lijken toch meer om de verkiezingen te geven dan om hun idealen.
Het schrijven op sociale media is nu niet bepaald wat ik voor ogen heb bij burgerparticipatie. Burgerparticipatie heeft betrekking op betrokkenheid bij burgers bij het beleid, van advies tot en met meebeslissen.
Maar in hoeverre is dit een ideaal en in hoeverre zie je dat de mogelijkheden daadwerkelijk de bestuurbaarheid vergroten? Op zich heb ik niet veel tegen referenda over wetgeving die redelijk op zichzelf staat. Referenda over koopzondagen, de donorwet (als deze niet in strijd blijkt met andere wetten) of burgemeesterverkiezingen vallen m.i. best binnen zaken waar de bevolking als geheel een goede mening over kan vormen. Het wordt een ander verhaal als het over iets complex gaat als de sleepwet, Oekraine verdrag etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."