Luther en Calvijn en de reformatie

Plaats reactie
Jan de Wit

Luther en Calvijn en de reformatie

Bericht door Jan de Wit »

Wat was de rol van Calvijn en Luther (en eventueel anderen) in de reformatie. En verschillen de protestantse kerken, van oudsher veel van elkaar?
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Voor een eenvoudig begin: http://kleioscoop.digischool.nl/tekst/1 ... ef_kar.htm

Calvijn: http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/Nederl ... alvijn.htm

[Aangepast op 15/4/04 door Rhodé]
Ga ik van het weekend doorlezen.
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Voor een eenvoudig begin: http://kleioscoop.digischool.nl/tekst/1 ... ef_kar.htm

Calvijn: http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/Nederl ... alvijn.htm

[Aangepast op 15/4/04 door Rhodé]
Ga ik van het weekend doorlezen.
ik heb het al globaal door gelezen.
Maar de rol van de kerken is me nog niet duidelijk.
Maar ik zal van het weekend nog even iets uitzoeken.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Leuk om te zien dat je je in de Reformatie verdiept Jan de Wit!
Hopelijk mag je daarin wat van de goede hand van God zien en van Zijn rijke genade!
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Leuk om te zien dat je je in de Reformatie verdiept Jan de Wit!
Hopelijk mag je daarin wat van de goede hand van God zien en van Zijn rijke genade!
Ik had alleen een vraag wat de rol was van Calvijn in de reformatie. (ik heb al wat van hem gehoord hoor. maar ik vroeg me af waarom, de gereformeerde kerk bestaat en de hervormde kerk en lutherse kerk)
Wat ik ook niet begrijp, lutheranen hebben nog een soort bisschoppen (kan ik wel zo noemen) maar hervormden en gereformeerden niet.
En ze gaan in de PKN, dat betekend toch dat ze ook geen bisschoppen meer hebben. Of misschien had de lutheranen in Nederland geen bisschop omdat ze een kleine minderheid zijn.
lejo

Bericht door lejo »

De reformatie kende verschillende personen. En ook al stonden ze gezamelijk voor dezelfde overtuiging, (in grote lijnen althans) toch kun je van de meesten zeggen dat ze maar een bepaald gebied beïnvloed hebben.
Luther - Duitsland
Calvijn - Frankrijk/Zwitserland
Om de rol die ze in het geheel vervulde te beschrijven is het belangrijk om een paar "highlights" uit de reformatie en de weg ernaartoe te weten. kzal daar van de week wel eens op terug komen.
Wat de kerkgeschiedenis daarna betreft, het gros van de nederlandse kerken dateert van na half 19e eeuw. dat is van ruim 200 jaar na de reformatie.
lejo

Bericht door lejo »

1533 Rede van Cop; op1 november wordt door Nicolaas Cop voor het college de rede uitgesproken over Math. 5:3 waarna Calvijn en Cop vluchten uit Parijs. De rede werd opgesteld door Calvijn.
1535 eerste uitgave Institutie, die Calvijn gedurende zijn leven nog vele malen aanpast en uitbreidt
1536 uitgave van catechismus, artikelen geloofsbelijdenis e.d.
1537 bestrijding van Caroli die de reformatoren beschuldigt van arminianisme
1536 Dispuut van Lausanne waar vooraanstaande priesters, nadat Calvijn het standpunt van Farel en Viret ten aanzien van het Heilig Avondmaal verdedigt vanuit geschriften van kerkvaders als Tertullianus, Augustinus en Chrysostomus, overgaan tot het protestantisme.
1555 oprichting van de academie

In 1517 trad Luther naar buiten met zijn stellingen. Tussen Calvijn en Luther zijn een kleine 20 jaar verstreken. In die tijd was er al veel gebeurd.
De beïnvloeding van Calvijn strekt zich echer verder uit dan die van Luther, o.a. Nederland en Engeland.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Invloed van Luther allleen Duitsland???
Wat dacht je van Skandinavie??
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
lejo

Bericht door lejo »

Oh ja Margriet, vertel daar eens wat meer van?
Plaats reactie